• Autor: Filip Němec
Forza Horizon 4 sa stala nekorunovaným kráľom arkádových pretekárskych hier v otvorenom svete a piaty diel sa už od svojho oznámenia pripravoval na prevzatie žezla vo veľkom štýle. Forza Horizon 5 mení upršanú Veľkú Britániu za vizuálne rozmanitejšie Mexiko s jedenástkou rozličných biómov. Bude to ale stačiť, keď podobností so štvrtým dielom je nespočetné množstvo, a hoci vyšiel už pred troma rokmi, vďaka bezplatnému next-gen upgradu stále pôsobí ako čerstvo vydaná hra?
zdroj: Playground Games
Kočovný festival Horizon sa v piatom diele presúva z Veľkej Británie do Mexika a s ním aj vy. Nie ste tak vhodení do úlohy pretekárskeho benjamínka, ako to býva väčšinou zvykom, ale už od začiatku vás obklopuje aura geniálneho vodiča, rovnako ako ste v obľube fanúšikov kedykoľvek v cutscenách vystúpite z auta. Trošku ma tak zamrzelo, že si musím vytvoriť postavu úplne novú a nemožno importovať svoj vzhľad z Forzy Horizon 4, hoci hra o vašich predchádzajúcich úspechoch vie, pretože dostanete bonusové vozidlo za každú hru zo série Forza (teda aj Motorsport), ktorú ste kedy hrali.
Úvod hry vám predstaví prírodnú diverzitu Mexika a najmä ako hra, respektíve festival Horizon, funguje. Hráči predchádzajúcich dielov ale budú ako doma, dokonca došlo k menším zjednodušeniam, vďaka ktorým sa môžete viac sústrediť na samotné pretekanie a menej riešiť koľko potrebujete pozbierať bodov na odomknutie ďalších pretekov a podobne. Skrátka zábava na prvom mieste.
Body získavate v podstate za úplne všetko, čo robíte (okrem samotného pretekania aj za úplné prkotiny ako tesné prejdenie, efektné vytlačenie súpera z trate či demolovanie všetkého, čo vám stojí v ceste). Nové preteky a ďalší obsah sa odomyká tak prirodzene a nenútene, že vám bude Horizon festival takmer sám rásť pred očami a s ním vaše možnosti pretekárskeho vyžitia. Za každú novú úroveň si navyše zatočíte kolesom šťastia a dostanete pekný bonus. Zorientovať sa pomôžu aj české titulky, na ktorých ale bohužiaľ spoznáte, že ich prekladal niekto bez ďalšieho kontextu.
Forza Horizon 5 je synonymom voľnosti, a to nielen čo sa priestoru, ale aj aktivít týka. Už od prvej chvíle vás celé virtuálne Mexiko víta s otvorenou náručou a môžete sa vydať kamkoľvek chcete. Okrem pretekov s vopred vyznačenou traťou môžete kedykoľvek strhnúť volant do strany, preraziť zvodidlá, preraziť stĺp pouličného osvetlenia a vydať sa objavovať lúky, lesy, hory, plytké korytá riek, skrátka všetko, čo Horizon festival ponúka – a že toho nie je málo. Mapa je podľa vývojárov síce väčšia ako v prípade Forzy Horizon 4, ale nepôsobí na mňa nijako prehnane giganticky, je skrátka tak akurát – celú ju obkrúžite za približne 20 minút.
A okrem toho, že sa môžete vydať kamkoľvek chcete, je možné sa tiež venovať akémukoľvek typu pretekov. Ku klasickým okruhom na asfalte, cross-country v otvorenej prírode, bahnitému rally či kaskadérskym kratochvíľam na skokánkoch a ďalším šialeným vylomeninám pribudli nové typy pretekov. Akože nelegálne pouličné preteky v Need For Speed štýle sú príjemnou novinkou, naopak tzv. drag race (tiež spopularizovaný staršími dielmi série Need for Speed) sú výrazným šliapnutím vedľa. Jednak neobsahujú možnosť manuálneho radenia (ibaže by ste si ho pre celú hru zapli v nastavení), takže len idete 20 sekúnd rovno a zároveň sú nespravodlivo ťažké. Ani na ľahkú obťažnosť som nedokázal vyhrať s maximálne vylepšenou superšportovou beštiou Apollo Intensa Emozione.
