Elektrické SUV Tesla Model X 100D sa predáva od septembra 2015. Už na prvý pohľad sa úplne odlišuje aj od prémiových vozidiel rovnakej kategórie. Ponúka totiž ikonické bočné zadné dvere Falcon Wings, ktoré sa otvárajú smerom k nebu. Podobne ako pri elektromobile Tesla S je stredobodom interiéru 17" dotyková obrazovka slúžiaca na nastavenie všetkých funkcií. Ide o taký prerastený iPad, ktorý je úplne geniálnou záležitosťou výhradne vozidiel značky Tesla. Čo všetko tento elektromobil ponúka a aká bude jeho cena?
Vybrali sme pre vás prakticky druhú najvyššiu konfiguráciu elektromobilu Tesla X. Konkrétne ide o variant 100D, ktorý sa pýši hneď niekoľkými zaujímavými číslami.
Autopilota si na vlastnej koži otestoval náš expert a skúsený technologicky orientovaný novinár Michal Rybka. Jeho dojmy sa dozviete z nasledujúceho videa.
Takto ohromné a ťažké auto by malo mať teoreticky problém s dojazdom. K moru síce na jeden záťah s Teslou Model X 100D nedôjdete, ale 565 km je naozaj prekvapivý údaj. Palubný počítač však vie veľmi dobre predpovedať a včas vám naplánuje výlet k najbližšej dobíjacej stanici.
Pri 240 V sa Tesla Model X 100D nabíja takmer 10 hodín. Ak však použijete 400 V nabíjaciu stanicu, tak je za 1,5 hodiny hotovo. Elon Musk však v úlohe technologického vizionára plánuje tieto časy skrátiť približne na desatinu. V tom prípade si počas nabíjania sotva stačíte vypiť kávu.
Hlavným poznávacím znamením vozidla Tesla X sú už spomínané bočné zadné dvere, ktoré sa otvárajú smerom k nebu. Toto efektné riešenie je navyše skvele vymyslené, takže dverám stačí iba 30 centimetrov priestoru pre plné, a hlavne bezpečné otvorenie. Na všetko dohliada sústava inteligentných senzorov, takže sa vôbec nemusíte obávať o bezpečie svojich detí.
Už na prvý pohľad impozantné vozidlo meria viac ako 5 metrov a jeho hmotnosť dosahuje takmer 2,5 tony. To sú ohromná čísla a v päťmiestnom interiéri bude mať každá osoba dostatok miesta. Nevšedne pôsobí skvele vyriešené panoramatické čelné sklo, ktoré zasahuje až nad obe miesta v prednej časti.
Už len z obyčajného nastupovania do elektromobilu Tesla Model X 100D sa stane sviatok. Pokiaľ máte kľúčik vo vrecku, tak sa auto samo odomkne a otvoria sa bezrámové dvere. Po usadnutí za volant stačí zošliapnuť brzdu a dvere sa zase zatvoria. Potom je potreba presunúť volič rýchlosti do pozície "D" a podľa ľubovôle zošliapnuť plynový pedál, pokojne až k podlahe.
Niekto by v ten okamih čakal hlučné zaburácanie stáda 518 koní, ale dostaví sa len ticho. O tom, že automobil nie je vypnutý, vás však razom presvedčí akcelerácia, ktorá dokáže doslova zaraziť do pohodlných sedadiel. Okamžite je totiž k dispozícii plný výkon krútiaceho momentu 498 Nm. Zrýchlenie na stovku je otázkou nejakých 5 sekúnd a smelo môžete zrýchľovať ďalej, pretože Tesla X 100D zvládne až 250 km/h. Samozrejme len na uzavretej dráhe alebo na výlete po nemeckej diaľnici.
Po prvom usadnutí do elektromobilu Tesla Model X 100D vám zákonite spadne brada. Tam, kde má väčšina áut oldschoolové rádio sa nachádza vstavaný gigantický tablet s uhlopriečkou 17". Cez neho nastavíte úplne všetko a samozrejme ho plne využijete pri navigácii alebo parkovaní (vďaka zadnej HD kamere). Hlboký dojem zanechá aj prakticky chýbajúci stredový tunel. Toľko miesta vám žiadne iné auto neponúkne.
