• Autor: Filip Němec
Na trhu prenosných herných zariadení sa v posledných rokoch bezpečne usídlila hybridná konzola Nintendo Switch. Okrem dorážajúcej dravej čínskej konkurencie tu je ale od roku 2022 ďalší nový veľký hráč, ktorý to s hraním na cestách myslí vážne. Steam Deck je veľmi dobre vybavené prenosné PC za solídnu cenu, ale ide o tak skvelé zariadenie aj rok po svojom vydaní? Ako si stojí v porovnaní so Switchom a ako na ňom bežia nové aj staršie hry? To sa dozviete v našej recenzii.
zdroj: Valve
Steam Deck hneď od oznámenia budil vášne okrem iného svojou veľkosťou. Robustnosť celého zariadenia je evidentná na prvý pohľad, v absolútnych číslach je dlhšia o 5,9 cm a vyššia o 1,5 cm ako základná konzola Nintendo Switch a kvôli anatomickému gripu po stranách v najširšom bode vyššia o 3,5 cm (presné rozmery a porovnanie nájdete v tabuľke v ďalšej kapitole). Celé zariadenie váži 669 g, čo je oproti Switchu a jeho 400 g pomerne nárast, ale vzhľadom na veľkosť celého zariadenia vás naopak prekvapí jeho relatívna ľahkosť, ktorú umocňuje aj veľmi dobrá ergonómia spôsobená práve spomínanými, konzolový ovládač pripomínajúcimi gripmi pre lepší úchop.
Ako veľmi pohodlne sa vám bude na Steam Decku hrať, sa odvíja od veľkosti vašich rúk. Robustnosť konzoly môže minimálne spočiatku majiteľom menších dlaní (typicky ženám či mladším hráčom) alebo pri prechode zo Switcha spôsobovať pocit, že napríklad analógová páčka je až príliš ďaleko. Na druhej strane celkové pohodlie z držania je výrazne lepšie ako pri Switchi, ktorý je síce ľahký, ale ide v podstate o placku bez väčšej ergonómie. A to sa prejaví najmä pri dlhšom hraní.
Rozloženie tlačidiel je klasické, takže pokiaľ hráte na takmer akomkoľvek gamepade, budete okamžite ako doma. V porovnaní napríklad so Switchom ale ihneď zaznamenáte priepastný rozdiel v kvalite a presnosti ovládacích prvkov. Analógové páčky sú ideálne veľké a presné, takže na rozdiel od Nintendo prenosnej konzoly môžete pohodlne hrať aj strieľačky z pohľadu prvej osoby. Potešia tiež triggery s podporou vibrácií a najmä štvorica pádiel na spodnej strane zariadenia, pripravené pre vaše prstenníky a prostredníčky, ktoré väčšinou pri hraní na gamepade ležia úhorom.
Osobne mi ale trošku vadí ich pevnosť, takže ich treba stlačiť pomerne silno, čo ale zase zabraňuje nechceným stlačeniam. Navyše si ich väčšinou budete musieť pri každej hre ručne namapovať, pretože bežné gamepadové rozloženie kláves s nimi logicky nepočíta. Najviac však kvitujem dvojicu trackpadov, ktoré sú perfektným ovládacím doplnkom suplujúcim klasickú myš, takže ich využijete nielen pri hraní stratégií alebo konzumácii obsahu v prehliadači. Majú príjemnú vibračnú odozvu, sú presné a stelesňujú presne to, o čom som sníval už od čias PSP.
