• Autor: Jakub Němec
Nezávislý projekt Kena: Bridge of Spirits zaujal množstvo hráčov už pri svojom oznámení, predovšetkým vďaka svojej audiovizuálnej štylizácii evokujúcej Pixaru animáky. V prípade mnohých však zároveň rástla obava, ako si štúdio Ember Lab so svojou prvou hrou poradia z pohľadu hrateľnosti – teraz už máme jasno. Nielen o tom, či pod peknou šupkou nájdete aj zábavnú hru, si môžete prečítať v našej recenzii.
Zdroj: Ember Lab
Vitajte v rozprávkovo kúzelnom svete, v ktorom niektorí zosnulí nemôžu nájsť po smrti pokoj, a preto potrebujú svojho duchovného sprievodcu. V našom prípade sa o prízraky stará mladá hrdinka Kena, ktorá sa chce dostať do horskej svätyne čnejúcej nad prekliatou dedinou. Miestne obyvateľstvo totiž postihla skaza s nadprirodzenými dôsledkami, ktoré musí Kena odstrániť, aby sa mohla oddať meditácii na vrcholku hory. To je v skratke celý príbeh asi desať až dvanásťhodinového titulu Kena: Bridge of Spirits, ktorý vo svojej podobe nikoho neurazí, ale ani neuvedie do naratívnej extázy.
Autori z Ember Lab totiž viac než na prekvapivé zákruty scenára vsádzajú na remeselne skvele spracované predelové videosekvencie, v ktorých sa ukazuje skúsenosť štúdia v oblasti animácií. Všetky charaktery sú roztomilé až na pôdu, len ich pomachliť. Vlastne vám tak ani nevadí, že kohokoľvek v hre stretnete, má svoj život už za sebou a Kena sa baví len s ich nepokojnými dušami. Tie vám pomáhajú nájsť trojicu prekliatych dedinčanov, ktoré môžu za zakliatie svojho bydliska (aj keď mnohokrát nezavinene). Principiálne sa tak v jasne naznačenej trase polootvoreného prostredia prebíjate ku spomienkam nešťastníkov, aby ste ich následne po záverečnom bossfighte uložili na pokojný spánok, čo je na vyšších obťažnostiach ozajstná výzva.
Vývojári z Ember Lab nijako neprekvapujú ani v ohľade hrateľnosti, pretože všetky mechaniky, na ktoré narazíte, ste už spoznali v iných akčných adventúrach. Súbojový systém vsádza na osvedčené kvarteto ľahký a ťažký útok, úskoky a vykrytie, ktoré v titule Kena: Bridge of Spirit funguje veľmi dobre a dostanete od neho očakávaný zážitok (výhrada však smeruje k označovaniu nepriateľov, pretože sa počas úskoku vypne, čo je dosť nanič). Rádoví nepriatelia padnú po niekoľkých ranách, kým v prípade mocnejších protivníkov budete musieť hľadať slabé miesta. Asi v štvrtine hry pridá Kena do svojho arzenálu luk, s ktorým budete mieriť na svietivé kryštály rozosiate po telách príšer, čím im uštedríte kritické zranenia, a neskôr aj bombu vybuchujúcu s časovým odstupom.
Postupom času budete svoje zručnosti vylepšovať vo veľmi úspornom strome schopností, z ktorých niektoré skilly nebudete ani potrebovať. Na rozsiahle prispôsobovanie postavy z pohľadu bojových trikov ako napr. v Immortals Fenyx Rising tak môžete zabudnúť, ale jednotlivé šarvátky rýchlo odsýpajú, tým skôr, že vám v nich pomáha až stovka roztomilých pomocníčkov. Potvorky menom Rot (v preklade „hniloba“, takže im môžete hovoriť napríklad hnilobníčkovia, alebo Kazíci, čo je pojem z PS trofejí) totiž prepožičiavajú ústrednej hrdinke rad schopností, s ktorými je život v prekliatej dedine hneď ľahší.
Rotíci sú veľmi užitočné stvorenia, bez ktorých by Kena svoj osudový cieľ len ťažko dosiahla. Usmiate čierne potvorky, ktorých okolo vás bude behať pod nohami až stovka, naboostujú váš silný útok, inokedy sa premenia na prierazný šíp alebo ich môžete v hlúčiku poslať otravovať nepriateľa, aby ste do neho mohli nerušene búšiť. Ešte lepšie vám poslúžia v jednoduchých priestorových puzzle, na ktoré počas svojho putovania narazíte. Niekedy ide o obyčajné postavenie vyvrátenej sochy, ale občas s ich pomocou sťahujete objekty alebo objavujete skryté miesta.
