Aditíva sú prímesou do paliva alebo oleja, ktoré pomáhajú upravovať a zlepšovať ich vlastnosti. S ich pomocou dokážete výrazne oddialiť či eliminovať niektoré problémy s motorom vášho vozidla, predĺžiť jeho životnosť a vylepšiť jeho výkon. Aké sú rozdiely medzi zimnými a letnými aditívami a ako vybrať to správne aditívum sa dozviete v našom článku.
Všeobecne možno povedať, že aditíva zvyšujú výkon motora, znižujú spotrebu paliva (približne o 5 až 7 %), znižujú hlučnosť a predlžujú životnosť motorových častí. Vo väčšine motorových vozidiel sa 25 % energie vytvorenej pohonnou hmotou stráca trením. Aditíva túto stratu znižujú zhruba o polovicu. Majú aj výrazné protikorózne účinky – znižujú napríklad možnosť zanesenia vstrekovacích dýz čiastočkami kovov z čerpadla a chránia palivové čerpadlo pred poškodením.
Štandardné motorové palivá na značkových čerpacích staniciach už zvyčajne obsahujú základné aditíva. Keďže však aditivácia zo strany výrobcu paliva vyžaduje ďalšie náklady, jej úroveň je nízka a možno ju považovať za dostatočnú len z hľadiska zákonných predpisov, nie z hľadiska ideálnych vlastností pre motor. Plnohodnotnú úpravu paliva si musia vodiči zabezpečiť sami prídavkom povýrobných aditív. V tomto prípade má doplnková aditivácia zmysel. Pokiaľ však budeme uvažovať o prémiových palivách, pri ktorých je aditivácia na vysokej úrovni, nie je dolievanie ďalších prímesí v podobe spotrebiteľsky balených aditív tak výrazným prínosom.
Pri výbere aditív sa zamyslite nad tým, čo chcete dosiahnuť. Ak si chcete byť istí, že v zime nebudete mať problémy s tzv. studeným štartom motora, použijete jednoúčelové aditívum zlepšujúce nízkoteplotné vlastnosti paliva. Takým je napríklad Super Start 400 ml. Ak je vaším cieľom dlhodobé udržanie dobrej kondície vozidla, hľadajte viacúčelovú čistiacu aditiváciu. Príkladom je K2 BENZIN 50 ml alebo K2 DIESEL 50 ml. Pamätajte na to, že tu je kľúčom k úspechu pravidelnosť používania.
Aditívum na zážihové motory (benzínové, LPG/CNG) sa postará najmä o zvýšenie oktánového čísla, zamedzenie tvorby korózie v palivovom ústrojenstve a likvidáciu už vzniknutej hrdze. Tým sú docielené vyššie kompresné pomery, čo v praxi znamená vyššiu efektivitu a výkon motora. Pokiaľ ide o dieselové motory, usilujú sa výrobcovia aditív najmä o zvýšenie cetánu a zlepšenie nízkoteplotných vlastností.
Všetky aditíva do pohonných hmôt sa zasluhujú o zvýšenie ich mazivosti, čím chránia citlivé, pohybujúce sa komponenty motora, čistia palivovú sústavu, a teda aj celý motor chránia proti predčasnému opotrebovaniu. Dobre mazaný motor má tiež lepšie ekologické vlastnosti. Aditíva ďalej prispievajú k čisteniu spaľovacích priestorov, čisteniu vstrekovačov a čisteniu karburátora.
Kým letné aditíva sa sústreďujú predovšetkým na zvyšovanie cetánového a oktánového čísla, teda zvýšenie kvality paliva a výkonu motora, tie zimné zaisťujú zlepšenie nízkoteplotných vlastností. Zimné aditíva do nafty obsahujú navyše tzv. depresant, ktorý znižuje bod tuhnutia a filtrovateľnosť nafty pri teplotách pod -20 °C. Depresant potláča tiež penenie paliva, zabraňuje zhlukovateľnosti a vylučovaniu parafínu, a tým upchávaniu palivového filtra. Účelom zimného aditíva na benzín je predovšetkým odstránenie usadenej vody na dne nádrže, vďaka ktorej hrozí zamrznutie benzínu.
Správne zvolené olejové aditívum prispeje k udržaniu motora a prevodovky v dobrej kondícii. Znižuje mieru trenia, čím odľahčí chod celého agregátu. To znamená zníženie hlučnosti motora, úsporu pohonných hmôt a tiež úsporu oleja. Všeobecne olejové aditíva zaručujú tiež menšiu dymivosť motora, špecialistom na toto je SONAX Obmedzovač dymivosti. Aditíva do oleja plnia okrem ochrannej funkcie aj funkciu čistiacu. Pokiaľ ich použijete pri každej výmene oleja, odstránia nežiaduce usadeniny a nečistoty v motore.
