• Autor: Filip Němec
(Update): Článok aktualizovaný po ďalšom úniku informácií z tajnej prezentácie na Gamescome 2023.
O nástupcovi hybridnej konzoly Nintendo Switch sa v herných kuloároch šušká už celé roky. Dostali sme už čisto handheldový Switch Lite a tiež Switch OLED s lepším displejom, ale roky špekulovaný Switch 2, ako sa zatiaľ konzola neoficiálne prezýva, zatiaľ nikde. Podľa najnovších špekulácií bude next-gen nástupca Switchu úplne novou konzolou a vyjsť má v roku 2024. Všetko, čo zatiaľ o Switchi 2 vieme, nájdete v tomto článku.
zdroj: Ilustračný obrázok, zdroj: digitnews.in
Hoci zatiaľ žiadny nový Switch nie je oficiálne oznámený, o vydaní nástupcu populárnej konzoly od Nintenda špekuluje už celý rad novinárov a insiderov. Switch napokon vyšiel už v roku 2017 a aj vzhľadom na slabý výkon a klesajúce predaje súčasných verzií odhadujeme, že k oznámeniu Switchu 2 môže prísť relatívne skoro.
Podľa najnovších špekulácií, s ktorými prišiel rešpektovaný magazín VGC, vyjde Switch 2 v druhej polovici roku 2024, pričom kľúčoví partneri už majú mať k dispozícii devkity pre tvorbu hier. Vierohodnosť informácií potom potvrdil magazín Eurogamer, podľa ktorého už aj Nintendo na tajnej prezentácii na Gamescome 2023 ukazovalo nový Switch obchodným partnerom. Tieto špekulácie sú v súlade s predchádzajúcim vyjadrením prezidenta spoločnosti Nintendo Šuntaro Furukawu, podľa ktorého spoločnosť nemá v pláne vydať žiadny nový hardvér skôr ako v apríli 2024.
Druhá polovica roku 2024 bola údajne zvolená aj kvôli tomu, aby Nintendo malo dostatok času na zabezpečenie dostatočného množstva nových konzol a neopakovala sa situácia s nedostupnosťou ako v prípade PS5 a Xboxu Series X. Už skôr rad overených insiderov a leakerov predpovedala vydanie Switchu 2 koncom roka 2023, aktuálne sa však zdá reálnejšie vydanie práve až v roku 2024.
Podľa úvah šéfredaktora spomínaného magazínu VGC sa Nintendo snaží zmestiť do cenovky 399 dolárov, čo by po započítaní cla a DPH bolo približne 410 €. Pripomeňme, že pôvodnú verziu s LCD displejom možno teraz zaobstarať od 295 €, zatiaľ čo najnovšia OLED verzia stojí asi 345 €.
Vydanie v roku 2023 dáva zmysel aj z pohľadu životného cyklu Switch konzol. Pôvodný Switch dorazil na pulty obchodov v roku 2017, o dva roky neskôr vyšiel Switch Lite, aby ho opäť o ďalšie dva roky v roku 2021 nasledoval Switch OLED. Dvojročné odstupy spolu so slabým výkonom stále viac limitujúcim vývojárov môžu byť dostatočnými argumentmi, prečo by Switch 2 mohol vyjsť už v roku 2023.
Dlho sa špekulovalo o vydaní nového Switchu súbežne s očakávaným akčným RPG The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Teraz sa však na základe špekulácií javí najpravdepodobnejší koniec roku 2023, o ktorom napokon hovorí aj veľmi rešpektovaný insider Factory Uncle (spracované na Resetera fóre), ktorý už v minulosti priniesol detaily o OLED modeli alebo nových Switch hrách. Podľa neho sa má už čoskoro začať konzola vyrábať a predávať by sa mala už na konci tohto roku. Na tento termín poukazuje aj mnoho ďalších leakerov, pričom niektorí sa už v minulosti preukázali byť dobrým zdrojom o pripravovaných Nintendo novinkách.
