Správne hustenie pneumatík ide ruku v ruke s bezproblémovou prevádzkou auta. Kľúčovým spôsobom totiž ovplyvňuje spotrebu, jazdné vlastnosti aj bezpečnosť, takže nie je dobré ho podceňovať. Čo presne môže zlý tlak v pneumatikách spôsobiť? Ako pneu správne hustiť a na aký tlak? A ako spoznať, že sú kolesá prehustené alebo podhustené? Na mnohé, podobne dôležité otázky ohľadom tlaku v tomto článku odpovieme.
Pri osobných autách sa budú správne hodnoty tlaku typicky pohybovať okolo 2,3 baru. Môže to byť viac, môže to byť menej – vždy záleží na vašom automobile, nie na výrobcovi pneumatík. Tie „najsprávnejšie“ hodnoty najľahšie nájdete na karosérii automobilu, lepšie povedané na štítku, ktorý je na nej nalepený. Najčastejšie je umiestnený na vnútornej strane krytu nádrže alebo na stĺpiku dverí u vodiča. Jediným ďalším spoľahlivým miestom je manuál vášho automobilu. Pochopiteľne za predpokladu, že ho máte.
Na štítku nájdete tabuľku s hodnotami, ktoré sú v drvivej väčšine prípadov rozdelené na tlak v predných a tlak v zadných pneumatikách, a tiež podľa miery naloženia auta. Pokiaľ idete s celou rodinou na dovolenku, mali by ste kolesá oproti dochádzaniu do práce trochu prifúknuť. Práve štítok vám povie na aký tlak. Hodnoty bývajú rozdelené aj podľa veľkosti ráfikov, niekedy sa tak môže stať, že tlak v 16-palcových pneumatikách má byť iný ako tlak v 18-palcových.
Podhustené alebo prehustené pneumatiky majú negatívny vplyv na bezpečnosť, spotrebu a jazdné vlastnosti vozidla. Správny tlak zaisťuje optimálnu styčnú plochu pneumatiky s vozovkou. Pneumatika má pri nej najlepšiu priľnavosť, a tiež sa opotrebováva tak, ako má. Zle nahustené pneumatiky sa opotrebovávajú nerovnomerne a rýchlejšie.
Ak je tlak príliš vysoký, vonkajšia strana pneumatiky udržuje vypuklý tvar aj pri zaťažení. Tým sa styčná plocha zmenší len na stred pneumatiky a auto tým pádom nemá dostatočný kontakt s vozovkou, a teda ani takú priľnavosť. Stred pneumatiky sa potom opotrebuje výrazne rýchlejšie, zatiaľ čo krajné časti zostávajú takmer bez opotrebovania.
Okrem horších jazdných vlastností je špecifikom prehustených pneumatík aj znížený jazdný komfort. Pneumatiky totiž menej pružia a jazda je preto tvrdšia.
Hoci to možno nie je príliš intuitívne, aj podhustená pneumatika má menšiu styčnú plochu s vozovkou. Pri zaťažení sa začne jej stredná časť tlačiť smerom do stredu kolesa, teda sa zdvíhať zo zeme. Stred styčnej plochy sa teda cesty vôbec nedotýka. V tomto prípade sa kraje pneumatík opotrebovávajú rýchlejšie ako ich stred.
Podhustené pneumatiky spôsobujú, že auto pláva, teda sa pohybuje zo strany na stranu, a to ako v priamom smere, tak najmä v zákrutách. Pneumatiky s príliš nízkym tlakom majú taktiež vyšší valivý odpor a spôsobujú vyššiu spotrebu paliva.
Hustenie pneumatík nie je nič zložité. Najjednoduchšie je využiť kompresor na najbližšej čerpacej stanici. Pneumatiky je vhodné hustiť za studena. Jazdou sa totiž zahrievajú, čím sa tlak v nich zvyšuje. Pri hustení zahriatych pneumatík by ste sa teda orientovali podľa skreslených hodnôt.
