• Autor: Ondřej Zeman
Niektorých herných tvorcov má človek neodmysliteľne spojených so značkami, ktorým umožnili vzniknúť, čo im následne nedáva veľa priestoru na to, aby skúsili iný žáner. John Romero je postavou, ktorá definovala prvé krôčiky riadnych FPS hier. Možno práve preto by len málokto povedal, že práve on sa pustí do vývoja ťahovky. Na staré kolená sa do toho však predsa len dal, vďaka čomu tu máme gangsterskú stratégiu Empire of Sin, o ktorej vám povie viac naša recenzia.
Empire of Sin (Hra)
Ťahovú stratégiu Empire of Sin vyvíja štúdio Romero Games a vydáva spoločnosť Paradox Interactive. Hra vychádza 1. 12. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenzia
Určité spoločenské nálady, udalosti a politické kroky neraz umožnili vyšplhať sa k moci tým, ktorí by sa k nej za normálnych okolností dostali skutočne len ťažko, alebo keď už, tak nikdy v plnej sile. Jedným z nie príliš šťastných ťahov bolo schválenie prohibičného zákona, ktorý odštartoval kapitolu dejín, na ktorú v USA nespomínajú veľmi radi. Ako by aj mohli, keď išlo o etapu, kedy sa gangy produkujúce alkohol bez väčších škrupulí masakrovali nielen niekde v zapadnutých skladoch, ale aj v uliciach veľkých metropol. Tie boli doslova plné rôznych organizácií, ktorých vodcovia sa chceli na úkor iných dostať až na vrchol, čo umožnilo zažiariť napríklad Al Caponemu. Ako však ukazuje kampaň Empire of Sin, tento násilnícky tučko nebol jediným hráčom v partií, ktorú môže vyhrať iba jeden.
Vedľa neho sa do boja o Chicago vrhol rad ďalších postáv, ktorým osud vo finále veľmi neprial. Tu však máte možnosť históriu zmeniť a vydať sa do boja buď za budúceho kráľa, alebo za jedného z jeho menej úspešných sokov, ktorým v prohibičných časoch šťastie neprialo a na vrchol sa jednoducho nedostali. K dispozícii je vám daných celkom štrnásť veľmi špecifických postáv s unikátnymi bojovými, ekonomickými a diplomatickými bonusmi, ktoré do istej miery určujú, po akej ceste je dobré sa s nimi vydať, a ktorým praktikám sa naopak vyhnúť oblúkom. Za zaujímavý osobne považujem fakt, že popri jedinečných schopnostiach disponujú jednotliví začínajúci šéfovia podsvetia tiež osobitým príbehovým pozadím a dejovou linkou, ktorú v ich koži pri expandovaní svojho impéria rozvíjate.
Odštartovať svoju zločineckú dráhu môžete v Empire of Sin v koži írskeho gangstera Deana O'Baniona, írsko-amerického miešanca Franka Ragena, alebo Angela Gennu, ktorý sa do histórie zapísal nielen ako zločinec, ale aj ako tvorca plánu vraždy O'Baniona. Vedľa reálnych postáv, ktoré zalievali ulice Chicaga krvou, ponúka toto dielo tiež niekoľko ženských protagonistiek majúcich v roku 1920 rovnaké práva a možnosti ako muži. Môžete sa ujať spanilej Goldie Garneau, cirkusovej Maggie Dyer, francúzskej emigrantky Stephanie St. Clair, alebo nekompromisnej Írky Mabel Ryley. Sám som si z prítomných vybral postaršiu dámu Elvira Duarte, ktorej bola vzorom prababička Johna Romera, takže je to drsná dáma bez akýchkoľvek škrupulí.
Elvírin vzhľad nebol jediným dôvodom, prečo som si túto dôchodkyňu zvolil. Na prvý pohľad ma u nej upútala schopnosť diablov dych. Aj keď by si jeden pomyslel, že by táto zručnosť mohla byť získaná absenciou čistenia zubov, nie je to tak. Stará pani je vybavená špeciálnym parfumom, ktorý môže raz za čas streknúť pod nos svojim nepriateľom, čím ich otrávi smrtiacim jedom, ktorý z nich dočasne urobí poslušné bábky. Jednoducho baba, čo má štýl. Nie že by ostatní nemali zaujímavé tromfy, vedľa už spomínaného dychu mi však neprišli dostatočne účinné pre môj štýl hrania. Samotný balans jednotlivých postáv mi však prišiel spracovaný veľmi dobre, vďaka čomu som sa pri eliminácii šéfov podsvetia neraz zapotil.