Nechcem teraz autorov ospravedlňovať, drag race preteky sú naozaj veľkým prešľapom, ale v prípade Forzy Horizon 5 to zasa tak veľmi nevadí, pretože ich môžete kompletne ignorovať. Vlastne môžete ignorovať takmer všetky druhy pretekov a venovať sa napríklad len rally a aj tak budete mať stále čo robiť. Hoci aj v ostatných druhoch pretekov občas narazíte na nevyrovnanú obťažnosť a v rámci napínavosti celých pretekov podvádzajúcu umelú inteligenciu, ale nič, čo by ste už v rámci žánru nepoznali z iných hier.
Autori si podľa svojich slov vybrali Mexiko ako ďalšie miesto na konanie festivalu najmä kvôli jeho kultúrnej, ale predovšetkým prírodnej diverzite. Zatiaľ čo do virtuálnej obdoby Veľkej Británie ťažko napcháte piesočnaté duny a dažďový prales, Mexiko vám to s trochou zveličenia umožní. Podľa vývojárov ponúka mapa Horizon festivalu 11 rozličných biómov, ale ja som napočítal približne päť až šesť hlavných a väčšinu z nich vám hra predstaví v úvodnej desaťminútovke. V terénnom aute preletíte najskôr okolo pieskom zaviatych aztéckych chrámov, aby ste o chvíľu neskôr podobné sochy ohodili blatom v dažďovom pralese s mangrovníkmi. Skrátka a dobre vymyslite si nejakú aspoň trošku reálnu klímu a v hre ju nájdete. Všetko navyše vyzerá vďaka skvelej grafike úplne fantasticky.
V zmysle pestrosti prostredí aj pretekárskych aktivít piaty diel rozhodne prekonáva ten štvrtý a nechýbajú ani pravidelné týždenné zmeny ročného obdobia. Pretože sa ale nachádzame v prostredí, kde sú napríklad spomínané piesočné oblasti, bolo by zvláštne, keby vyprahnutá púšť zrazu zapadla snehom a tak sa nová štvorica ročných období odráža skôr v počasí ako celkovom ráze krajiny. Leto napríklad autori nazývajú obdobím dažďov, a tak má viac pršať, zatiaľ čo v zime síce púšť nezapadne snehom, ale na horách sa objavia snehové vrcholky.
V rámci doby, kedy som Forzu Horizon 5 recenzoval, som mohol osobne vyskúšať jar a leto, a hoci zmeny spoznáte, nejde o takú drastickú úpravu vizuálu aj hrateľnosti, ako keď vo štvrtom diele celá Británia napríklad zapadla snehom. Nechcem povedať, že ide vyložene o krok späť, ale chýbajú mi zásadné zmeny podnebia a po asi troch desiatkach hodín sa mi ani nezdá, že by počasie hovorilo do hry toľko, ako bolo sľubované. Napríklad spomínané leto neprináša okrem niekoľkých pripravených udalostí nijako výrazne viac dažďa ako jar, hoci to autori priamo avizujú. Forza Horizon 5 teda má všeobecne variabilnejšie prostredie vďaka zasadeniu do Mexika, zároveň ale stráca možno toho úplne najväčšieho žolíka predchádzajúceho dielu.
Poďme ale konečne už na tie autá, veď o nich sú pretekárske hry predovšetkým. Forza Horizon 5 ich ponúka cez päť stoviek a podobne ako v prípade pretekov aj v rámci áut vás bude neustále zasypávať motorovými beštiami, medzi ktorými nájdete nielen novinky ako športový plug-in hybrid Mercedes-AMG ONE a SUV Ford Bronco Badlands (obe na prebale hry), ale aj historické skvosty, ako je napríklad legendárny Dodge Charger z roku 1969. Zoznam vozidiel je aj tentoraz úctyhodný a väčšinu konkurenčných hier hravo prekonáva.
Nechýba potom výkonnostný ani vizuálny tuning. Ten výkonnostný podobne ako v predchádzajúcom diele opäť ponúka rozsiahle možnosti nastavenia, za ktoré by sa nehanbil ani kadejaký simulátor. Vizuálny tuning bohužiaľ aj tentoraz zaostáva. Zatiaľ čo s výberom farbičiek a najrôznejších polepov nebudete mať problém, vadí mi veľmi malé množstvo bodykitov (niektoré autá, dokonca aj spomínaný Mercedes a Ford z prebalu hry, neponúkajú vôbec žiadny) aj skutočnosť, že napríklad výmena predného nárazníka sa prejaví vo výkone vozidla. Vizuálny tuning je tak v područí výkonu auta, čo je síce logické a realistické, ale pri arkádovej hre by som čakal, že si svojho plechového miláčika budem môcť vizuálne upraviť čisto podľa svojich predstáv, ako je v žánri zvykom.
