Keď na konci roka 2019 spoločnosť Ubisoft oznámila odloženie hier Watch Dogs Legion, Gods & Monsters a ďalších, CEO tejto francúzskej spoločnosti Yves Guillemot to zdôvodnil nutnosťou reštrukturalizácie ideového základu vývojárskych tímov. Teraz sa rúško interných tajomstiev ešte viac odkrýva a vďaka tomu sa dozvedáme, ako produkcia hier v Ubisofte vyzerala a hlavne ako by sa mala zmeniť. O novej tvorivej vízii sa viac dočítate v našom článku.
• Téma: 23. 1. 2020 • Autor: Jakub Němec
Vo svete počítačových hier sa stále častejšie objavujú kritické hlasy, ktoré chŕlia oheň a síru na vývojárov AAA titulov, ktorí sa pohodlne uchýlili k neoriginalite a vydávaniu veľmi podobných projektov, až sme mohli mať pocit, že od seba navzájom opisujú. Medzi týchto vývojárov často radíme štúdiá pod hlavičkou francúzskej spoločnosti Ubisoft, pri ktorých sme mali problém s generičnosťou jednotlivých sérií. Posúďte sami, koľkokrát ste niekde čítali pojmy ako „preskinovaný Far Cry“, „rovnaké asasínske dobrodružstvo v inom meste“ či „ďalší looter shooter“? Aj u nás v redakcii sme sa pozastavovali nad tým, ako obratne jednotlivé tvorivé tímy recyklujú nápady predošlých dielov a prinášajú veľmi málo originálnych prvkov.
Po informáciách zverejnených v článku webu Video Game Chronicle však musíme priznať, že vývojári boli tak na uzde od vedenia Ubisoftu, ktoré pristupovalo k vydávaniu nových titulov veľmi konzervatívne, že si na revolučnejšie herné mechaniky museli nechať zájsť chuť. Parížsky redakčný tím skladajúci sa približne zo stovky ľudí ovplyvňoval vývoj všetkých hier z pohľadu herného dizajnu, implementovaných princípov a rozprávania príbehu, takže štúdiá v mestách po celom svete sa len riadili pokynmi z Francúzska a pre vlastné nápady veľmi veľa priestoru nezostalo (resp. si ich asi museli veľmi náročne presadzovať).
Tvorivá nesloboda sa tak prejavovala tým, že vedenie nútilo vývojárov k vytváraniu veľkých otvorených svetov, zavádzaniu online mechaník a tematického približovania sa k (odpolitizovaným) reáliám dnešnej doby (že by sa práve tak udržiavala pri živote neobľúbená dejová linka súčasnosti v sérii Assassin's Creed?), čo sa nepáčilo úplne každému. Z minulosti vieme, že mnoho vizionárov opustilo Ubisoft v zlom, pretože vraj boli obmedzované ich tvorivé vízie, medzi iným napríklad Patrice Désilets, ktorý si založil vlastné štúdio produkujúce len mierne nadpriemernú, ale na druhú stranu veľmi inovátorskú survival hru Ancestors: The Humankind Odyssey.
Skostnatelému konzervativizmu a štrajkom na istotu zisku by však malo odzvoniť, teda aspoň trošku. Ako som spomenul v úvode, na konci roka 2019 Yves Guillemot, CEO Ubisoftu, oznámil reštrukturalizáciu vývoja s dôrazom na kvalitu titulov a ich vzájomné odlišnosti. Podľa zákulisných informácií mal totiž rozhodujúce slovo o finálnom produkte série len malý okruh ľudí okolo Serga Hascoeta, vedúceho oddelenia zodpovedného za kreativitu, ktorý veľmi pravdepodobne robil kľúčové rozhodnutia pri všetkých veľkých AAA projektoch, kvôli čomu sa začali čoraz viac podobať. To by sa po komerčnom neúspechu The Division 2 a Ghost Recon Breakpoint malo zmeniť.
Podľa informácií z Video Game Chronicle síce Hascoet zrejme zostane na svojej pozícii, ale jeho právomoci budú rozdelené medzi ďalších sedem viceprezidentov, ktorí budú zodpovední za jednotlivé série, čím by sa mal otvoriť priestor pre unikátne nápady a vlastnú tvorivosť. Tituly by tak mali získať vlastnú identitu, pripravovať pre hráčov rôznorodé zážitky previazané s odlišnými hernými mechanikami, čím sa od seba jednotlivé projekty výraznejšie odlíšia, čo by malo znamenať väčšie príjmy do pokladničky Ubisoftu a tiež vziať kritikom vietor z plachiet.
Z náznakov vieme, že niektoré neoznámené projekty sa tak museli od základu prerobiť, prípadne sa úplne zrušili. Tieto zmeny mali najväčší podiel na odklade hackerskej akcie Watch Dogs Legion a rozprávkového Gods & Monsters, ale celkom určite boli zasiahnuté aj ďalšie projekty. Ako ste možno vypozorovali z našich noviniek, v zákulisí sa hojne hovorí o vikingskom Assassin's Creed, internetom lietajú náznaky o novom Prince of Persia, občas sa spomenie na Splinter Cell a na svoje vypustenie tiež čaká Beyond Good and Evil 2 (ktoré je stále v nedohľadne ). Čo myslíte, že sa v súčasnosti pripravuje v kuchyni Ubisoftu? Ja by som si veľmi želal nové eskapády uličníka Raymana.
• Zdroje: Video Game Chronicle
Čo myslíte, že sa v súčasnosti pripravuje v kuchyni Ubisoftu? Ja by som si napríklad veľmi želal nové eskapády uličníka Raymana.