Všeobecne platí, že palivové aditíva sa prilievajú do nádrže pred tankovaním. Bežné dávkovanie býva 1:1000, 50 ml teda vystačí na 50 litrov paliva. Niektoré aditíva sa predávajú v balení po 250 alebo 500 ml, ich obsah teda vystačí zhruba na 5, resp. 10 bežných nádrží paliva. Pri teplotách pod -20 °C sa pri zimných aditívach dávkovanie zvyšuje až trojnásobne. Aditíva do oleja sa dolievajú pri každej jeho výmene, a to zhruba v koncentrácii 5 – 10 %. Dávkovanie každého z prípravkov je však individuálne a vždy odporúčame postupovať podľa návodu na použitie.
Aditivácia z krátkodobého hľadiska vyžaduje nezanedbateľnú finančnú investíciu, ktorá sa však navracia z dlhodobého hľadiska. Hlavným meradlom návratnosti nie je ani tak rozdiel v spotrebe paliva (ktorý je relatívne malý), ako úspora za opravy súvisiaca s palivovým a emisným systémom vozidla, rovnako ako so samotným motorom. Také poruchy bývajú pre motoristu jedny z najmenej očakávaných a najviac bolestných. Aditíva ich vznik výrazne oddialia, v ideálnom prípade problémy nemusia vôbec nastať.
Používaním aditív sa tiež vyhnete, alebo aspoň oddialite, dekarbonizácii motora, čo je odstránenie usadenín (čiže karbónu) vo vnútri motora. To možno vykonávať v servisoch alebo svojpomocne pri použití špeciálneho prípravku, ktorý sa leje do oleja pred jeho výmenou.
Dekarbonizáciu motora sme už spomenuli v predchádzajúcej kapitole. Ani aditíva totiž nezabránia jeho zanášaniu naveky. V ideálnom prípade vďaka ich používaniu problémy výrazne oddialia a niektoré vôbec neprídu, ale pri vysokom nájazde bude potrebné ťažkosti spôsobené znečisťovaním riešiť. V nasledujúcich častiach nájdete najčastejšie ťažkosti spôsobené usadeninami. Tieto problémy možno často riešiť veľmi jednoducho čistením alebo rozpúšťaním karbónu.
Na čistenie turbodúchadla možno pristúpiť, pokiaľ nechcete kupovať nové. Spravidla ide o motory s vyšším nájazdom, kedy je turbo zanesené sadzami, olejom a ďalšími nečistotami. Dôsledkom je potom nižší výkon motora. Zanesené turbodúchadlo po čase prestane pracovať úplne, a tak nie je vhodné jeho čistenie odkladať. Cena za ultrazvukové čistenie začína na niekoľkých desiatkach eur, prípadne to môžete skúsiť vlastnými silami pomocou spreja, ktorý rozpúšťa usadeniny.
Zanesená škrtiaca klapka sa najčastejšie prejavuje trhaním motora pri rozjazde alebo kolísaním otáčok pri voľnobehu. Možno pristúpiť k jej výmene, odbornému čisteniu alebo ju môžete skúsiť zbaviť usadenín sami.
Ak sa rozhodnete škrtiacu klapku čistiť svojpomocne, musíte ju vymontovať a mechanicky vyčistiť technickým benzínom. Vzhľadom na náročnosť tejto úlohy ale motoristi radšej pristupujú k chemickému čisteniu pomocou spreja, ktorý obsahuje rozpúšťadlá. Výsledný efekt by mal byť rovnaký.
Čistenie vstrekovačov a karburátora by ste mali pri staršom vozidle vykonávať preventívne pomocou chemického čističa. Pri kúpe dávajte pozor na to, či ide o prípravok na benzínové alebo dieselové motory. Zanesené vstreky potom radšej nechajte vyčistiť odborníkmi, prípadne môžete pristúpiť na dekarbonizáciu celého motora.
Obdobne možno riešiť čistenie sania benzínového alebo dieselového motora. Tu v určitých prípadoch postačí tiež sprej, ktorý prečisťuje systém vzduchového sania a ventilov. V ideálnom prípade prispeje vyčistenie k lepšiemu štartovaniu, stabilnejšiemu behu motora a k zníženiu spotreby paliva.
Ani palivová nádrž sa nezaobíde bez údržby. Jej vyčistenie od kalov, hrdze a ďalších nečistôt z paliva možno vykonať jednoducho pomocou čističa, ktorý sa pridáva do paliva. Čistič palivovej nádrže uvoľňuje usadeniny upchávajúce filtre, jeho aplikácia je jednoduchá, rýchla a efektívna.
Ak chcete udržať svoje auto aj jeho vlastnosti v čo najlepšom stave, sú aditíva skvelou cestou.