Možno to ale má čo dočinenia práve s tým, že séria Forza Horizon s každým ďalším dielom preberá prvky jazdného modelu z okruhového simulátora Forza Motorsport. Pokiaľ si vypnete všetkých asistentov, udržať na ceste vo vysokej rýchlosti akýkoľvek automobil už vyžaduje poriadnu dávku vodičského umenia, vďaka všemožným asistentom, počnúc kontrolou trakcie, ABS a končiac až pomocou pri brzdení či dokonca zatáčaní, si ale každý nájde pre seba to pravé.
Jazdný model je skvelým vyvážením medzi tým, aby vás hra bavila a zároveň bola dostatočnou výzvou. Aj vďaka spolupráci s autormi Forzy Motorsport jednotlivé vozidlá nepôsobia len ako papierové krabice na kolesách, ale ctia fyzikálne zákony, na asfalte to teda so superšportom natriete každému, ale akonáhle zídete na prašnú cestu, budete radi, keď sa vôbec rozbehnete.
Pochopiteľne nemám možnosť porovnať správanie jednotlivých vozidiel s ich reálnymi predlohami, ktoré väčšina smrteľníkov pozná len zo stránok auto magazínov, trúfam si však povedať, že si autori trochu pomohli a vozidlá zdanlivo podobných tried sa správajú veľmi podobne. Napríklad plne elektrický Taycan Turbo S ustreľuje v zákrutách rovnako ako Porsche 911, z ktorého dizajnovo vychádza, avšak vďaka ťažkej baterke v podvozku Taycan Turbo S v skutočnosti drží na ceste ako pribitý, čo sa o jeho variante vo Forze Horizon 5 rozhodne povedať nedá. Celkovo je ale jazdný model zvládnutý veľmi dobre a vodičské kratochvíle na ceste a najmä mimo nej si budete neskutočne užívať.
Okrem ročného obdobia, na ktorého obmenu sme si museli počkať, je dôvodom neskoršieho vydania recenzie aj čakanie na plnohodnotné spustenie online funkcií, ktoré v čase recenzovania hry neboli z dôvodu malého množstva hráčov dostupné a čakanie sa rozhodne vyplatilo. Multiplayer totiž oproti štvrtému dielu funguje dosť odlišne a bohužiaľ nie veľmi dobre. Zatiaľ čo vo Forze Horizon 4 ste pri akýchkoľvek pretekoch iba zvolili možnosť PvP a počkali si, až vám matchmaking dohodí hráčov, ktorí pri daných pretekoch vybrali rovnakú možnosť, teraz musíte vytvoriť takzvaný konvoj, inak povedané virtuálnu skupinu pretekárov. Pre konvoj je však možné špecifikovať iba všeobecne akému typu pretekov sa chcete venovať, a nie vybrať konkrétne preteky. To môže neskôr až veliteľ konvoja, bohužiaľ pri vytváraní vlastného konvoja sa ku mne málokedy niekto pripojil (a potom sa hneď odpojil), zatiaľ čo vyhľadať existujúce konvoje nie je problém, avšak nikdy nedošlo k spusteniu žiadnych pretekov.
V podstate tak pre mňa bolo nemožné absolvovať s ďalšími hráčmi mnou vybrané preteky, hoci v predchádzajúcom dieli to bola otázka niekoľkých sekúnd a nutné dodať aj v čase, keď Forzu Horizon 4 hrali iba novinári a hráčov bol tak nedostatok. Spustiť sa mi podarilo iba staronový režim Eliminator, ktorý je pretekárskou obdobou Battle Royale, čo je síce dobrý nápad, avšak okorenený tým, že okolo idúci hráči vás môžu kedykoľvek vyzvať k pretekom a ak dôjdete na druhom mieste, vypadnete z celej hry. Lenže všetko prebieha tak rýchlo, že cieľ pretekov je často aj v protismere vašej aktuálnej jazdy, takže už od začiatku nemáte šancu vyhrať.
