Elon Musk, CEO spoločnosti Tesla, je svojimi ambicióznymi plánmi povestný. Okrem osídlenie Marsu sľubuje aj sprístupnenie elektromobilov bežnej verejnosti. A práve Tesla Model 3 má byť prvou skutočne dostupnou Teslou. A zdá sa, že vodiči sú ňou skutočne očarení – len počas prvých 36 hodín od predstavenia zaplatilo zálohu vo výške 1 000 euro viac ako 253 000 zákazníkov. Nie sú očakávania ale prehnané? Všetko, čo o Tesle 3 zatiaľ vieme, vrátane ceny a dojazdu, nájdete tu.
Tesla Model 3 bude menší, a predovšetkým vďaka masovej výrobe aj výrazne lacnejší. Aj keď cena pre náš trh nie je ešte úplne definitívna, očakáva sa na úrovni 35 tisíc amerických dolárov, čo je v prepočte zhruba 30 300 € bez DPH. Pokles ceny je znateľný, najmä oproti prípadnej 3-miliónovej investície do Tesla Model S. Po cenovej stránke sa bude Tesla Model 3 pohybovať v rovnakej kategórii ako BMW i3. Ponúkne však oveľa viac inovácií, a to nielen z nášho subjektívneho pohľadu.
Prvých niekoľko mesiacov však bude Tesla vyrábať výhradne vybavenejšie verzie s lepšou výbavou a predĺženým dojazdom na úrovni 499 kilometrov. Cena pri tomto modeli potom poskočí na 44 tisíc amerických dolárov.
Elektromobil | Tesla Model 3 – kratší dojazd | Tesla Model 3 – dlhší dojazd |
---|---|---|
Maximálny dojazd | 345 km | 499 km |
Rýchlonabíjanie (80 %)* | 30 minút | 30 minút |
Klasické nabíjanie (100 %)* | 7,5 hodiny | 8,5 hodiny |
Kapacita batérie | 50 kWh | 75 kWh |
Zrýchlenie z 0 na 96 km/h | 5,6 s | 5,1 s |
Hmotnosť | 1 610 kg | 1 730 kg |
Rozmery (d × v × š) | 4,69 × 1,93 × 1,44 m | 4,69 × 1,93 × 1,44 m |
Maximálna rýchlosť | 209 km/h | 225 km/h |
Objem batožinového priestoru | 425 l | 425 l |
Orientačná cena | 35 000 USD | 44 000 USD |
* Ak prevedieme nabíjanie na čísla, tak sa Tesla pýši hneď niekoľkými zaujímavými údajmi. Počas rýchlonabíjania pomocou 400 V nabíjačky vám stačí iba 30 minút na predĺženie dojazdu o 208 kilometrov (dokonca 272 kilometrov pri modeli s vyššou kapacitou batérie). Nabíjanie v domácich podmienkach (240 V a 60 minút) vám zaistí dojazd 48 alebo 60 kilometrov.
Tesla Model 3 patrí medzi prémiové vozidlá a tomu zodpovedá aj dostatočne zaujímavá základná výbava. Samozrejmosťou je dvojzónová klimatizácia, WiFi a LTE pripojenie k internetu, bezkľúčové odomykanie, kompletné ovládanie vozidla pomocou aplikácie, hlasové ovládanie, Bluetooth, delené zadné sedadlá v pomere 60 ku 40, 12 V zásuvka, dve dokovacie miesta v stredovej konzole pre inteligentné telefóny.
V rámci bezpečnosti robí Tesla úplné maximum a predovšetkým vďaka chýbajúcemu motoru poskytuje ohromné deformačné zóny. Vo výbave sa okrem iného nachádza šesť airbagov, elektronická kontrola trakcie i stabilizácia, osem kamier, radar a hneď 12 ultrazvukových senzorov, ktoré v súčte pôsobia ako prevencia proti kolíziám.
Na záver sme si nechali výbavu interiéru, ktorá nemá v automobilovom priemysle obdobu. Pred vodičom sa nenachádza žiadny prístrojový štít. Ten je totiž úplne nahradený multifunkčným plne dotykovým 15" displejom. Ten ponúka nielen informácie z rýchlomeru, ale tiež zobrazuje mapové podklady a naviguje do zvoleného cieľa.
Každá automobilka ponúka v rámci konfigurácie nových vozidiel pomerne širokú ponuku príplatkovej výbavy. Ani Tesla nemôže byť výnimkou najmä pri uvedení svojho doteraz najlacnejšieho modelu.
Tesla 3 nevsádza len na cenu. Automobil sa po dizajnovej stránke drží tvarov populárneho modelu S, ale samotná konštrukcia stavia namiesto hliníka na ťažšie ocele. Integrované batérie s kapacitou 50 kWh vystačia na celých 345 km a vozidlo prekvapí aj rýchlou akceleráciou. Z nuly na 100 km/h sa vyšvihnete za 5,6 sekundy. Samozrejmosťou je rýchle nabíjanie v rámci verejných dobíjacích staníc. Pri nich sa zdržíte približne pol hodiny. V domácich podmienkach potom cez klasickú 230 V zásuvku dôjde k nabitiu za nejakých 8 hodín.