Po vybraní jedného z vodcov podsvetia vaše prvé krôčiky v Empire of Sin povedú do jednej z menších štvrtí, o ktorú sa delíte nielen s potenciálnymi sokmi, ale aj obyčajnými zlodejmi bez akýchkoľvek konexií. Práve tí sa stanú pri každej hre vaším primárnym cieľom, pretože nemajú spôsob, ako vašej agresívnej organizácii efektívne čeliť, takže väčšinu ich budov zaberiete aj bez toho, že by sa vaša postava skutočne výrazne zapotila. Samotná expanzia tu prebieha predovšetkým tak, že obsadzujete konkurenčné sídla, načo ich buď zbúrate, vyrabujete, alebo jednoducho začleníte do svojej ríše a urobíte z nich tak svoj podnik. Kým demolácia a rabovanie vás nestojí ani dolár, za vytvorenie stabilného zdroja príjmov musíte vždy zaplatiť nemalé peniaze.
Cena, ktorú je potrebné zaplatiť, je definovaná predovšetkým tým, čo vlastne chcete v uvoľnených priestoroch prevádzkovať. Najnáročnejšie na financie sú varne alkoholu, ide totiž o činnosť, ktorá podporuje všetky ostatné aktivity vášho impéria. Keď na ich rozbehnutie nemáte, môžete si otvoriť kasíno, tajnú nálevňu alebo bordel, v ktorom sa peniažky tiež slušne točia. Najmenej náročným biznisom je prevádzkovanie hotelov, lenže ako už to tak býva, nejde o úplne ideálnu cestu k zbohatnutiu, pretože malé investície jednoducho veľké zisky neprinášajú. Celkovo však nepatrí žiadny z podnikov medzi niečo, o čo sa nie je po prvom financovaní nutné starať. Každé miesto je možné následne vylepšiť, čím mu zaistíte lepšiu ochranu pred políciou a gangstrami, alebo navýšite jeho profit.
Ako už bolo povedané v predchádzajúcich odsekoch, v meste nebudete iba vy a neorganizované skupiny, ktoré možno ľahko rozprášiť a zabrať nimi okupovaný majetok. Vedľa vás tu budú aj ďalšie gangy so silnými vodcami a tí majú podobné ambície ako vy. Len málokto sa však dokáže na tomto krvavom ihrisku presadiť sám, a v ten moment prichádza na rad diplomacia. Tá je tu, obdobne ako v prípade väčšiny diel, na ktorých produkciu sa určitým spôsobom podieľa spoločnosť Paradox Interactive, na veľmi vysokej úrovni. Tvoriť vďaka jej spracovaniu môžete s ostatnými gangstrami obchodné dohody, aj krehké aliancie, ktoré väčšinou vydržia do momentu, než oponent zbadá známku slabosti.
Vzhľadom na to, že ide o ťahovú stratégiu orientovanú na mafiu, nechýbajú tu okrem tradičnej diplomacie ani nelegálne dohody. Objednať si cez nich máte možnosť nájomnú vraždu, požadovať peniaze od tých, ktorí vám dlhujú maličkosť, alebo požiadať silnejšieho hráča o protekciu, ktorá vám umožní presunúť svoje sily do ofenzívy, zatiaľ čo vám bude dočasný kamarát kryť chrbát. Aby som povedal pravdu, spracovanie kooperácie jednotlivých skupín proti ostatným zoskupeniam patrí popri prepracovanému systému budovania impéria medzi jedny z najvýraznejších prvkov Empire of Sin. Hráč má vďaka tomuto aspektu stále pocit, že sa v meste niečo deje, a hlavne, že nie je iba jediným aktérom celej bitky o Chicago, čo sa mi na diele Romero Games neskutočne páči.
Ako každá správna ťahová stratégia, vám Empire of Sin ponúkne tradične ladený súbojový systém, ktorý sme mohli vidieť napríklad už v prípade série XCOM. Všetci hrdinovia majú v základe dva akčné body, ktoré môžu použiť na útok, pohyb, alebo použitie niektorého z mnohých predmetov, ktoré vám dávajú vývojári z Romero Games k dispozícii. Malá vo výsledku nie je ani škála zbraní, ktoré možno naverbovaným postavám, či vášmu bossovi vraziť. Ponúknuté sú vám tu pušky, brokovnice, pištole, ľahké guľomety a samopaly, medzi ktorými nechýba legendárna mafiánska zbraň Thomson, známa tiež pod prezývkou Tommy Gun.