Postup hustenia pneumatiky je nasledujúci:
Hustenie zimných pneumatík vs. hustenie letných pneumatík
Už vyššie sme písali, že tlak v pneumatikách je ovplyvnený teplotou. Z toho dôvodu sa líši aj hustenie zimných pneumatík od hustenia pneumatík letných. V lete je vhodné pneumatiky hustiť v tieni, alebo ich pred hustením aspoň zbytočne nevystavovať teplu a slnečnému svetlu.
V zime sa naopak odporúča pneumatiky hustiť na mraze, pretože s nízkou teplotou sa tlak v pneumatikách znižuje. Pokiaľ hustíte pneumatiky v garáži, kde je výrazne vyššia teplota ako vonku, pripočítajte k odporúčanému tlaku 0,1 baru za každých 10 °C rozdielu. Pokiaľ teda máte napríklad v garáži 15 °C a vonku je -5 °C, je vhodné pneumatiky prehustiť o 0,2 baru.
Meranie tlaku pneumatík je pravidelná činnosť, ktorú by si mal osvojiť každý vodič. Prečo? Pretože tlak v pneumatikách sa rýchlejšie či pomalšie znižuje. To znamená, že kolesá nestačí raz nafúkať, a potom sa spoliehať na to, že sú nafúkané správne. Výrobcovia automobilov odporúčajú kontrolovať tlak po každom tankovaní, avšak bude úplne v poriadku, pokiaľ ho budete merať raz za dva týždne.
Pre meranie tlaku platia rovnaké odporúčania ako pre fúkanie pneumatík, čo znamená v lete merať tlak v tieni/v garáži, v zime naopak vonku na mraze. Ak ho ešte nemáte, kúpte si merač tlaku pneumatík, nejde o nijak drahú záležitosť.
Tire Pressure Monitoring System alebo TPMS je systém, ktorým musia byť od roku 2014 vybavené všetky nové autá v EÚ. Účelom tohto systému je neustále meranie tlaku v pneumatikách a upozornenie v prípade jeho zmeny. Niektoré systémy zobrazujú aktuálny tlak v baroch na displeji auta, iné len spôsobia rozsvietenie kontrolky, pokiaľ tlak nie je optimálny. TPMS delíme na priamy a nepriamy:
Príklady automobiliek nie sú absolútne. Niektoré značky využívajú rôzne systémy pre rôzne modely áut.
Externý TPMS do akéhokoľvek auta
Vlastný TPMS si môžete pridať do auta, nech už interne využíva akýkoľvek systém. Pozrite sa do kategórie meračov tlakov pneumatík, nájdete tam externé TPMS systémy. Fungujú jednoducho – do auta si dáte vopred spárovaný počítač s displejom a senzory namontujete zvonku na ventily. Tie sú zabezpečené proti krádeži. Získate vďaka tomu neustály prehľad o aktuálnom tlaku v pneumatikách, aj keď ho samo vaše auto neponúka.
Veľkou výhodou priameho TPMS je presnosť merania. Tieto systémy sú schopné vám zobrazovať presné číselné hodnoty, a to aj pri státí na mieste. Nevýhodou priameho TPMS sú naopak pomerne vysoké servisné náklady. Samotné ventily stoja niekoľko desiatok eur, pričom kolesá si často nemôžete meniť sami ani v prípade, že ich máte na dvoch sadách diskov. Bezdrôtové senzory je totiž nutné pri prezúvaní spárovať s palubným počítačom, a to musí skrátka urobiť profesionál v dobre vybavenom servise.
Alternatívny systém – nepriame TPMS – má výhody a nevýhody prehodené. Najväčšími výhodami sú bezúdržbovosť a nulové servisné náklady. Do pneumatík nie je potrebné nič pridávať a kolesá si môžete pokojne meniť sami. Je to však vykompenzované nevýhodami, medzi ktoré patrí hlavne nižšia presnosť a rýchlosť merania. Tento systém vám nebude ukazovať presné hodnoty, len vás upozorní na prípadný únik vzduchu, avšak nie tak rýchlo ako priamy TPMS.