|
Steam Deck | Nintendo Switch | Nintendo Switch OLED |
---|---|---|---|
Cena | Od 419 € | Od 319 € | 399 € |
Dátum vydania v SR | December 2021 | 3. marca 2017 | 8. októbra 2021 |
Typ konzoly | Hybridné (nutnosť dokúpiť dokovaciu stanicu) | Hybridné | Hybridné |
Herné režimy | Handheld, Tabletop, TV konzola | Handheld, Tabletop, TV konzola | Handheld, Tabletop, TV konzola |
CPU | Zen 2 procesor s taktom 2,4 - 3,5 GHz | Custom Nvidia Tegra Procesor | Custom Nvidia Tegra Procesor |
GPU | 8 RDNA 2 jadier s taktom 1,0 – 1,6 GHz (až 1,6 TFLOPS) | Custom Nvidia Tegra Procesor (až 0,5 TFLOPS) | Custom Nvidia Tegra Procesor (až 0,5 TFLOPS) |
RAM | 16 GB LPDDR5 | 4 GB LPDDR4 | 4 GB LPDDR4 |
Pamäť | 64 - 512 GB (eMMC alebo NVMe SSD) + možnosť rozšírenia Micro SD kartou | 32 GB interná pamäť + možnosť rozšírenia Micro SD, HC a XC kartou (až 2 TB) | 64 GB interná pamäť + možnosť rozšírenia Micro SD, HC a XC kartou (až 2 TB) |
Kapacita batérie | 2 až 8 hodín (v závislosti od náročnosti hry / aplikácie) | 4,5 až 9 hodín (v závislosti od náročnosti hry / aplikácie) | 4,5 až 9 hodín (v závislosti od náročnosti hry / aplikácie) |
Video výstup | Až 8K a 60 fps pri TV režime, 720p v handheld režime | Až 1 080p cez HDMI v TV režime, až 720p v handheld a tabletop režime | Až 1 080p cez HDMI v TV režime, až 720p v handheld a tabletop režime |
Rozmery (Š x V x H) | 298 mm x 117 mm x 49 mm (ŠxVxH) | 239 x 102 x 13,9 mm (ŠxVxH) | 242 x 102 x 14 mm (ŠxVxH) |
Typ displeja | LCD | LCD | OLED |
Veľkosť displeja | 7 palcov | 6,2 palca | 7 palcov |
Rozlíšenie displeja | 1 280 × 800 pixlov (HD) | 1 280 × 720 pixlov (HD) | 1 280 × 720 pixlov (HD) |
Senzor na automatickú reguláciu jasu | Áno | Áno | Áno |
Váha | 669 g | 400 g | 420 g |
Ovládače | Ovládacie prvky sú súčasťou tela konzoly, možnosť pripojiť PC príslušenstvo | Joy-Con ovládače, Pro controller | Joy-Con ovládače, Pro controller |
HD Rumble (vibrácie) | Pravdepodobne nie | Áno | Áno |
WiFi | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac |
Ethernet | Áno (v doku) | Nie | Áno (dok) |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 | Bluetooth 4.1 | Bluetooth 4.1 |
• Zdroj: Valve, Nintendo
Vyšší počet ovládacích prvkov si do istej miery vybralo daň na vzhľade Steam Decku. Ich nezvyčajné množstvo pôsobí v štýle „dajte tam jednoducho všetko, čo by hráč mohol niekedy pri hraní potrebovať“. Vďaka použitému čiernemu matnému plastu bez nejakej väčšej snahy o zaujímavý dizajn pôsobí zariadenie dosť technicky. Na prvý pohľad tak príliš neoslní, na druhej strane mne osobne vzhľad vyhovuje, pretože tak nejako ide ruka v ruke s tým, že sa jedná o prenosné PC. Za dizajn teda Steam Deck u väčšiny z vás asi body nezíska, ale rozhodne ani nestratí.
Krátko musím spomenúť tiež obsah balenia. Je úplne minimalistické a v porovnaní s rozbaľovaním niektorých konzol neprináša žiadny extra zážitok. Čo však kvitujem, je práve jeho obsah, aj úplne základná verzia Steam Decku vám totiž príde v peknom a nutné dodať veľmi robustnom puzdre. Na to výrobcovia ostatných prenosných konzol väčšinou zabúdajú, ja osobne ale beriem nejaké ochranné puzdro za úplne esenciálne príslušenstvo každého prenosného zariadenia, ktoré asi ťažko len tak hodíte do batoha alebo tašky. Stále mi však chýba v balení aspoň obyčajná ochranná fólia na displej.