Paleta unikátnych profíkov, ktorých možno vyslať do akcie, je nezvyčajne pestrá, takže je z čoho si vyberať. Špecialisti svoje služby však neponúkajú každému. Na to, aby ste ich mohli najať, potrebujete istú mieru rešpektu získaného prostredníctvom vrážd a expanzií. Ani ten vám však náklonnosť jednotlivých ostrých chlapcov nemusí zabezpečiť, pretože všetci disponujú komplexnými osobnými príbehmi, ktoré im neumožňujú spolupracovať s istými ľuďmi, kvôli čomu je nutné partiu zostavovať skutočne starostlivo. V rámci vývoja postáv vám tento kus, vzhľadom na relatívne obmedzený evolučný strom, dych asi nevezme, osobne s tým však nemám až taký problém, predsa len nejde o čistokrvné RPG. Horšie, než s obmedzeným formovaním hrdinov, som sa pri hraní zmieroval s dizajnom interiérov, v ktorých bojujete.
Tvorcovia Empire of Sin si totiž s bojmi odohrávajúcimi sa vnútri budov veľa práce nedali. Po väčšinu času preto budete dobývať viac-menej rovnaké bojisko, čo po čase vedie ku stereotypnému pocitu. O kvapku lepšie, než sekundárne polia, sú navrhnuté primárne základne gangov. Tie sú spracované kreatívnejšie ako permanentne obrážanie skladiska a špinavých bordelov, v ktorých strávite takmer polovicu herného času, stále však nie sú potrebné tak kvalitné ako úrovne v Divinity: Original Sin 2, alebo XCOM 2. Nečakajte tým pádom, že by ste v nich našli explozívne sudy či iné prvky, ktoré by bolo možné použiť na elimináciu nepriateľov, z čoho som ako fanúšik prvkov v priestore, s ktorými môžu všímavejší jedinci pracovať, veľmi veľkú radosť nemal. Mohlo byť lepšie.
Ďalším relatívne zásadným problémom sú vedľa značne odfláknutých úrovní tiež bugy, s ktorými som sa bohužiaľ stretával častejšie, než by som sám chcel. Vysporiadavať som sa musel prevažne s miznúcou hrdinkou a nepriateľmi odmietajúcimi dokončiť svoj ťah, kvôli ktorým som neraz musel reštartovať celú hru. Kým bugy nás budú ešte nejaký ten piatok určite trápiť, optimalizácia je našťastie na vysokej úrovni, takže si hranie užijete na najvyššie detaily aj na stredne silných strojoch.
Na Empire of Sin som sa ako správny fanúšik stratégií z prostredia mafie neskutočne tešil. Nakoniec som od Romero Games dostal nadpriemerný titul tipujúci primárne na kvalitné spracovanie postáv, zaujímavé príbehové zasadenie, premyslenú správu impéria a pútavú diplomaciu, ktorá sa tu skutočne podarila. To isté bohužiaľ nemožno povedať o dizajne úrovní, v ktorých trávite väčšinu času. Sú totiž prekvapivo odfláknuté, kvôli čomu si bitky na sto percent budete vychutnávať iba niekoľko hodín, než nastúpi stereotyp. Okrem toho, sú v Empire of Sin prítomné ešte rôzne závažné bugy, ktoré vás neraz donútia si nejaký ten zbytočný súboj zopakovať.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol vydavateľ Paradox Interactive.
• Zdroje: Vlastné
Ťahová stratégia Empire of Sin z dielní Romero Games je titulom, ktorý v určitých ohľadoch exceluje a v iných mierne zlyháva. Odporučiť ho môžem predovšetkým takticky nenáročným hráčom túžiacim už nejaký ten piatok po tom, aby si mohli vybudovať svoje zločinecké impérium v ére prohibície. Náročnejší stratégovia by mali kúpu starostlivo zvážiť.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 8.1/10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-530/AMD Phenom II X3 720 | Intel Core i5-4460 / AMD Ryzen 5 3400G |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 460 (1 GB)/AMD Radeon R7 250 (2 GB) | Nvidia GeForce GTX 770 (2 GB)/AMD Radeon RX 470 (4 GB) |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 10 GB | 10 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (27. 11. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 21. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hlavným hrdinom dnes vypusteného traileru je Al Capone. Vyrozprávaný je prostredníctvom neho príbeh budovania impéria, v ktorého čele teraz stojí. Na samom začiatku svojej cesty vyčistil nelegálny bar, a vytvoril z neho svoj vlastný podnik, ktorý postupom času vylepšil natoľko, že sa z neho stala prosperujúca nálevňa s obstojným obratom. Akonáhle sa trošku zabýval, pustil sa do budovania zločineckej siete. Armáda, ktorú vytvoril, bola plná pôsobivých postavičiek, medzi ktorými bolo možné nájsť alkoholickú ostrostrelkyňu, čierneho hrdloreza a mladú dvojicu, ktorá nakoniec prepadla vzájomnej láske a vzala roh. Keď však došlo na vec, mal vo finále dostatok ľudí na to, aby zrazil všetku konkurenciu na kolená a vzal za pomoci polície a slušnej palebnej sily celú metropolu pod svoje mohutná krídla.