V máji 2023 však nádeje rozptýlil prezident spoločnosti Nintendo Šuntaro Furukawa. Podľa jeho vyjadrenia nevydajú žiadny nový hardvér v tomto fiškálnom roku, ktorý končí marcom 2024. To by teda naznačovalo skôr vydanie až v budúcom roku. Už v minulosti však Nintendo napríklad popieralo existenciu OLED modelu, aby ho onedlho potom oznámilo. Takéto kroky nie sú nezvyčajné, spoločnosti sa tým snažia zabrániť poklesu predajov v očakávaní novej konzoly, napriek tomu nemožno brať vyjadrenie Furukawu na ľahkú váhu.
Avšak špekulácie o vydaní výkonnejšieho Switchu sú tu s nami už roky. Malo sa tak stať už v roku 2021 ako odpoveď na PS5 a Xbox Series X/S, potom ďalšie vierohodné správy naznačovali rok 2022 a zatiaľ nie sme k Switchu 2 o nič bližšie. K početným špekuláciám sa vyjadrilo aj Nintendo, ktoré s humorom uviedlo, že ďalší Switch rozhodne vydajú v tomto storočí. Japonský výrobca tak má ešte 77 rokov, aby svoj sľub dodržal.
Nintendo bohužiaľ v pomenovávaní svojich zariadení nie je tak konzervatívne ako napríklad PlayStation, ktoré si vystačí s číslovkami či prívlastkom „Pro“. Najmenej mätúci názov by pochopiteľne bol Nintendo Switch 2, avšak vzhľadom na históriu Nintenda sa tohto na prvý pohľad najpravdepodobnejšieho pomenovania zrejme nedočkáme. Rovnako tak ani pravdepodobne nevyjde Switch Pro, podľa magazínu Digital Foundry a VGC totiž Nintendo vyvíja plnohodnotného nástupcu a nie iba medzigeneračný upgrade. O to viac má ale bojovať s vymyslením názvu, ktorý môže byť pre úspech konzoly kľúčový.
V Nintende radi nové produkty označujú podľa ich najväčšej prednosti, takže keď Nintendo DS dostalo funkciu 3D obrazu, volalo sa jednoducho Nintendo 3DS. Jedným z očakávaných názvov nového Switcha tak je Nintendo Switch 4K, čo je rozlíšenie, na ktoré jednoducho musí ďalší Switch mieriť, ak chce zostať konkurencieschopný.
V prípade, že je nový hardvér skôr len po všetkých smeroch vylepšená predchádzajúca verzia, zasa Nintendo rado používa pojem „New“, čím chce spoločnosť jasne ukotviť nový hardvér v súčasnej rodine produktov. Možno nás teda čaká New Nintendo Switch. Z ďalších obľúbených praktík spoločnosti sa ponúka aj označenie „Super“, teda Super Nintendo Switch.
Rozhodujúce slovo bude mať pravdepodobne dôležitosť zmien, ktoré nový Switch prinesie. Pokiaľ pôjde skôr o vylepšenia v zmysle výkonu a technických špecifikácií, stavili by sme si na niektorý z vyššie uvedených názvov. Ak však Nintendo príde s ďalšou revolučnou zmenou v rámci ovládania či zobrazenia, môže sa budúci Switch nakoniec volať úplne inak. Ani to totiž nie je pre Nintendo vôbec nič nové.
Pokiaľ niekedy v budúcnosti vyjde Switch 2, je pravdepodobné, že bude kompatibilný so všetkými hrami zo súčasnej verzie Nintenda Switch, takže hneď od prvého dňa bude mať konzola v ponuke stovky vynikajúcich titulov.
Ako je u Nintenda zvykom, už tradične sú medzi najpopulárnejšími hrami exkluzívne tituly s ikonickými Nintendo postavičkami, ako je skákačka Super Mario Odyssey, preteky Mario Kart 8 Deluxe, farebná strieľačka Splatoon 3 a samozrejme akčné RPG The Legend of Zelda: Breath of the Wild a jej priame pokračovanie The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Pokiaľ by vás zaujímali ďalšie najlepšie hry pre Nintendo Switch, nájdete ich v našom pravidelne aktualizovanom článku.
Novú konzolu ale pochopiteľne odprevadia aj úplne nové tituly, aj keď zatiaľ žiadne nie sú oficiálne oznámené. Autori spomínaných hier zo série The Legend of Zelda sa však netaja tým, že už pracujú na ďalšej hre a podľa Eurogamera už Nintendo demonštruje svojim partnerom výkon novej konzoly na vylepšenej verzii The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Existuje tak pomerne veľká šanca, že sa na Switchi 2 dočkáme next-gen verzie tejto hry a pravdepodobne aj pokračovania Tears of the Kingdom.