Tesla X je nečakane schopné vozidlo aj po stránke odkladacích priestorov. Okrem gigantického zadného kufra budete mať k dispozícii aj prednú časť v miestach, kde sa obvykle nachádza motor. Celkom tak dostanete k dispozícii až 2 180 litrov. Slovenské chalupárčenie tak s Teslou získa úplne iný rozmer. Či už pôjdete pod stan alebo do luxusnej víkendovej chatky v Tatrách.
Náš ďalší ponúkaný automobil je Tesla Model S 75D. Ide o prémiovo ladený sedan s elektrickým pohonom na všetky štyri kolesá, v ktorom sa budete cítiť ako v naozajstnom superšportiaku. Iba nezačujete burácať žiadny spaľovací motor. Napriek tomu v ňom pohodlne uveziete celú rodinu aj pomerne veľký náklad. Prepravná kapacita v batožinovom priestore totiž dosahuje až na skvelých 804 litrov.
Top Gear recenzuje Teslu X ôsmimi bodmi z desiatich a zmieňuje predsa len nižšiu kvalitu použitého materiálu v interiéri. Ten je síce sám o sebe veľmi dobrý, ale v prémiovej cenovej relácii na svojich konkurentov stráca.
Recenzent na caranddriver.com si pochvaľuje skvele vyladený podvozok, autonómne riadenie aj panoramatické čelné sklo. Sklamaním je pomerne vysoká cena aj hnevajúce dvere Falcon Wings.
Dobíjacie stanice ešte dlho nebudú na každom rohu, ale situácia sa lepší míľový krokmi. V tomto roku ich počet presiahol 200. V spojení s dlhým dojazdom Tesly už budete mať vždy na výber. V zahraničí je situácia dokonca ešte lepšia.
Premýšľate, či je práve niekde vo vašom blízkom okolí dobíjacia stanica? Neváhajte sa sami pozrieť na prehľadnú interaktívnu mapu dobíjacích staníc v SR, ktorá je pravidelne aktualizovaná o nové stanice.
Ponuka pre zákazníka prahnúceho po elektromobile je aktuálne až prekvapivo pestrá. Postavili sme tak proti sebe Teslu Model X 100D, Volkswagen e-Golf, BMW i3 a Nissan Leaf. Tesla s prehľadom víťazí prakticky vo všetkých parametroch.
Elektromobil | Tesla Model X 100D | VW e-Golf | Nissan Leaf | BMW i3 |
Maximálny dojazd | 565 km | 300 km | 250 km | 250 km |
Rýchlonabíjanie (400 V) | 90 minút | 45 minút | 30 minút | 30 minút |
Klasické nabíjanie (220 V) | 9,7 hodín | 17 hodín | 13 hodín | 14 hodín |
Kapacita batérie | 100 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 33 kWh |
Výkon | 386 kW | 100 kW | 80 kW | 125 kW |
Hmotnosť | 2 108 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 1 195 kg |
Krútiaci moment | 498 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 250 Nm |
Spotreba (na 100 km) | 22,12 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 12,6 kWh |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 150 km/h |
Objem batožinového priestoru | 2 180 l | 341 l | 370 l | 260 l |
Cena | 134 999 € | 36 999 € | 30 399 € | 36 699 € |
Je to tak. Práve teraz meníme dejiny a štartujeme revolučný spôsob predaja automobilov výhradne cez internet. Niektoré modely určite budeme mať vystavené v showroome v Bratislave. Tak sa príďte pozrieť.
Záujem o elektromobily rastie a vidíme v ňom budúcnosť automobilového priemyslu. Čím dostupnejšie tieto vozidlá budú, tým rýchlejšie eliminujeme negatívny dopad automobilov so spaľovacími motormi na prostredie, v ktorom žijeme. Aj preto sme sa rozhodli pridať ruku k dielu a doručovať nové elektromobily až k vám domov rovnako ľahko, ako napríklad novú TV.
Elektromobilitu podporuje štát aj Európska únia. Je teda len otázkou času, kedy dôjde k rôznym finančným stimuloch a dotáciám na obstaranie nového elektromobilu. Už teraz majú majitelia týchto ekologických vozidiel napríklad parkovanie v centrách miest zdarma alebo len za minimálnu cenu. Napríklad v Prahe môžete za necelé 4 € ročne parkovať aj v označených parkovacích zónach.