Na špecifických miestach môžete hnilobníčkov zmiešať s vodou a vytvoriť z nich súkromné, ale ťažkopádne ovládateľné monštrum. To sa mimo nepriateľov dokáže prebiť tiež cez prekliate bodliaky, čím vám otvorí cestu v príbehu, k meditačnému miestu (zvyšuje maximálny počet životov), k stratenej pošte (otvára prekliate domy v dedine) alebo ku kvetinovým svätyniam (odmena v podobe kryštálov pre obchodníka s klobúkmi). Hoci môžete v prieskume lokácií utopiť dosť času, veľa dôvodov na to mať nebudete. Autori totiž zavrhli myšlienku stratených pokladov (celú hru máte len jednu výbavu oblečenia a zbraní) či iných artefaktov. Naraziť tak môžete iba na zatúlaného rotíka alebo kozmetický klobúčik, ktorý možno svojim pomocníčkom nasadiť – a to je skrátka všetko.
Kena: Bridge of Spirits by tak celkovo patrila do skupiny „iba dobrých“ hier, ale o rád vyššie ju posúva neuveriteľne kvalitné audiovizuálne spracovanie, ktoré berie dych. Autori si dali veľa práce s tým, aby každé navštívené miestečko dýchalo vlastným životom, jednotlivé zákutia lesa, fariem či podzemí uchvacovali drobnými detailmi a všetky bytosti vyzerali dokonale až po poslednú šnúrku na nohaviciach. Neraz som sa počas recenzovania zastavil a len ticho pozoroval (a fotografoval s podareným foto módom), aké nádherné prostredie inšpirované Ďalekým východom v Ember Lab vzniklo – Kena: Bridge of Spirits podľa môjho názoru môže ašpirovať na najkrajšiu hru roka.
Všetko navyše podporuje vydarený technický stav, vďaka ktorému som pri hraní nezaznamenal výraznejšie prepady snímok a pochvaľoval som si bleskové načítanie lokácií. Musím priznať, že som po celý čas využíval výkonnostné nastavenie neuberajúce takmer nič z krásy hry (upscalované 4K a 60 fps), pretože pri nastavení zameranom na kvalitu (natívne 4k a 30 fps) súboje nepríjemne trhali. Snímkovanie je viditeľne nižšie aj v prípade predelových videosekvencií, ale to pri pasívnom pozorovaní nevadí toľko, ako keď chcete bojovať s presilou túžiacou dostať vás do zasvätenej ríše tou najrýchlejšou cestou.
Čo si budeme hovoriť, hodnotiť hru Kena: Bridge of Spirits musím z niekoľkých pohľadov. Keď to vezmem zo strany príbehu, žiadne prevratné ovácie sa nekonajú. Rozprávanie je síce milé, ale čakal by som aspoň jeden prekvapivý zvrat. Navyše som sa skoro nič nedozvedel o samotnej hrdinke, čo trochu zamrzí (chcelo by to pokračovanie, že?). V prípade hrateľnosti musím skonštatovať, že o žiadnu revolúciu nejde, autori skôr remeselne veľmi dobre implementovali úspešné mechaniky z iných akčne adventúrných titulov a pridali k tomu bandu roztomilých potvoriek-pomocníčkov. Hoci sa to dohromady môže zdať trochu málo, navyše s prihliadnutím na relatívne krátku hernú dobu, všetko funguje tak dobre, že si hranie v pohodovej atmosfére skvele užijete a nejakú tú chybičku odpustíte.
Potlesk si pochopiteľne zaslúži audiovizuálne spracovanie, ktoré je jasným ťahákom celého titulu. Svojou nádherou a roztomilosťou bude priťahovať nielen deti, ktoré občas môže potrápiť obťažnosť niektorých bossfightov, ale aj dospelých, ktorí majú radi farbičkami prestúpené fantasy s rozprávkovou hudbou a pohodovou atmosférou. Ja som si výlet do sveta Kena: Bridge of Spirits užili a rád ho odporučím každému, kto sa vyžíva v pekne vyzerajúcich hrách.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Akčná adventúra Kena: Bridge of Spirits od štúdia a súčasne vydavateľa Ember Lab vyšla 21. septembra 2021 na PC (Epic), PS5 a PS4.
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu na recenziu poskytlo štúdio Ember Lab.
Kena: Bridge of Spirits patrí k audiovizuálne lákavým akčným adventúram, ktorá padne do noty väčšine hráčov vďaka pohodovej atmosfére a hrateľnosti. Nenájdete v nej nijako uchvacujúci príbeh a takmer žiadne pôvodné mechaniky, ale napriek tomu si pobyt v rozprávkovom svete budete užívať.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | Windows 7/8.1/10 64-bit |
Procesor | AMD FX-6100 | Intel i3-3220 | AMD Ryzen 5 2600X | Intel i7-6700K |
Grafická karta | AMD Radeon R7 360, 2 GB | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti, 2 GB | AMD Radeon RX Vega 56, 8 GB | Nvidia GeForce GTX 1070, 8 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 12 GB | 16 GB |
Pevný disk | 25 GB | 25 GB |
• Zdroj: Epic Games (27. 9. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.