V oboch prípadoch je nutné, aby bol systém TPMS vo vašom aute funkčný. V opačnom prípade neprejdete kontrolou na STK.
TPMS senzory kúpite na Alze
Potrebujete nové TPMS senzory? Na Alze ich nájdete stovky. Do filtra si zadáte značku a model vášho auta, následne sa vám zobrazia len kompatibilné produkty.
Ak sa kontrolka tlaku v pneumatikách práve rozsvietila, mali by ste zastaviť hneď ako to bude možné a skontrolovať tlak v pneumatikách. Pre tieto prípady sa hodí mať merač tlaku pneumatík, tlak ale môžete skontrolovať aj kompresorom na čerpacej stanici. Pokiaľ je tlak v pneumatikách naozaj nízky, je potrebné pneumatiky nahustiť hneď, ako to bude možné. Keď vyrazíte na cestu a kontrolka sa onedlho opäť rozsvieti, skontrolujte tlak znova. Ak je skutočne opäť nižší, pravdepodobne ide o defekt, ktorý treba bez meškania riešiť.
Po príchode do cieľa tlak radšej skontrolujte aj v prípade, že už sa kontrolka nerozsvieti. Kontrolka by určite nemala svietiť v prípade, že je tlak v pneu v poriadku. To by totiž označovalo poškodenie meracieho systému, ktorú by vám malo auto oznámiť iným spôsobom (napríklad blikaním kontrolky). Pokiaľ máte podozrenie na chybné hlásenie, bude najlepšie sa objednať do servisu.
Reset TPMS pri vozidlách s nepriamym meraním
Pri autách s nepriamym TPMS sa môže stať, že sa kontrolka tlaku rozsvieti po prezutí na nové pneumatiky, alebo dokonca aj po jednoduchom nahustení. Je to úplne bežné a na zhasnutie kontrolky stačí systém TPMS prenastaviť.
Pri nových autách nájdete možnosť prenastavenia východiskových hodnôt TPMS v menu palubného počítača. Ak máte menu auta v angličtine, hľadajte položky „tires“ (pneumatiky), „Tire Pressure Monitoring System“ a „set“ (nastaviť). Napríklad pri starších autách koncernu VW na to ale slúži celé špeciálne tlačidlo pri radiacej páke s ikonou merania tlaku v pneumatikách a označením „SET“.
Najmenej starostí v prípade defektu majú majitelia dojazdových run-flat pneumatík. Tie sú vybavené samonosnou stenou a v obmedzenom režime fungujú aj pri poškodení. Pre dojazd k servisu teda nie je potrebné montovať na auto rezervu. Pokiaľ run-flat pneumatiky nemáte, pravdepodobne budete musieť po klasickej rezerve predsa len siahnuť. Ešte jedna alternatíva ale existuje – zalepenie pneumatiky. S opravnými súpravami na pneu spravidla nejde o nič náročné.
Opravné súpravy sa ponúkajú v troch základných vyhotoveniach:
Vo všetkých prípadoch platí, že po oprave je nutné v pneumatike ešte skontrolovať tlak a prípadne ju dofúkať. Na vlastnoručne opravenej pneumatike samozrejme nemožno jazdiť dlho – je nutné vyhľadať najbližší pneuservis, kde vám pneumatiku opravia poriadne. Dovtedy sa správajte, ako by ste mali na aute rezervu. Jazdite zníženou rýchlosťou, a to maximálne niekoľko desiatok kilometrov. Oprava defektu ale nie je ťažká, a pokiaľ u seba máte vhodnú súpravu, určite má zmysel ju využiť.
Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách, rovnako ako jeho správna hodnota, je nevyhnutnou súčasťou prevádzky akéhokoľvek vozidla. Tlak nie je vhodné podceňovať, pretože to môže mať negatívny vplyv ako na spotrebu, tak na jazdné vlastnosti a bezpečnosť.