Dvojtaktné benzínové motory majú využitie najmä v záhradnej technike. Benzínové kosačky už mnoho výrobcov vylepšuje na štvortaktné, ale motorové píly alebo krovinorezy zostávajú z konštrukčných a výkonnostných dôvodov stále pri motoroch dvojtaktných. Tie na svoju prevádzku vyžadujú palivovú zmes pozostávajúcu z oleja a benzínu. Každý motor si však žiada špecifický pomer riedenia. Pre niektoré stroje je napríklad nutné riediť olej s benzínom v pomere 1 : 50, pri iných je dostačujúce riedenie 1 : 25. V tomto našom článku zistíte, koľko oleja ide do kosačky a všetko, čo budete musieť poznať na správne riedenie benzínu, vrátane užitočnej tabuľky pomeru oleja a benzínu do dvojtaktných motorov.
Na zachovanie dlhej životnosti stroja je dôležité vedieť, aký olej do kosačky vybrať. Aby zmes optimálne mazala, nemožno použiť hneď prvý olej, ktorý vám padne do ruky. Pri nesprávnom mazaní môže dôjsť k zadretiu piesta alebo k iným komplikáciám spôsobeným nedokonalou účinnosťou. Preto je dôležité okrem dodržania správneho pomeru oleja a benzínu vybrať aj správne ingrediencie.
Každý 2-takt by mal byť mazaný olejom, ktorý je priamo určený na miešanie s benzínom. Takýto olej býva spravidla označený M2T alebo 2T. V praxi to znamená, že sa musíte vyhnúť olejom pre 4-takty a olejom pre osobné automobily.
Ako už bolo spomenuté, každý stroj vyžaduje špecifický pomer benzín – olej. Tento pomer vždy nájdete v jeho návode či na viečku nádrže. Niekedy sa môže pri motoroch v zábehu požadovať iný pomer riedenia, napríklad 1 : 33, než po zábehu – po ňom napríklad 1 : 40.
Pomer vždy určuje, koľko oleja je do benzínu nutné naliať. Pokiaľ máte riediť benzín olejom v pomere 1 : 50, znamená to, že na 50 litrov benzínu potrebujete 1 liter oleja. Na jeden liter benzínu je to potom 20 ml.
Pomer | 1 : 25 | 1 : 30 | 1 : 40 | 1 : 50 |
---|---|---|---|---|
Benzín |
Olej
|
|||
1 liter | 40 ml | 33 ml | 25 ml | 20 ml |
2 litre | 80 ml | 66 ml | 50 ml | 40 ml |
3 litre | 120 ml | 99 ml | 75 ml | 60 ml |
4 litre | 160 ml | 132 ml | 100 ml | 80 ml |
5 litrov | 200 ml | 165 ml | 125 ml | 100 ml |
Olej s benzínom sa vždy mieša pred naliatím do stroja v kanistri určenom pre palivo. Obe kvapaliny musia byť kvalitné, tzn. neodstáte, inak aj napriek dodržaniu pomeru benzín – olej môže dôjsť k zadieraniu motora.
Do kanistra najprv nalejte olej a potom benzín. Kanister uzavrite a jemne ho pretrepte. Dôležité je použiť vždy presný pomer oboch kvapalín. Pri použití menšieho množstva oleja riskujete poškodenie motora, ak je oleja naopak viac, stroj zbytočne fajčí.
Dôležitú úlohu v životnosti dvojtaktného motora hrá dĺžka používania zmesi, najmä oleja. Preto si vždy poznamenajte, kedy ste olej s benzínom miešali. Zmes radšej rieďte v menšom množstve, pretože olej postupom času stráca svoju účinnosť. Všeobecne platí, že by sa nemala používať zmes staršia pol roka.
Zároveň podobné pravidlo platí aj pre olej samotný, ktorý by nemal byť otvorený dlhšie ako pol roka, pretože sa znehodnocuje jeho kvalita. Radšej teda kupujte menšie balenie oleja a častejšie, udržíte tak svoj 2-takt v kondícii.
Z toho vyplýva jednoduché pravidlo. Zmes vždy na jar vymeňte. Nespotrebovanú zmes oleja a benzínu nechajte po zime zo stroja vytiecť a použite novú. Tak budete mať istotu, že krovinorez, pílu, kosačku alebo inú záhradnú techniku zmes nepoškodí. Starú zmes alebo nespotrebovaný otvorený olej nechajte zlikvidovať v zbernom dvore.
Tento druh benzínu je v podstate vopred pripravená zmes, ktorú môžete rovno liať do svojich záhradných strojov. Výhodou tohto paliva je jeho výdrž a tiež fakt, že nemusíte riešiť žiadne riedenie. Nevýhodou je jeho vyššia cena. Pre domácich majstrov, ktorí svoje dvojtaktné stroje používajú celú sezónu, sa alkylátový benzín neoplatí tak, ako je to v prípade príležitostných záhradkárov, ktorí dvakrát do roka posekajú záhradku.
Miešanie oleja s benzínom nie je žiadna veda. Musíte len dávať pozor na pomer benzín – olej. Aby ste svoj záhradný stroj udržali v kondícii, zmes pravidelne vymieňajte alebo používajte účinnejší, ale aj drahší alkylátový benzín.