Podľa informácií magazínu VGC bude tiež nástupca Switchu podporovať fyzické kópie hier, pričom ako nosič má Nintendo opäť použiť cartridge. Zatiaľ však nie je jasné, či budú kompatibilné aj cartrige s hrami pre aktuálny Switch.
Podľa najnovších informácií od zdrojov magazínu VGC bude nástupca Switchu tiež hybridnou konzolou, bude teda umožňovať hrať ako na veľkej obrazovke, tak aj na cestách v handheld režime. Súčasne to ale podľa spomínaných špekulácií vyzerá tak, že nepôjde len o nejakú vylepšenú verziu Switchu z roku 2017, ale plnohodnotného nástupcu, ktorý môže byť do značnej miery tiež veľmi odlišný. S týmto tvrdením prišla už v minulosti redakcia Digital Foundry, podľa ktorej nemáme čakať žiadnu Pro verziu ale úplne novú konzolu.
Vďaka „tajnej“ prezentácii Switchu 2 na Gamescome 2023 máme v podstate potvrdené pôvodné špekulácie, že Switch 2 zvládne 4K rozlíšenie a minimálne u menej náročných titulov tiež 60 fps, ako malo na Gamescome ukázať Switch 2 demo Zelda: Breath of the Wild. Pravdepodobne ale išlo o ukážku v dokovacom režime, v tom handheldovom počítame skôr s Full HD (1080p) alebo maximálne Quad HD (1440p) rozlíšením.
Na spomínanej prezentácii potom nebolo len Breath of the Wild, ale aj Matrix Awakens demo z roku 2021, ktoré slúžilo ako ukážka technologických možností konzol PS5 a Xbox Series X/S. Demo vraj malo na Switchi 2 zvládnuť aj ray-tracing a DLSS, pričom by ray-tracing údajne mohol byť ešte lepší ako na PS5 a Series X/S. Upozorňujeme však, že podobné skoré prezentácie prebiehajú na PC hardvéri so špecifikáciou danej konzoly a nemožno ich považovať za finálne.
Kde sa zatiaľ špekulácie úplne nezhodnú, je displej. Zatiaľ čo staršie správy naznačujú využitie technológie Mini LED, podľa najnovších informácií od magazínu VGC pravdepodobne ponúkne z dôvodu finančnej úspory nový Switch iba LCD displej. Technológia Mini LED však z LCD displejov vychádza a ide vo svojej podstate o modernejšiu verziu práve LCD technológie. Musíme si teda počkať na ďalšie informácie. Že na OLED panel pravdepodobne budeme musieť zabudnúť, si myslí aj magazín Bloomberg, podľa ktorého LCD panel pre Switch 2 vyrába spoločnosť Sharp. Zdroje odhadujúce LCD panel potom dodávajú, že ponúkne veľkorysú uhlopriečku 8" (aktuálna verzia Switchu má 6,2", OLED variant potom 7").
Nový Switch má byť podľa niektorých zdrojov výkonný približne rovnako ako PlayStation 4. Pre porovnanie, súčasný Switch má výkon 0,4 TFLOPS (0,5 v dockovacom režime) zatiaľ čo PS4 asi 1,4 TFLOPS, po stránke grafického výkonu je tak približne 3× výkonnejší. Množia sa ale špekulácie naznačujúce, že Switch 2 svojím výkonom môže ešte viac prekvapiť. Okrem už spomínanej ukážky Matrix Awakens s pokročilým ray-tracingom má byť podľa uznávanej redakcie Digital Foundry Switch 2 schopný DLSS v najnovšej verzii 3.5 a vďaka úzkej spolupráci so štúdiom Epic Games má Nintendo spoločne s Epicom pracovať na možnosti škálovať nový Unreal Engine 5 práve pre Switch 2. Všetko sú ale zatiaľ iba špekulácie.
