• Autor: Filip Němec
Spätná kompatibilita je niečo, po čom hráči veľmi túžia a podľa zatiaľ dostupných informácií ju Sony aj Microsoft u svojich nových konzol skutočne ponúknu. V prípade PlayStation 5 zatiaľ nevieme, v akej miere, podľa novo zverejneného patentu sa však dozvedáme, ako môže Sony spätnú kompatibilitu docieliť. Pozrieme sa aj na ďalšie novinky, ako je podpora nového ovládača aj na existujúcej generácii konzol a chýbať nebudú ani ďalšie špekulácie týkajúce sa oznámenia PS5.
Keď výrobcovia konzol mlčia, stačí preskúmať databázu patentového úradu. Tento spôsob získavania nových informácií je v posledných týždňoch a mesiacoch veľmi užitočný a rovnako v dnešnej novinke poslúži patent spoločnosti Sony ako zaujímavé vodítko ponúkajúce odpoveď na otázku, čo od PlayStation 5 môžeme očakávať. Je nutné dodať, že patent je všeobecného razenia a v jeho dokumentácii nie je spomenuté práve PlayStation 5, s najväčšou pravdepodobnosťou sa ale vzťahuje práve k tejto konzole. Zadávateľom patentu je totiž priamo Sony Interactive Entertainment, pod ktorú značka PlayStation spadá a „vynálezcom“ je sám Mark Cerny, architekt PlayStation 5 aj PlayStation 4.
Patent opisuje, akým spôsobom môže Sony umožniť spätnú kompatibilitu s hrami z predošlých generácií, čo je jedna z hlavných tém nielen PlayStation 5, ale aj konkurenčného Xboxu Series X. Podľa patentu z roku 2017, ktorý bol však zverejnený až teraz, bude spätná kompatibilita využívať dva takty procesora – základnú frekvenciu využijú aplikácie vytvorené pre súčasnú verziu systému a pomalšiu frekvenciu pre skoršie verzie systému. Hoci tu nie je reč o PlayStation a o hrách, čo znamenajú pojmy systém (PlayStation) a aplikácie (hry) nie je ťažké odhadnúť.
Zaujímavé na patente potom je, že výslovne obsahuje pojem „spätná kompatibilita“ a tiež to, že sa zhoduje s predchádzajúcimi neoficiálnymi správami, hoci všetky hovoria o troch taktoch, nie dvoch. Nedávno s touto informáciou prišiel napríklad magazín Digital Foundry, ktorý čerpal z uniknutých testov spoločnosti AMD. Tá má totiž pre PlayStation 5 vyrábať procesor aj grafický čip. S tou istou informáciou, teda že PlayStation 5 má zvládať tri rôzne úrovne výkonu kvôli spätnej kompatibilite, prišiel už v polovici roka 2018 známy informátor Kimachi.
O spätnej kompatibilite toho bolo povedaného a napísaného toľko, že si táto téma zaslúži menšiu rekapituláciu. Architekt konzoly Mark Cerny v apríli minulého roka prostredníctvom magazínu Wired oficiálne predstavil PlayStation 5 a potvrdil tiež spätnú kompatibilitu s PlayStation 4 hrami. Od tohto času sa tejto témy zástupcovia Sony neboja, sú však skúpi na detailnejšie informácie či presné sľuby. Kým si totiž myslíme, že podobná hardvér architektúra s predchádzajúcou generáciou konzoly sama o sebe stačí na to, aby spätná kompatibilita bola možná (podobne ako na PC sa dá relatívne jednoducho spustiť staršia hra), realita môže byť iná.
Podľa detailného opisu patentu je zrejmé, že kľúčovou vlastnosťou je práve schopnosť procesora prepínať medzi jednotlivými výkonmi a v prípade nižšieho taktu ho jasne obmedziť. Mohlo by totiž dôjsť k situácii, keď výkonnejší procesor pripraví potrebné dáta ešte skôr, než budú potrebné, a to by podľa všetkého mohlo spôsobiť hneď niekoľko problémov. Možno práve preto sú v Sony tak opatrní, keď príde na presné vyjadrenia. „V súčasnej chvíli sa vývojársky tím zo všetkých síl snaží overiť, či dokážeme zabezpečiť kompletnú spätnú kompatibilitu. Prosím, počkajte na ďalšie informácie,“ napísalo Sony v novembri 2019 na svoj oficiálny japonský Twitter účet.
V tejto chvíli je veľmi nepravdepodobné, že by zo spätnej kompatibility zišlo a len si musíme počkať, ako veľmi veľkej podpory starších hier sa dočkáme. Známy PlayStation insider PSErebus napríklad tvrdí, že PlayStation 5 ponúkne spätnú kompatibilitu so všetkými diskovými verziami hier, ktoré vyšli na PS4, PS3, PS2 a PS1. A to je niečo, čo by sa nám hráčom skutočne páčilo.
Ďalšia novinka tentoraz prichádza trochu nechtiac priamo od Sony, presnejšie od francúzskej oficiálnej stránky PlayStation. Tá totiž v sekcii FAQ (často kladené otázky) o rozdieloch PS4 a PS4 Pro uvádzala v časti zameranej na ovládače okrem DS4, čo je evidentne skratka pre súčasný ovládač Dualshock 4, takisto aj DS5. Čo podľa nás táto skratka znamená, snáď asi netreba zmieňovať. Sony síce oficiálne neoznámilo, že nový ovládač sa bude volať DualShock 5, ale očakávať niečo iné sa zdá ako čisté šialenstvo.
Nejde však ani tak o to, že Sony možno prezradilo názov nového ovládača, ako o dôkaz, že DualShock 5 by mohol byť kompatibilný s Playstation 4. Nemožno síce očakávať, že v prípade hrania na PS4 využijeme všetky jeho prednosti, ako sú adaptívne triggery či haptická odozva, ale aj tak by išlo o sympatický krok.
O tom, kedy konečne uvidíme PlayStation 5, nový ovládač alebo sa dokonca dozvieme predajnú cenu, sme napísali už stovky riadkov. Minulý týždeň sa k špekuláciám pridal na Twitteri tiež David Jaffe, dizajnér pôvodného God of War alebo Twisted Metal, podľa ktorého dôjde k odhaleniu PS5 do štyroch týždňov a dodáva, že ide v súčasnosti o najhoršie strážené tajomstvo v Sony. Možno ide len o snahu upútať pozornosť, koniec koncov potenciálne odhalenie vo februári spomínalo hneď niekoľko zdrojov, Jaffe však stále býva v San Diegu, kde má Sony veľké štúdio, a hoci už nie je zamestnancom spoločnosti, určite udržiava vzťahy s dávnymi priateľmi a tí sa mohli o niečom zmieniť.
Február sa navyše zdá byť stále viac pravdepodobný, podľa magazínu VideoGamesChronicle totiž Sony nebude mať svoju pravidelnú februárovú akciu Destination PlayStation, ktorá bola vždy určená pre obchodných partnerov. Magazín sa domnieva, že akcia sa tento rok neuskutoční práve preto, že sa chce Sony vo februári sústrediť na odhalenie PlayStation 5, ale to už sa zase dostávame k čírym špekuláciám.