Vzhľadom na to, že sa Tesla Model 3 stavia do pozície rodinného elektromobilu, ponúkne aj pomerne štedrý vnútorný priestor, a to až pre päť ľudí. Na zadných sedadlách navyše nechýbajú hneď tri pozície pre detské autosedačky. Tesla tiež očakáva udelenie maximálneho hodnotenia v rámci bezpečnostných testov, čo by rodinnému vozidlu nepochybne pristalo. V rámci interiéru potom Tesla pristúpila k veľmi odvážnemu kroku. Úplne totiž chýba štandardný prístrojový štít, ktorý je nahradený veľkým stredovým dotykovým displejom s 15" uhlopriečkou. Či sa vám interiér páči necháme na vás, objektívne mu ale rozhodne možno prisúdiť prívlastok "minimalistický".
Po technologickej stránke sa Tesla rozhodla pre Model 3 kompletne uvoľniť hardvér pre snímanie okolitej prevádzky. Ten sa skladá z mnohých senzorov a kamier, ktoré vás upozornia na hroziace nebezpečenstvo. V rámci príplatkovej výbavy je potom možné prikúpiť aj softvér v podobe autonómneho riadenia. V tomto smere je Tesla oveľa ďalej než konkurencia. Takto vybavený elektromobil potom za volantom v podstate len dohliadate a riadenie vezmete do ruky až počas zložitejších manévrov.
Tesla Model 3 sa okamžite zaradila na špičku vo svojom cenovom segmente. Pre zaujímavosť sme pridali porovnanie aj s "dospelou" Teslou Model S, ktorej sa Model 3 najviac podobá. Celý rad parametrov novinky z amerického Fremontu zatiaľ nepoznáme, ale napriek tomu si už teraz získala našu plnú pozornosť.
Elektromobil | Tesla Model 3 | BMW i3 | VW e-Golf | Nissan Leaf | Tesla Model S 75D |
---|---|---|---|---|---|
Maximálny dojazd | 499 km | 300 km | 300 km | 250 km | 490 km |
Rýchlonabíjanie (80 %) | 30 minút | 30 minút | 45 minút | 30 minút | 70 minút |
Klasické nabíjanie (100 %) | 8,5 hodiny | 14 hodín | 17 hodín | 13 hodín | 8 hodín |
Kapacita batérie | 75 kWh | 33 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 75 kWh |
Hmotnosť | 1 730 kg | 1 320 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 2 108 kg |
Krútiaci moment | – | 250 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 498 Nm |
Spotreba (na 100 km) | 18,79 kWh | 12,6 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 19,13 kWh |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h | 150 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 250 km/h |
Objem batožinového priestoru | 425 l | 260 l | 341 l | 370 l | 894 l |
Orientačná cena | 44 000 USD | 43 999 € | 36 699 € | 30 199 € | 114 899 € |
Máme pre vás hneď niekoľko zaujímavých komentárov ikon českého internetu, ktorých spája nielen láska k značke Tesla, ale aj cit pre inovácie.
"Ako každý ajťák milujem technológie a Tesla je technologickým vrcholom. Pamätám si, že keď som ju objednal, zažil som rovnaký pocit ako pri čakaní na prvý počítač. Teraz Teslou jazdím už dva roky a nadšenie z nej pretrváva. Skvelá dynamika jazdy, technológia, ticho bez vibrácií, a navyše nie je cítiť benzínom a neničí naše prostredie," opisuje svoje skúsenosti zakladateľ Alzy Aleš Zavoral, ktorý je majiteľom modelu S.
"Elektromobily kompletne zmenia celé odvetvie autopriemyslu. Nechápem, prečo ostatné automobilky nechávajú Tesle taký náskok. Mám biely Model X a som neskutočne spokojný. Hlavne dúfam, že si výhody jazdenia v elektroautách spoločnosť čo najskôr uvedomí. Potrebujeme túto planétu pre naše deti a ďalšie generácie. Elektromobilita je prvý a najdôležitejší krok, ktorý k tomu povedie," hovorí Ivo Lukačovič, majiteľ spoločnosti Seznam.cz.
"Všetky veci, ktoré menia svet, vyzerajú na začiatku bláznivo. A tak to bolo aj s elektromobilmi. Preto som si predvlani zaobstaral Teslu, a aj preto aktivite Alzy fandím," hovorí Tomáš Čupr, zakladateľ spoločností Slevomat či DameJidlo.
Prvé dodávky zákazníkom sa podľa plánu rozbehnú 28. júla, ale počas augusta bude zámerne vyrobených len 100 kusov. V septembri vzrastie výroba na 1 500 kusov, a až v decembri sa očakáva strmý nárast na 20 000 áut mesačne. Pre rok 2018 je ambiciózny plán nastavený na pol milióna vyrobených vozidiel, čo niektorým konkurenčným automobilkám pokojne trvá aj niekoľko rokov. Zatiaľ nie je úplne jasné, kedy sa Tesla Model 3 dostane až na náš showroom, ale budeme sa veľmi snažiť, aby tomu tak bolo čo najskôr.
"Robíme všetky kroky pre to, aby sme Model 3, na ktorý je v súčasnej dobe celosvetovo evidovaných 400 tisíc predobjednávok, poskytli našim zákazníkom čo najskôr. Vzhľadom na obrovský dopyt sme radi, že naskladníme pár kusov," hovorí Jaromír Řánek z Alza.cz.