Než matný čierny plast ale väčšinu z vás bude zaujímať železo, ktoré sa schováva pod ním. Steam Deck poháňa Zen 2 procesor postavený na modernej RDNA 2 architektúre so štyrmi jadrami s frekvenciou 2,4 až 3,5 GHz. O grafiku sa stará 8 jadier aj z architektúry RDNA 2 s celkovým výkonom 1,6 TFLOPS. Pokiaľ vám čísla nič moc nehovoria, nasledujúce porovnanie vás presvedčí o tom, že Steam Deck má výkon na rozdávanie. Nintendo Switch vládne výkonom 0,5 TFLOPS, Xbox One S 1,4 a PlayStation 4 1,8 TFLOPS. Svojím výkonom je tak Steam Deck niekde na úrovni predchádzajúcej konzolovej generácie, čo ale stačí aj na nové hry, pretože vďaka menšiemu displeju nepotrebuje vykresľovať v tak vysokom rozlíšení. Výkonné kombo CPU a GPU potom dopĺňa 16 GB DDR5 RAM pamäte.
Steam Deck vstúpil na trh v troch konfiguráciách líšiacich sa veľkosťou a druhom vstavanej pamäte. Najlacnejší variant (zhruba 419 €) ponúka 64 GB eMMC disk, teda lacnejší a menej výkonný variant SSD. Prostredná verzia (zhruba 549 €) už obsahuje NVMe SSD disk s kapacitou 256 GB a najdrahší (cca za 679 €) obsahuje SSD disk s veľkosťou 512 GB a ešte vyššou rýchlosťou načítania. Pamäť všetkých verzií sa dá rozšíriť pomocou Micro SD karty, z ktorej je možné hry rovno spúšťať, logicky ale nejde o tak elegantné riešenie ako v prípade internej pamäte.
Je pravda, že rok po vydaní už nejde o najvýkonnejší handheld, aspoň čo sa týka hrubého výkonu, ale stále ide o neskutočne výkonné zariadenie vzhľadom na svoju cenu a vlastne aj veľkosť. Veľkou devízou Steam Decku je navyše celková optimalizácia, napríklad konkurenčné PC handheldy značky AYANEO síce ponúkajú papierovo výrazne vyšší výkon, ale v benchmarkoch mnohokrát za Steam Deckom zaostávajú, aj keď stoja výrazne viac. To napokon potvrdzuje aj aktuálny postoj výrobcu Valve čo sa novej verzie Steam Decku týka: venovať sa chce skôr napríklad zlepšeniu výdrže batérie ako výkonu.
Dominantou zariadenia je potom 7" IPS LED displej s rozlíšením 1 280 × 800 px a maximálnou frekvenciou 60 Hz. Že nejde o Full HD (1 080p) OLED panel môže byť ľahkým sklamaním, avšak jeho podanie farieb je tak dobré, že sa vlastne nie je načo sťažovať. Nižšie rozlíšenie ale zamrzí o niečo viac a za mňa ide o jednu zo slabín zariadenia, ktorú síce menej nároční hráči ľahko prehliadnu, ale vďaka podpore upscalingových technológií, ako je AMD FSR, ide trochu o premárnenú príležitosť urobiť všetky hry o niečo krajšie.
Čo však musím pochváliť, sú perfektné pozorovacie uhly. Jas je tiež dostatočne silný, aj keď viditeľnosť na priamom slnku je vcelku priemerná. Achillovou pätou ako v prípade všetkých handheldov je potom pochopiteľne výdrž batérie, ktorá sa podľa oficiálnych údajov pohybuje medzi 2 až 8 hodinami podľa toho, ako veľmi zariadenie zaťažujete. Pokiaľ ale plánujete na Steam Decku hrať skôr novšie a komplexnejšie hry a nechcete sa obmedzovať znižovaním podsvietenia alebo snímkovacej frekvencie, počítajte skôr so spomínanými dvoma až tromi hodinami.
