Priečniky predstavujú základný prvok strešných nosičov pre prepravu športového vybavenia či iného nákladu. Existujú v zásade dva druhy – buď sa montujú na hagusy (pozdĺžniky), alebo priamo na strechu. Inštalácia vhodných priečnikov je prvým krokom k úspešnému pripevneniu strešného boxu, nosiča na bicykle či nosiče lyží a snowboardov.
.Do fixačného bodu | Na hagusy | Na integrované hagusy | Pod lem dverí |
Áno, existujú dva základné druhy. Priečne nosiče sú montované buď na pozdĺžniky/hagusy, alebo priamo na strechu.
Pozdĺžne nosiče, pozdĺžniky čiže hagusy bývajú na automobile nainštalované už z výroby, nie je však problém ich prikúpiť dodatočne. Stretnete sa buď s klasickými vystúpenými hagusmi, alebo integrovanými pozdĺžnikmi (sú zapustené do strechy) – ide skôr o dizajnové spracovanie s nepatrne lepšou aerodynamikou.
Ak nemáte nainštalované pozdĺžne nosiče čiže hagusy, nezúfajte. Pravdepodobne sa na vašom vozidle budú nachádzať tzv. Fixpointy – predpripravené montážne body na pripevnenie priečnikov. V prípade, že vaše vozidlo nedisponuje ani fixnými bodmi, môžete ešte siahnuť po priečnych nosičoch, ktoré sa inštalujú pod lem strechy.
Či už sa na vašom vozidle nachádza akýkoľvek typ hagusov (klasický alebo zapustený), rozhodne si overte kompatibilitu s vozidlom a jeho doplnkami (strešným boxom a podobne). Pozornosť venujte predovšetkým rozchodu pozdĺžnikov, respektíve šírke vozidla. Priečniky by nemali presahovať šírku auta, zároveň je však potrebné postrážiť, aby dosiahli od jedného hagusu k druhému.
Fixpointy sa označujú aj ako montážne čiže fixné body. Sú to pevne dané otvory umiestnené na streche vozidla už z výroby. Spravidla sa nachádzajú pod plastovými krytkami, ktoré nájdete buď priamo na streche alebo vo vnútornom ráme bočných dverí. Samotný princíp prichytenia priečnikov býva veľmi jednoduchý, avšak je nutné si overiť kompatibilitu priamo s vaším vozidlom. Napríklad aj rovnaké modely áut, len vyrobené v inom roku, môžu mať odlišné typy.
Ak váš automobil nedisponuje hagusmi ani fixnými body, priečne nosiče môžete inštalovať pod lem strechy. Ide o pomerne častý spôsob uchytenia, avšak je potrebné vyhľadať priečniky priamo na to určené. Najčastejšie bývajú označené slovami „montáž pod lem strechy“ alebo „montáž na lem karosérie nad dverami“.
Ak vyberáte priečniky, ktoré sa inštalujú pomocou fixných bodov či pod lem strechy vozidla, musíte siahnuť po konkrétnych typoch, ktoré sú priamo určené pre váš typ vozidla. Tým vlastne odpadá nutnosť riešiť dĺžku či iné rozmery priečnikov.
V prípade, že priečnik budete umiestňovať na hagusy, musíte brať do úvahy dva základné parametre: šírku vozidla a rozchod hagusov. Vďaka snahe výrobcov sú priečniky čoraz viac univerzálne, avšak vždy sú obmedzené minimálnou a maximálnou hodnotou možnej dĺžky, preto si vždy overte, aby dosiahli z jedného hagusu na druhý, avšak aby zase nepresahovali šírku vozidla.
Strešné boxy a nosiče športového vybavenia možno najčastejšie pripevniť pomocou jednoduchého U-profilu. Funguje na podobnom princípe ako visiaci zámok – kovový či plastový diel v tvare „U“ prevlečiete zospodu okolo priečnika a zaaretujete v nosiči alebo boxe. Dôležité je si ustrážiť rozostupy montážnych otvorov a šírku priečnika.
