To najlepšie, čo môžete nájsť v ponuke grafických kariet spoločnosti ASUS, je ukryté pod edíciou ROG STRIX (Republic of Gamers). Grafické karty z tejto hráčskej edície by mali všetkým herným nadšencom ponúkať nielen parádny výkon, ale tiež skvelé prevádzkové vlastnosti a ako pridanú hodnotu potom aj nejaké tie technologické vychytávky či funkcie, ktoré v prípade ďalších edícií len tak nenájdete. Grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming spadá práve do tejto populárnej hráčskej edície grafických kariet, a my si ju preto dnes tiež poriadne otestujeme.
Grafická karta Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU106 (TU106-300A-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu s podporou ray tracingu a svojim výkonom je potom Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming zacielená do segmentu grafických kariet vyššej strednej triedy (mainstream), kde zaberá tie absolútne najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 365/1 830MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 150 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2060.
Grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming meria na dĺžku 305 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier a poniklovanej medenej základne, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený celkom šiestimi tepelnými trubicami (heatpipes). Dosadacia plocha základne na grafický čip je pre lepší kontakt dokonale obrobená (MaxContact). Grafické pamäte sú chladené pomocou chladiaceho plátu, z modulov napájacej kaskády je potom odpadové teplo odvádzané priamo do rebrovania hlavného pasívu. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming tvoria tri 90 mm ventilátory, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming disponuje dvoma BIOSmi, ktoré nastavujú rôzne režimy ventilátorov P/Q-mode. V režime P-mode (Performance mode) je krivka otáčok ventilátorov nastavená veľmi agresívne tak, aby grafická karta dosahovala čo najnižšie teploty na úkor hlučnosti. V režime Q-mode (Quite mode) je naopak uprednostnená nízka hlučnosť na úkor vyšších teplôt grafickej karty. Ventilátory podporujú technológiu 0 dB Fan, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 55 °C všetky ventilátory zastaví, a zníži tak jej hlučnosť na minimum (semi-pasívne chladenie). Technológia 0 dB Fan však funguje iba v režime Q-mode, v režime P-mode (Performance mode) sa ventilátory otáčajú rýchlosťou 820 ot./min. aj v čase, keď grafická karta vyťažená nie je. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Grafickú kartu Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming som testoval v oboch režimoch, teda P-mode aj Q-mode. Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming v režime P-mode na skóre 99,0 % a v režime Q-mode potom na 99,1 %. V oboch režimoch tak v týchto testoch stability snímkovej frekvencie grafická karta prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming sa stará 10-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového a jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 190 W (max. 238 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Konektorom typu USB-C (VirtualLink) bohužiaľ táto grafická karta nedisponuje, čo je vzhľadom na pomerne vysokú cenu tejto grafickej karty veľká škoda.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do rozhrania „profesionálneho“ Advanced, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na používateľské nastavenie správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, s ktorého pomocou môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásy atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Tranzistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward RTX 2060 Phoenix GS 6G | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 830 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 580 MHz
1 580 MHz 1 580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 priechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1920 × 1080 px. Ako teda grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming | P-mode | Q-mode | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
59 °C
|
65 °C
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 965 MHz
|
1 950 MHz
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému
|
290 W
|
290 W
|
Merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 710 ot/min
|
1 420 ot/min
|
Merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
38,4 dBA | 35,2 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov
|
V režime P-mode sa teploty grafickej karty na konci záťažového testu držali na 59 °C pri otáčkach ventilátorov 1 710 ot./min. a priemernej frekvencii 1 965 MHz. V režime Q-mode sa potom teplota grafickej karty držala na 65 °C pri nízkych otáčkach do 1 420 ot./min. a frekvencii 1 950 MHz. Aj keď výkon grafickej karty bol v prípade Q-mode zhruba o menej ako 1 % nižší ako v režime P-mode, v dnešných testoch som nechal zapnutý práve režim Q-mode. V tomto režime totiž grafickú kartu Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming vo svojom PC prakticky vôbec nebudete počuť, za čo pokojne nejaké 1 % výkonu obetujem.
Nasledujúce grafy potom ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming so všetkými ostatnými GeForce RTX 2060, ktoré sme na Alza.sk testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorá nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčná počítačová RPG, odohrávajúca sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming je daný najmä výkonom samotného grafického čipu TU104 (TU106-300A-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce RTX 2060 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom tak neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala na hranici vysokých 1 950 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 14 000 MHz.
Reálna frekvencia Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming bola teda v režime Q-mode na vlas rovnaká ako v prípade grafickej karty Gainward RTX 2060 Phoenix GS 6G (1 950 MHz), a je tak isté, že aj výkon oboch týchto grafických kariet musí byť rovnaký, alebo aspoň veľmi podobný v rámci nejakej tej chyby merania.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď novú funkciu OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (125 %) a Temp. Limit (87 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž vie pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafickej pamäte ukázala maximálna hodnota +800 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 15 600 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamäte o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 83 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming podarilo získať v priemere necelých 6 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, ale v niektorých počítačových hrách by sa to hodiť mohlo. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 18 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming v počítačovej hre Crysis 3.
Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming ponúka všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier naozaj vysoký herný výkon, ktorý bol predtým doménou skôr high-endových grafických kariet predchádzajúcej generácie. Ako prídavok na tento výkon dostávate tiež podporu ray tracingu, to však ale platí všeobecne aj pre ostatné GeForce RTX 2060.
Samotná grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming vám toho môže ponúknuť naozaj veľa. Vďaka prepracovanému systému chladenia ponúka táto grafická karta nielen vysoké frekvencie grafického čipu, ale navyše tiež skvelé prevádzkové vlastnosti. Najmä potom nízka hlučnosť, ktorá sa v režime Q-mode pohybuje tesne nad hranicou 35 dBA, je niečo, čo vám ostatné grafické karty GeForce RTX 2060 hneď tak neponúknu.
V prípade grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming potom na zahodenie nie sú ani všetky tie výhody edície ROG (Republic of Gamers), ako sú napríklad výberové súčiastky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, Fanconnect či AURA Sync.
Nevýhodou grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming sú jej väčšie rozmery, keď sa pri dĺžke tesne nad 300 mm nezmestí do úplne každej počítačovej skrine. Ďalej potom celkom zamrzí absencia obrazového výstupu typu USB-C (VirtualLink), ktorý by v prípade grafickej karty s takouto cenovkou chýbať, myslím, nemal.
No a keď už som načal tú cenovku, potom celkom iste najväčšou nevýhodou grafickej karty Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming je práve jej vysoká cena, ktorá od obstaranie určite odradí nejedného potencionálneho kupcu. V tom však tento Strix nie je sám, problém „vysokohorskej“ prirážky trápi všeobecne snáď všetky nové grafické karty Turing spoločnosti NVIDIA.
Nehľadiac na premrštenú cenu si však grafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming odnáša z dnešnej recenzie ocenenie „zlatého Alzáka“. Ak totiž vysokú obstarávaciu cenu Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming nejako prehryznete, dostanete takmer dokonalú GeForce RTX 2060.
Asus Strix GeForce RTX 2060 O6G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix RTX 2060 O6G Gaming ponúka vynikajúci herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta disponuje už z výroby vysoko nastavenými taktami, ktoré vám zaistia ešte trochu výkonu naviac, a tiež skvele spracovaným systémom chladenia s veľmi nízkou hlučnosťou.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.