Poďme už ale konečne zariadenie zapnúť. Steam Deck poháňa vlastný operačný systém SteamOS, ktorý vychádza zo Steam aplikácie pre PC a svojou prehľadnosťou a možnosťami rozhodne patrí medzi to najlepšie, čo dnešné handheldy podporujú a je navyše kompletne v češtine. Aj tak ale môže spočiatku pôsobiť menej prehľadne, pretože na menšiu obrazovku sa toho skrátka toľko nezmestí a vzhľadom na robustnosť Steamu (obchod, knižnica hier, priatelia, chaty atď.) tak môžete mať na začiatku problém zorientovať sa. SteamOS má tiež občas problémy s plynulosťou, najmä niekoľko sekúnd až minút po štarte zariadenia alebo keď sa do systému vrátite v priebehu hrania nejakého na výkon náročného titulu. V takom prípade mi systém aj niekoľkokrát zamrzol.
Steam Deck je však vo svojej podstate malé prenosné PC, a tak to umožňuje oveľa viac nad rámec SteamOS. Ten totiž beží na linuxáckej nadstavbe Proton, ktorá vie spúšťať všetky aplikácie pre Windows, teda aj hry. Inak povedané, na Steam Decku spustíte všetko, čo na svojom stolnom PC. Nemusíte sa napríklad pri nákupe a hraní obmedzovať na Steam, môžete využívať aj služby ako Game Pass, Epic Games Store, sledovať filmy na Netflixe a po pripojení myši a klávesnice pomocou dokovacej stanice zo Steam Decku urobiť pokojne aj kancelárske PC.
Pokiaľ budete k Steam Decku pristupovať skôr ako ku konzolovému handheldu typu Switch, pravdepodobne SteamOS nikdy neopustíte a nič vám nebude chýbať. Naopak, ak ste výhradne verný PC hráč, ktorý sa nebojí občas pozrieť pod kapotu svojej mašinky a jej potenciál žmýkať na maximum, často zabrúsite do desktopového režimu bežiaceho na Arch Linuxe s grafickým rozhraním KDE Plasma 5. Napríklad už integrovaný Discovery Store ponúka obrovskú zásobu aplikácií vrátane emulátorov schopných spúšťať hry na konzolách Switch, PlayStation alebo staré PC tituly. V tomto smere sú možnosti Steam Decku nekonečné a mohli by sme tomu venovať samostatný článok, poďme sa ale konečne venovať hrám.
Tu napokon prichádza na rad demonštrácia toho, čo to znamená PC handheld. Na Steam Decku spustíte prevažnú väčšinu hier zo Steamu, ale nie všetky na ňom pobežia úplne hladko. Dôvodov je samozrejme mnoho a niektoré sú závažnejšie, ako prílišná náročnosť na výkon v spojení so zlou optimalizáciou, či tie menej bolestivé ako nutnosť namapovať si ovládanie na gamepade, grafické rozhranie, ktoré sa na 7" displej ťažko zmestí, alebo že neprečítate veľmi malý text. Presne preto Steam prišiel s jednoduchým a prehľadným štvorúrovňovým systémom kompatibility.
Plná (zelená fajka) znamená, že danú hru môžete okamžite spustiť a bude bez akýchkoľvek problémov fungovať. Čiastočná (žltá ikonka) kompatibilita znamená, že bude hra pri spustení možno vyžadovať úpravu nastavenia či nutnosť uspokojiť sa s nejakými (väčšinou drobnými) nedostatkami. Nulová (sivá značka „zákaz státia“) znamená, že daný titul aktuálne na Steam Decku nespustíte a Neznáma (otáznik) označuje tituly, ktoré výrobca Valve zatiaľ nestihol otestovať a môžu tak spadať do všetkých troch prechádzajúcich skupín. Začiatkom roka 2023 bolo podľa Steamu funkčných (teda patrí do prvej alebo druhej kategórie) cez 7 000 hier. Na tejto stránke po prihlásení uvidíte všetky svoje Steam hry a úroveň ich podpory, avšak aj samotná knižnica Steam Decku hry rozraďuje do týchto kategórií.