Trochu sofistikovanejší je systém s tzv. T-drážkou. Tá umožňuje inštaláciu strešného boxu či iných nosičov ešte rýchlejšie a pohodlnejšie ako U-profil. Do predpripravenej drážky iba zasuniete adaptér v tvare „T“ a ten následne opäť zaaretujete.
V prípade, že viete, ako dlhé priečniky ideálne vybrať, zamerajte sa na spôsob uchytenia, prípadne ich tvar. Hoci spôsob uchytenia býva často univerzálny, nie vždy to tak musí byť. Myslite tiež na to, že k priečnikom budete montovať ďalšie vybavenie – strešný box, nosič a tak podobne. Mali by byť teda dostatočne vysoké, aby vám napr. viazanie lyží nedrhlo o strechu.
V mnohých prípadoch sa stretnete s klasickým U-profilom, ktorý funguje na podobnom princípe ako visiaci zámok. Pokročilejší je však systém s tzv. T-drážkou, ktorá slúži na jednoduchú a rýchlu montáž. Či už plánujete na priečniky pripevniť čokoľvek, overte si vzájomnú kompatibilitu pred kúpou.
Priečniky sa vyrábajú z rôznych materiálov, ktoré sa od seba odlišujú pevnosťou, odolnosťou a cenou. Cenovo najdostupnejšie bývajú plastové, to sa však môže odraziť na maximálnej nosnosti, respektíve odolnosti a kvalite.
Pri intenzívnom používaní odporúčame siahnuť po oceľových, v ešte lepšom prípade po hliníkových priečnych nosičoch. Drahšie modely majú často výrazný aerodynamický tvar, a tak vykazujú minimálny odpor vzduchu – sú menej hlučné a príliš nenavyšujú spotrebu pohonných hmôt.
Odporúčame vyberať priečne nosiče so zámkom, môžete tak predísť krádeži alebo prípadné odcudzenie páchateľovi aspoň veľmi skomplikujete. Ak pravidelne prechádzate len z bodu A do B, po ceste príliš nezastavujete, priečniky po príchode vždy ihneď demontujete, môžu byť vhodné aj tie neuzamykateľné.
Hagusy sú pozdĺžne strešné nosiče, niekedy označované ako pozdĺžniky. Sú párovo umiestnené na streche vozidla a slúžia na upevnenie priečnikov, ktoré sú základným prvkom pre prepravu nákladu na streche. Existujú dva druhy – klasické (vystúpené), alebo integrované (zapustené do strechy). V zásade sa líšia len svojím dizajnom.
Fixpointy sa bežne vyskytujú na vozidlách, ktoré nie sú vybavené hagusmi (pozdĺžnymi nosičmi). Ide o montážne/fixné body, ktoré sú pevne dané a predpripravené na inštalovanie priečnikov.
Priečniky sú priečne nosiče, ktoré sa spravidla montujú buď na pozdĺžne nosiče (tzv. hagusy), alebo priamo na strechu pomocou fixpointov, prípadne pod lem strechy. Je to základný prvok strešných nosičov a na ne sa následne montuje strešný box, nosič na bicykle alebo nosič na lyže. Priečniky nikdy nebývajú plne univerzálne a vždy si skontrolujte kompatibilitu s vaším vozidlom, eventuálne ďalším doplnkovým vybavením.
Rozmer
Rozmer priečnikov je zrejme ten najdôležitejší parameter pre ich správny výber. Je nevyhnutné vyberať priečniky priamo na ten daný typ vozidla. Majte na pamäti, že aj pre rôzne verzie vozidla rovnakého modelového radu (napr. Škoda Octavia II a Škoda Octavia III) je nutné použiť inak tvarované priečniky.
Pri výbere berte do úvahy šírku vozidla, respektíve rozchod priečnikov. Nie je žiadúce, aby priečniky prečnievali do strán – nesmú byť širšie ako vozidlo, súčasne ale musia dosiahnuť od jedného Fixpointu/Hagusu k druhému.