Vývojári z Romero Games nám prostredníctvom aktuálne vypusteného traileru krásne ukázali, ako presne bude ich dielo fungovať. Hráč v ňom buduje svoju ríšu a rieši vzťahy s ostatnými gangstrami. Na scéne totiž nebude sám, okrem neho sa v uliciach mesta producírujú tiež členovia konkurenčných gangov, ktoré budú mať vždy svojho osobitého šéfa, ktorý ich povedie. Spektrum dlhochvostov má byť generované náhodne, takže v rámci každého priechodu sa môžete stretnúť s odlišnou škálou bossov, s ktorými sa bude potrebné vysporiadať buď pomocou sily, alebo úplatkami a diplomaciou, ktorá má tiež patriť medzi silné zbrane. Ak vás Empire of Sin zaujalo, budete si naň musieť počkať až do budúceho roka, kedy k nám v prvom kvartáli dorazí na PC, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch.
• Zdroje: YouTube (Xbox), Tlačová správa
• Oznámenie: 14. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Dej Empire of Sin sa bude odohrávať v roku 1920, teda dvanásť mesiacov po tom, čo bola v USA zavedená prohibícia zakazujúca produkciu a distribúciu alkoholu. Jej uplatnenie bohužiaľ neprinieslo očakávaný účinok, namiesto zníženia zločinnosti došlo k jej rapídnemu rastu, pretože dieru na trhu sa rozhodli zaplniť gangy dovážajúce a produkujúce rôzne kvalitné liehoviny. V rámci príbehu Empire of Sin sa stanete jedným zo štrnástich zločineckých šéfov, ktorého cieľom bude vybudovať ríšu, ktorá môže vo finále konkurovať impériu legendárneho Al Caponeho. Každý zo scenárov by mal byť podľa slov vývojárov z Romero unikátny, pretože pred jeho štartom herný svet vždy vygeneruje počiatočné podmienky, vďaka čomu sa nikdy nebudete môcť spoliehať na to, že sa nabudúce stretnete s obdobným štartom.
Jediná štartovacia podmienka, ktorá zostane vždy rovnaká, bude veľkosť vašej organizácie. Zakaždým štartujete s malou partiou zločincov, ktorej vplyv v Empire of Sin pomaličky porastie. Čím ďalej sa v hre dostanete, tým väčšie možnosti vám dá. Nakoniec môžete s vašimi vernými brániť svoj majetok a útočiť na nepriateľské teritórium, o ktoré budete chcieť rozšíriť hranice vašej ríše. Pri tomto aspekte bude zaujímavé sledovať to, ako veľmi pôjde vylepšiť obranné systémy a čo všetko pôjde naopak urobiť preto, aby ste uspeli s útokom na dobre situovanú herňu, či sklad so zbraňami, ktorý chce logicky každá zo strán pre seba.
Chicago má byť životom kypiace mesto, ktoré tvorcovia Empire of Sin zaplnili reálne pôsobiacimi postavami disponujúcimi nielen osobitým charakterom, ale aj príbehovým pozadím. S jednotlivcami tu pôjde diskutovať, vytvárať s nimi aliancie, platiť im za ich služby, alebo ich pomocou iných odstraňovať z cesty. Vždy si však musíte dávať pozor na to, koho si do organizácie pustíte, pretože zradné môže v Empire of Sin byť prakticky ktokoľvek. K úplnej dominancii nad mestom by v Empire of Sin malo podľa slov vývojárov z Romero Games viesť viac ciest. Váš mocenský vzostup nebude musieť byť tým pádom vydláždený lebkami vašich nepriateľov. Metropolu je možné podľa dostupných informácií ovládnuť napríklad pomocou obchodu, dobre prerozdelených peňazí, či alkoholu, ktorý dodáte tým správnym ľuďom.
Presný deň, kedy k nám Empire of Sin dorazí, v Paradox Interactive zatiaľ nikto nestanovil, s Romero Games sa aktuálne dohodli len na tom, že sa na ňom pokúsia dokončiť práce na jar 2020, kedy nám bude umožnené vrhnúť sa na dráhu zločinca ako na PC, tak aj na PS4, Nintendo Switch a Xbox One.
• Zdroje: YouTube, Tlačová správa