Rozdielna kompatibilita je pochopiteľne pre mnoho hráčov veľkou nevýhodou, tá však nepramení ani tak z toho, že by Steam Deck nebol dobrým zariadením, ale z vlastností PC platformy, ktorá v porovnaní s uzavretosťou konzol skrátka v tomto ohľade nepôsobí tak veľmi používateľsky prívetivo. Prax je však taká, že môžete úplne bez problémov hrať aj tituly označené ako čiastočne kompatibilné, pretože ide veľmi často len o drobnosti, ako je nutnosť po prvom spustení ľahko upraviť ovládanie alebo sa pohrať s nastavením grafiky, aby hra bežala plynule.
Pri väčšine titulov ale Steam Deck sám nastaví optimálnu úroveň detailov, takže beží hladko hneď pri prvom spustení. Hry si navyše zachovávajú všetky výhody PC verzií, takže sa môžete ponoriť do experimentovania a vymeniť napríklad slabšie textúry za lepšiu kvalitu tieňov alebo upscalovať nižšie rozlíšenie a zvýšiť tak snímkovaciu frekvenciu.
Steam Deck som skúšal na celej plejáde hier, aby som ho otestoval v čo najviac možných situáciách. Jednoduché indie tituly ako Hades pochopiteľne na Steam Decku bežia úplne luxusne a vetráčik zariadenia ani nebude musieť zdvihnúť svoje otáčky, aby udržal plynulých 60 fps na maximálne detaily. O to viac ma prekvapilo, že plynulých 60 fps zvládol aj napríklad Doom Eternal na ultra vysoké detaily (4. úroveň zo 6). Na vysoké detaily som si zahral aj open world zombie akciu Days Gone, ktorá nikdy neklesla pod 30 fps a vyzerala veľmi dobre.
Je to pre mňa trochu prekvapením, ale práve hry v otvorenom svete často dokázali lepšie zamaskovať početné ústupky, ktoré napríklad pri koridorových akčných adventúrach na prvý pohľad bolo vidieť. Taký Resident Evil 2 má celkom očividne problémy s detailmi, ako sú tiene alebo odrazy, ktoré sa akoby rozpíjajú a pri pohybe sa neprirodzene mihotajú. Takže paradoxne čím viac sa toho na obrazovke deje a ste ďalej od detailov, tým lepšie hra vyzerá, čo mi potvrdil aj Spider-Man: Miles Morales. Na PC ide o pekného požierača výkonu, Steam Deck ho ale zvláda na 60 fps rozbehnúť na stredné detaily a skôr nad tým, že napríklad autá a chodci miznú podstatne skôr ako na PC či konzolách, budete žasnúť nad skutočnosťou, ako tým veľkým a detailným otvoreným svetom na Steam Decku plynule skáčete.
Ako skúšku ohňom som si vybral God of War, Hogwarts Legacy a Returnal. Na God of War je skutočne radosť pozerať, na vysoké detaily si hra drží 30 fps a vyzerá naozaj pekne. Ešte lepšie je na tom Hogwarts Legacy, ktoré ma veľmi príjemne prekvapilo. Hoci mi hra odporučila nízke detaily, nakoniec vďaka technológii FSR a upscalingu na cieľových 800p z nižšieho renderovaného rozlíšenia s kľudom beží na vysoké detaily so snímkovaním okolo 30 fps, respektíve stredné detaily okolo 50 fps, čo je na nový titul v otvorenom svete viac ako solídny.