Vzhľadom na takmer geniálny nápad s odnímateľnými ovládačmi s pohybovými senzormi, po ktorých sa konzola napokon volá, je veľmi nepravdepodobné, že by nový Switch na svoju hlavnú pýchu zanevrel. Rozhodne však bude Nintendo chcieť túto technológiu vylepšiť, čo napokon podporujú niektoré predchádzajúce správy. Nintendo je napríklad majiteľom nového patentu Joy-Conov predstavujúcich ohybnú hornú tretinu ovládača spríjemňujúcu dlhšie hranie. Treba však upozorniť, že väčšina patentov sa nakoniec nedočká realizácie, nie je však pochýb o tom, že Nintendo usilovne pracuje na vylepšení svojich ovládačov.
Vzhľadom na všeobecnú stávku Nintenda na inovácie možno očakávať, že Switch 2 prinesie zaujímavé vylepšenia a Joy-Cony sú rozhodne hlavnými adeptmi na upgrade. Na druhej strane, pokiaľ nové Joy-Cony neprinesú žiadnu väčšiu revolúciu, nebudeme sa hnevať. Aj po piatich rokoch, čo je konzola na trhu, ide stále o neskutočne originálny a šikovný kus hardvéru, u ktorého novej verzie sa už ale snáď nebude opakovať vážny problém s veľkou poruchovosťou a „driftovaním“ analógových páčok.
Otázka spätnej kompatibility je v prípade Switchu 2 veľmi neistá, existuje totiž mnoho protichodných názorov s pádnymi argumentmi. Napríklad redakcia magazínu Digital Foundry zastáva názor, že spätná kompatibilita Switchu 2 s pôvodnou verziou je veľmi pravdepodobná, pretože je pre Nintendo úplne kľúčová. To koniec koncov naznačil prezident spoločnosti Nintendo Šuntaro Furukawa na prezentácii pre akcionárov, kde sľuboval čo najhladší prechod zo Switchu na novú next-gen konzolu a na to je v prvom rade potrebná práve spätná kompatibilita. Naopak opačné názory možno počuť napríklad z radov vývojárov.
Napríklad vývojár Dimitris Giannakis z Nightdive Studios upozorňuje na to, že aktuálny Switch využíva dnes už staručký čip Nvidia Tegra X1. Ak teda Nintendo chce ponúknuť výrazne výkonnejšie zariadenie, čo je vzhľadom na obmedzený výkon Switchu v podstate isté, musí tento čip opustiť, čím ale príde o priamu kompatibilitu.
Ako ale sám Giannakis dodáva, tento problém má niekoľko riešení, aj keď ani jedno nie je príliš elegantné. Jednou z možností, ktorú Nintendo využilo už v prípade Nintenda Wii, je pridať do zariadenia okrem nového CPU aj pôvodný čip Tegra X1, čo ale nemusí byť u malého prenosného zariadenia uskutočniteľné. A samozrejme sa ponúka aj možnosť pripraviť aktualizácie pre jednotlivé hry. Schodným riešením by nakoniec mohol byť aj jednoducho vývoj a následný predaj portov hier z pôvodného Switchu, napokon Nintendo na Switch vydáva remastery, remaky alebo aj rad portov svojich starších hier ako na bežiacom páse.
Novým argumentom pre zástancov prvého tábora je naopak v máji 2023 vypísaná pozícia do oddelenia výskumu a vývoja vo francúzskom Nintende, ktorá priamo spomína novú next-gen konzolu. Náplňou práce by mal byť okrem iného vývoj technológií pre súčasnú aj ďalšiu generáciu Switchu a tiež cross-gen vývoj. Neslávme ale predčasne, francúzska dcérska spoločnosť Nintenda nevyvíja priamo hry, ale stará sa o ich portovanie. Pokojne nakoniec môže ísť iba o emuláciu starších Nintendo hier na nový Switch prostredníctvom služby Nintendo Switch Online.
Vyšší výkon a 4K rozlíšenie
Nie je prekvapením, že hráči očakávajúci nový Switch sa upínajú najmä k vyššiemu výkonu. Switch s hrubým výkonom na pomedzí PS3 a PS4 pochopiteľne stavia na iné prednosti, než je perfektná 3D grafika, a treba dodať, že Nintendo exkluzivitám sa to celé tie roky darí skvele maskovať. Avšak dokážete si predstaviť The Legend of Zelda: Breath of the Wild alebo rovno nadchádzajúce Tears of the Kingdom v prípade, že by autori mali k dispozícii výrazne viac výkonu? Nám sa pri tej predstave tají dych.
