Novým grafickým kartám VEGA spoločnosti AMD boli častokrát vytýkané vysoké teploty, hlučnosť a ich nadmerná spotreba. To sa ale vo všeobecnosti týkalo najmä tých referenčných vyhotovení so vzduchovým systémom chladenia. Dnes by to ale mohlo byť inak. Otestujeme si totiž grafickú kartu Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling, ktorá disponuje technicky veľmi zaujímavo riešeným systémom uzavretého okruhu vodného chladenia.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je postavená na najvýkonnejšom hernom grafickom čipe Vega 10 spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 2 048-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 (High Bandwidth Memory) druhej generácie s kapacitou 8 GB. Táto grafická karta disponuje veľmi zaujímavým systémom chladenia s uzavretým vodným okruhom a svojím výkonom tak spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde v súčasnosti zaujíma výkonnostnú špičku grafických kariet spoločnosti AMD.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling disponuje dvojicou BIOSov, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch, ktorý je umiestnený na zadnej strane grafickej karty. Druhý BIOS však žiadne vyššie frekvencie grafickej karte neprináša a podľa mojich meraní ani nenavyšuje jej limit spotreby. S najväčšou pravdepodobnosťou tak slúži iba ako BIOS záložný, kedy v prípade výskytu nejakej chyby pri upgrade firmware grafickej karty je tak možné tento druhý BIOS využiť na jeho obnovenie.
Boost frekvencia grafického čipu je nastavená na 1 677 MHz, maximálna frekvencia (DPM7) tak na 1 750 MHz. Frekvencia grafických pamätí je 945 MHz, čo v prípade pamätí typu HBM2 predstavuje efektívnu frekvenciu 1 890 MHz.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling meria na dĺžku 272 mm a na základnej doske vám zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará veľmi zaujímavý uzavretý systém vodného chladenia s membránovým čerpadlom (diaphragm pump), ktorý ochladzuje nielen samotný grafický čip s HBM2 pamäťami, ale aj kompletnú napájaciu kaskádu grafickej karty.
O ochladzovanie kvapaliny vodného okruhu sa stará radiátor s rozmermi 150 × 120 mm, ktorý je ofukovaný jedným 120 mm ventilátorom, ktorého otáčky sú riadené podľa teploty grafickej karty. Tento ventilátor sa otáča konštantnou rýchlosťou 880 ot./min. aj v prípade, keď grafická karta nie je vyťažená. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling sa stará zdvojená 6 + 1-fázová kaskáda s 13 modulmi napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 345 W (max. 375 W) a na jej prevádzku spoločnosť Sapphire odporúča zdroj s výkonom 1 000 W. Moje interné testy ale ukázali, že na účely bežného hrania počítačových hier by ste si mohli vystačiť so zdrojom s výkonom 600 W a viac.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling riešené pomocou jedného HDMI 2.0 a troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | |
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 750 MHz 1 586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 620 MHz 1 734 MHz 2 025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 683 MHz 1 823 MHz 1 980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Chladenie grafických kariet Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum a MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v testoch zaisťovala súprava vodného chladenia EK Water Blocks EK-KIT S240, ktorá s dvojicou ventilátorov a vodnou pumpou generovala hlučnosť 35,5 dBA. V grafoch je potom k menám grafických kariet, ktoré využívajú tento systém vodného chladenia, pridaná skratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania profitujú viac grafické karty spoločnosti AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je viac než slušný, a ak by som ho mohol porovnať s konkurenciou, pohybuje kdesi na úrovni GeForce GTX 1080. Výkon teda dobrý, ale akosi trochu nevyrovnaný. V niektorých hrách, ako je napríklad nový Wolfenstein, sa totiž Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling dotiahne aj na GeForce GTX 1080 Ti, v iných hrách už to tak slávne nie je a horko-ťažko doháňa GeForce GTX 1070 Ti, najmä v nižšom rozlíšení Full HD (1 920 × 1080 pixelov). Ovládače grafických kariet Vega teda s najväčšou pravdepodobnosťou zatiaľ ešte nie sú príliš dobre vyladené.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa týka prevádzkových vlastností, tak okrem spotreby, ktorá je naozaj vysoká, sa grafickej karte Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling darí naozaj dobre. Uzavretý okruh vodného chladenia s membránovým čerpadlom je naozaj veľmi tichý a účinný. Teploty sa pohybujú okolo 65 °C pri hlučnosti nepresahujúcej 35 dBA. Môžem vám teda garantovať, že túto grafickú kartu vo svojom PC prakticky nepočujete. Problémom tejto grafickej karty je najmä jej spotreba, ktorá sa v prípade zvýšenia limitu spotreby pomocou posuvníka v ovládačoch RSAE (Radeon Software Adrenalín Edition) môže vyšplhať k hranici 500 W. Výkonný zdroj teda bude nevyhnutnou podmienkou pri prevádzkovaní tejto grafickej karty vo vašom PC.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je veľmi podareným kúskom hardvéru, najmä jej systém uzavretého okruhu vodného chladenia s membránovým čerpadlom (diaphragm pimp), ktorý tejto grafickej karte zaisťuje nielen nízke pracovné teploty, ale najmä minimálnu hlučnosť. Achillovou pätou tejto grafickej karty je spotreba, ktorá je vysoká, dokonca vyššia ako tá, ktorú ponúka konkurencia pri svojich najvýkonnejších grafických kartách GeForce GTX 1080 Ti.
Ak teda plánujete zaobstaranie grafickej karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling, striktne odporúčam, aby vaše PC bolo vybavené zdrojom s výkonom minimálne 600 W. Ak sa chystáte tiež na jej overclocking, potom radšej zvoľte zdroj ešte o niečo výkonnejší.
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling
Grafické kartySapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je technicky veľmi dobre spracovanú grafickou kartou, ktorá ponúka výkon porovnateľný s konkurenčnou GeForce GTX 1080, nízke teploty a minimálnu hlučnosť. Vďaka vyššej spotrebe však budete na jej prevádzku potrebovať výkonnejší zdroj.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.