Záverečného bossa testu predstavuje Returnal, ktorý už Steam Deck dohnal k svojim limitom. Na najnižšie detaily síce hra drží 30 fps, ale na úkor upscalovaného rozlíšenia a extrémne krátkej vykresľovacej vzdialenosti, takže len pár metrov pred vami neustále vyskakujú obrovské trsy trávy a ďalšie flóry planéty Atropos. Napriek tomu je Returnal plne hrateľný a na malom displeji stále vyzerá pekne.
Natíska sa ale otázka, ako veľmi bude Steam Deck relevantný o dva alebo tri roky, navyše keď výrobca Valve zatiaľ výkon Decku vraj zvyšovať neplánuje. To má ale svoj čas, čo je však aktuálnejšie, je počas hrania nových titulov (aj tých starších na maximálne detaily) veľmi hlasný vetráčik na hornej strane konzoly. Pri hraní posledných troch spomínaných hier hučal občas tak silno, že som sa začal báť prehriatia, čo prehriatia, rovno vznietenia zariadenia. To síce vďaka skvelému konštrukčnému riešeniu nehrozí, ale keď vás manželka začne vyhadzovať z postele, pretože z toho hučania nemôže spať, tak trochu Steam Deck stráca svoje čaro.
Recenzovať hardvér, akým je Steam Deck, nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ ste si zvykli na jednoduchosť a prívetivosť konzol, tak s veľkou pravdepodobnosťou je vám už jasné, že Steam Deck nie je pre vás a ja vám to rozprávať rozhodne nebudem. Steam Deck totiž nie je a nikdy nebude konzola, a aj ja som si párkrát zanadával nad tým, že pri niektorej hre mi pripojený DualSense ovládač z PS5 fungoval ihneď a pri iných, tiež plne podporovaných hrách označených zelenou fajkou, sa mi naopak podarilo nastavovaním ovládania rozhodiť celú hru, ktorá už potom nešla ovládať ani na Steam Decku.
Nehovoriac o nutnosti sa občas pohrať s nastavením grafiky, ktoré výnimočne musíte znížiť pod Steamom odporúčané, inokedy vám zase hra dovolí detaily navýšiť bez straty výkonu a mnohých ďalších vecí zdržiavajúcich vás od hrania, ktoré „konzolisti“ nemusia podstupovať. Steam Deck navyše podobne ako počítače nepozná nič ako sťahovanie hier v režime spánku - ak chcete sťahovať, musíte nechať Steam Deck zapnutý s rozsvieteným displejom a tak ďalej. A potom je tu samozrejme druhý pohľad. Pohľad PC hráča, ktorému nielenže je toto všetko jasné a chápe to, ale zároveň to víta. Obidva pohľady sú pritom správne.
Čo je však najdôležitejšie, výrobca Valve odporučil to, čo sľuboval. Na Steam Decku skutočne spustíte takmer všetko, čo nájdete na Steame aj mimo neho. Ide o plnohodnotné prenosné PC, z ktorého vďaka samostatne predávanej dokovacej stanici môžete po pripojení myši a klávesnice prípadne monitora urobiť skutočné PC. Áno, ak vlastníte výkonný počítač alebo novú konzolu, niektoré grafické ústupky vám prídu až príliš drastické, vzhľadom na konkurenciu aj svoju cenu ale Steam Deck aj rok po svojom vydaní pôsobí ako zjavenie. Len to zjavenie skrátka nie je pre každého.
• Zdroje: Vlastné
Steam Deck
Steam Deck je presne to, čo výrobca Valve sľuboval. Výkonné prenosné PC, na ktorom spustíte nielen tie najnovšie hry (hoci logicky často s nejakými ústupkami), ale vďaka svojej povahe malého počítača aj všetky aplikácie a hry pre Windows alebo Linux. Hráči zvyknutí na konzolový luxus, kedy všetko od prvého spustenia beží ako po masle, možno budú z komplexnosti Steam Decku rozčarovaní, naopak fanúšikovia PC hrania budú skákať nadšením. A vďaka tomu, že majú konečne kvalitné prenosné herné PC, tak môžu robiť kdekoľvek sa im zachce.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.