Ak bude Switch 2 stále aj handheld, je logické, že výkonom sa aktuálnej generácii konzol ani vzdialene nepriblíži, rozhodne by si však nové Switch hry zaslúžili väčšie a prepracovanejšie 3D svety a najmä podporu 4K rozlíšenia, pretože na veľkej obrazovke pôsobí v dnešnej dobe hranie na Switchi najmä v momente, keď prepnete z inej hernej konzoly, prinajmenšom zastaralo. S lepším displejom ide ruka v ruke aj menší rámček okolo neho, ktorý je najmä pri pôvodnom Switchi až nepríjemne široký.
Dostatočnú výdrž batérie
Potenciálny výkon však neobmedzuje len skutočnosť, že ide o prenosné zariadenie, kam sa výkonný hardvér nielen ťažko zmestí, vysoký výkon treba tiež ochladiť a niečím ho napájať. Súčasné handheldy tak majú často veľmi nízku výdrž batérie. Oficiálne udávaných 4,5 až 9 hodín (v závislosti od náročnosti hry/aplikácie) pri súčasnom Switchi tak je vlastne veľmi dobrý výsledok, u ktorého si neprajeme ani tak to, aby inžinieri v Nintende výdrž ešte navýšili (to sa popravde skôr nestane), ako aby si Switch 2 túto výdrž aspoň udržal.
Väčšie a rýchlejšie interné úložisko
Vstavaná pamäť Switchu je taká herná z núdze cnosť. Najmä v prípade základnej verzie, ktorá má iba 32 GB pamäť (Switch OLED ponúka 64 GB), sa vám do konzoly zmestí len niekoľko málo hier a neustále bojujete s voľným miestom. Všetko sa dá samozrejme riešiť vložením micro SD karty, ale nejde o príliš elegantné riešenie, ktoré navyše vyžaduje ďalšiu investíciu.
128 alebo 256 GB by bolo dobrým vylepšením a nejde o zasa až tak nereálnu predstavu, keď Steam Deck je ponúkaný vo variantoch 64, 256 a 512 GB, pričom posledné dve konfigurácie sú dokonca vo variante s SSD diskom, ktorý ale vzhľadom na všeobecnú jednoduchosť Nintendo hier možno nemusí byť na programe dňa.
Podpora 5G siete
Pre prenosnú hernú konzolu je konektivita dôležitá, čo platí o to viac, keď sa Nintendo čiastočne dalo aj na cestu cloudového hrania. Možnosť odkiaľkoľvek sťahovať vysokou rýchlosťou hry, či ich dokonca streamovať, je rozhodne jednou z možných budúcností handheldového hrania, a hoci v súčasnosti ešte nie je infraštruktúra pripravená na bezchybné hranie v cloude, v čase, keď Switch 2 vyjde, môže byť situácia iná.
Prepracovaný Pro controller a dokovacia stanica
Kde zostalo Nintendo pozadu možno úplne najviac, je Pro controller, ktorý predstavuje nintenďácku alternatívu ku klasickému konzolovému ovládaču. Nie je súčasťou balenia a je potrebné ho dokúpiť samostatne, o to viac zamrzí, že za viac ako 60 € dostanete prinajlepšom priemerný gamepad. Rozhodne by sme si tak priali jeho prepracovanejšiu verziu s kvalitnejšími spúšťami aj analógovými páčkami. Naopak očakávať napríklad adaptívne triggery z PS5 DualSense ovládača je nepravdepodobné, pretože to isté musia zvládnuť aj výrazne menšie Joy-Cony.
Určite by si tiež zaslúžil prepracovať systém dokovacej stanice, ktorá je pri častom používaní schopná poškriabať časť displeja. Ideálnym riešením by pochopiteľne bol jednoduchý placatý podstavec, na ktorý by stačilo Switch 2 položiť a dáta prenášať bezdrôtovo. Hry pre Switch pravdepodobne aj naďalej nebudú také náročné na výkon, a teda aj prenesené dáta v prípade bezdrôtového prenosu. Zatiaľ ide ale skôr o hudbu budúcnosti.
• Zdroje: tomsguide.com, bloomber.com a další