• Autor: Filip Němec
Ak niekde PlayStation 4 zaspalo, je to práve spätná kompatibilita. V prípade na konci roka vychádzajúceho PlayStation 5 ale ide o veľkú tému, od ktorej si Sony veľa sľubuje. Akých hier a z akých konzol sa spätná kompatibilita bude týkať? Všetko, čo o tejto aktuálne veľmi prepieranej téme vieme, sme zhrnuli v tomto článku.
Ešte pred pár rokmi, kedy už Xbox One podporoval desiatky titulov z Xboxu 360 či dokonca pôvodného Xboxu, bolo v prípade Sony stanovisko jasné – spätnú kompatibilitu hráči nechcú, nemá cenu sa ňou zaoberať. Nielen Sony sa v tom čase skutočne zaoberalo prieskumami, ktoré spätnú kompatibilitu označovali za funkciu, ktorú hráči síce chcú, ale vo výsledku ju nevyužívajú. Nedalo sa však nevšimnúť si to, že éra PS4 bola poznamenaná mnohými remastermi, pretože práve vďaka nim mohli autori, na rozdiel od spätnej kompatibility, inkasovať dvakrát za takmer rovnaký produkt.
Avšak zatiaľ čo v roku 2017 označil CEO spoločnosti Sony Jim Ryan spätnú kompatibilitu za zbytočnosť, v lete roku 2019 vyhlásil, že spätná kompatibilita je „neuveriteľne mocná a dôležitá“. Prečo taký obrat? Pre Sony ako výrobcu konzol je jednou z najdôležitejších úloh hneď po vyrobení tej najlepšej možnej hernej konzoly čo najrýchlejšie donútiť majiteľov predchádzajúcej generácie k migrácii na tú novú a jednou z hnacích síl môže byť práve spätná kompatibilita. Nie je snáď lepšie mať novú konzolu so všetkými tými skvelými exkluzivitami, ktoré na PS4 nie sú, a pritom si staré hity zahrať už na novom stroji a dokonca ešte v lepšej kvalite?
Nech už bol názor Sony predtým akýkoľvek, dnes táto spoločnosť musí ísť spätnej kompatibilite v ústrety. Nielen kvôli vyššie zmienenej snahe jednoducho nalákať majiteľov PS4 ku kúpe novej generácie, kde majú byť spustiteľné takmer všetky nasnímané PS4 tituly, Microsoft totiž nastavil v rámci spätnej kompatibility skutočne vysokú latku. Herný svet navyše dáva veľmi hlasno najavo, že spätnú kompatibilitu naozaj chce. Podľa januárového prieskumu medzi európskymi hráčmi túži pri nových konzolách 78 % z nich po lepšej grafike, 71 % po kratších nahrávacích časoch a 59 % práve po spätnej kompatibilite.
Sony tak bude v prípade PlayStation 5 vsádzať práve aj na spätnú kompatibilitu, koniec koncov tú pre PS4 tituly potvrdil architekt PS5 Mark Cerny už v apríli minulého roka, hoci až donedávna sme si nemohli byť úplne istí, v akom rozsahu. Na marcovom streame, kde práve Mark Cerny detailne odhalil architektúru PlayStation 5 a jeho výkon, nám bolo potvrdené, že pri štarte konzoly, ktorý je stále plánovaný na koniec roka 2020, bude PlayStation 5 podporovať približne stovku najhranejších PlayStation 4 titulov. Čoskoro však Sony toto vyhlásenie upravilo a oznámilo, že spätná kompatibilita sa bude týkať viac ako 4 000 PS4 titulov. Presné číslo zatiaľ nie je známe, pretože všetky hry treba jednotlivo otestovať.
Tieto tituly by potom mali vedieť využiť vyšší výkon konzoly a ponúknuť vyšší framerate či lepšie rozlíšenie. Zatiaľ však nemáme žiadne presnejšie informácie, tu je momentálne Microsoft podstatne ďalej. Magazín Digital Foundry napríklad mohol vidieť v centrále Microsoftu Gears of War Ultimate Edition bežať v dvojnásobnom rozlíšení, vývojárom sa tak podarilo z Full HD rozlíšenia (1080p) urobiť natívne 4K (2160p).
Môžeme teda počítať s tým, že si na PlayStation 5 zahráme väčšinu titulov z PS4, ešte nedávno v nás ale žila relatívne veľká nádej na to, že PS5 ponúkne spätnú kompatibilitu aj pre PS3, PS2 a PS1 hry. Hovorili o tom napríklad správy osvedčeného insidera PSErebus ale aj údajné úniky HW špecifikácií, podľa ktorých by mal procesor PS5 dokázať pracovať na troch úrovniach výkonu, pričom na najnižšom takte procesora mali byť spustiteľné práve hry pre najstaršie generácie konzol. Sám Cerny však na spomínanom streame túto správu nepriamo dementoval tým, že nižší takt procesora zodpovedá výkonu PS4 Pro a najnižšej základnej verzii PS4.
Sony je v oznamovaní informácií o PlayStation 5 iba na začiatku a je vidieť, že v istých ohľadoch stále iba kĺže po povrchu. Šanca, že sa dočkáme spätnej podpory PS3 či starších titulov, stále žije, ale iskrička nádeje je veľmi malá. Má to svoje logické opodstatnenie: PS4 je totiž po architektonickej stránke do istej miery uzavretý PC systém (z hľadiska hierarchie CPU, GPU a ďalších komponentov) a PS5 je na tom rovnako, spätná kompatibilita nie je zase tak odlišná od toho, ako keď na novom PC spustíte pred pár rokmi kúpenú PC hru. Lenže PlayStation 3 a staršie konzoly boli architektonicky úplne iné stroje a spätná kompatibilita so staršími titulmi tak je pre inžinierov v Sony tvrdým orieškom.
S Playstation 5 bude kompatibilný tiež headset pre virtuálnu realitu PS VR. Nie je síce zatiaľ jasné, či sa spätná kompatibilita týka aj hier, a ak áno, tak ktorých, máme však z úst Sony prisľúbené, že aktuálna verzia PS VR bude fungovať tiež na PS5. Hoci zatiaľ nie je žiadne PS VR 2 oznámené, potajomky sa na ňom s najväčšou pravdepodobnosťou pracuje, Sony však z logických dôvodov nechce uvádzať na trh dva nákladné produkty súčasne. Novšej verzie PS VR sa pravdepodobne nedočkáme skôr ako rok po uvedení PlayStation 5 na trh a dovtedy budú môcť majitelia tejto konzoly plne využívať existujúcu verziu PS VR.
Zdá sa, že Sony zatiaľ ohľadom spätnej kompatibility nevyložilo na stôl všetky karty, vyzerá to však, že sa skutočne dočkáme podpory prevažnej väčšiny PlayStation 4 hier. Sympatickým krokom v rámci spätnej kompatibility je tiež takzvaný cross-gen multiplayer, ktorý umožní hrať online majiteľom PS4 aj PS5 verzií hier spoločne. Pokiaľ si teda kúpite PlayStation 5 a vaši priatelia zostanú pri staršej verzii konzoly, aj tak si spolu budete môcť zahrať po sieti.
PlayStation 5 by malo vyjsť v období tohtoročných vianočných sviatkov, teda koncom roka 2020. Poznáme už presnú hardvér konfiguráciu a výkon konzoly, naopak stále nevieme, ako bude PlayStation 5 vyzerať, koľko bude stáť, či na aké tituly sa môžeme tešiť. Prvou oficiálne oznámenou PlayStation 5 hrou je looter-shooter akcia Godfall.
• Zdroje: Push Square, PlayStation Lifestyle