Online funkcie sú tak v súčasnej chvíli v niektorých ohľadoch takmer nepoužiteľné a nebolo by to tým, že nie je dostatok hráčov. Pri voľnej jazde sa okolo mňa preháňa desiatky živých pretekárov, avšak spustiť nejakú spoločnú aktivitu je v čase písania tejto recenzie, kedy už Forza Horizon 5 vyšla pre majiteľov premium edície, takmer nemožné. A zamrzí to o to viac, že vo Forze Horizon 4 vytváranie online pretekov tak pekne a jednoducho fungovalo. Snáď sa online funkcia zlepší s plnohodnotným vydaním hry či nejakých úprav zo strany vývojárov.
Forza Horizon 5, rovnako ako štvrtý diel vo svojej dobe, nemá na poli pretekárskych hier v otvorenom svete konkurenciu a všetky spomínané chyby vo výsledku zasa tak veľmi nemrzia, ešte keď je všetko zabalené do skvelej grafiky. Aj po niekoľkých desiatkach hodín žasnem nad tým, ako vyzerá virtuálne Mexiko krásne. V niektorých momentoch hra skutočne koketuje s fotorealistickou grafikou. To všetko je úctyhodné o to viac, že ide o hru v otvorenom svete a nie na uzavretých okruhoch. Avšak každá minca má dve strany a rozľahlosť sveta bola očividne vykúpená stále relatívne krátkou vykresľovacou vzdialenosťou detailov, ako je tráva, menšie kríky či tiene. Sviatočný hráč si to možno nevšimne vôbec, ale akonáhle raz váš pohľad padne na okraj vozovky, pálčivého pocitu, že sa „tam niekde stále niečo objavuje,“ už sa nezbavíte.
Niektoré neduhy si hra nesie z predchádzajúceho dielu, ako je spomínaná nevyrovnaná obťažnosť určitých pretekov či krátka vykresľovacia vzdialenosť. Trošku ma tiež mrzí výrazne menší vplyv ročných období, ktorý je ale do značnej miery vykúpený rôznymi biómami. Veľkým políčkom pre milovníkov online pretekov je potom v súčasnosti podivne fungujúci multiplayer, snáď ho autori ešte vyladia. Aj napriek všetkým svojim chybám je však Forza Horizon 5 pretekárskou nirvánou pre všetkých milovníkov arkádového jazdenia a široko ďaleko nevidím žiadnu konkurenciu. A ak sa autorom podarí hru dopĺňať novým obsahom ako v prípade štvrtého dielu, fanúšikovia série majú na dlhé mesiace, možno aj roky, čo robiť.
• zdroje: vlastné
(Aktualizácia 9. 11. 2021) V recenzii uvádzame, že novinkou Forzy Horion 5 sú pouličné preteky, čo nie je pravda. Vyskytli sa už vo Forze Horizon 4, za chybu v recenzii sa ospravedlňujeme.
Záverečné hodnotenie
Pretekársku hru Forza Horizon 5 vyvíja štúdio Playground Games a vydává spoločnosť Xbox Game Studios. Titul vychádza 9. 11. 2021 na PC, Xbox Series X/S a Xbox One.
Táto recenzia bola napísaná pre Xbox Series X verziu. Kópiu pre recenziu poskytla spoločnosť Microsoft.
Forza Horizon 5 je bezpochyby najlepšou open-world pretekárskou hrou súčasnosti, už však nejde o takú veľkú revolúciu ako v prípade predchádzajúceho dielu, s ktorým Forza Horizon 5 zdieľa mnoho podobností a nesie si ďalej aj niektoré nedostatky. Aj napriek všetkým chybám však ide o výbornú pretekársku arkádu so skvelým jazdným modelom, širokou ponukou vozidiel a pretekov aj perfektnou grafikou.
Klady
Zápory
Filip Němec
My name is Filip Němec and I mostly write everything there is about game consoles. Couch playing is my thing. I'm not too picky when it comes to gaming genres, but I prefer action adventure and racing. I really enjoy the Uncharted series, and I look forward to the Half-Life 3 release.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i5-4460 | AMD Ryzen 3 1200 | Intel i5-8400 | AMD Ryzen 5 1500X |
Grafická karta | NVIDIA GTX 970 | AMD RX 470 | NVIDIA GTX 1070 | AMD RX 590 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 110 GB | 110 GB |
• Zdroj: Steam (6. 11. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.