Outlook je dnes kompletnou emailovou službou od Microsoftu. Nejde len o Windows live mail klienta (softvér na príjem a správu elektronickej pošty v počítači), ale aj o emailovú schránku, ktorá je úplne bezplatná. Ak teda chcete zadarmo adresu s elegantnou doménou (@outlook.com), ukážeme vám, ako ju v Microsofte založiť. Taktiež sa pozrieme na aplikáciu Outlook pre osobné počítače – ako ju nainštalovať a používať. To všetko stručne a prehľadne v tomto článku.
Hľadáte prácu a pripadá vám, že adresa „[email protected]“ sa v životopise príliš nevyníma? Alebo nie ste so súčasným poskytovateľom emailových služieb úplne spokojní? Aj to môžu byť dôvody na založenie novej emailovej schránky. Outlook.com je zadarmo, ľahko sa používa a má výhodu v známej serióznej doméne. Chcete vedieť, ako funguje Outlook prihlásenie, alebo registrácia? Celý postup založenia je veľmi intuitívny a prebieha nasledovne:
Do emailovej schránky sa teraz dostanete kliknutím na „Outlook“ v menu, ktoré sa vám zobrazí po kliknutí na ikonu v ľavom hornom rohu. Tým budete presmerovaný do emailovej schránky, ktorú môžete okamžite začať používať.
Dizajn emailovej schránky outlook.live.com je používateľsky veľmi prívetivý a do istej miery tiež tradičný. Po ľavej strane nájdete panel so zložkami, do ktorých môžete poštu triediť. Uprostred je potom výpis emailov z danej zložky. Vpravo nájdete samotný obsah emailu. So správami môžete manipulovať (vytvoriť, odstrániť, presunúť a podobne) pomocou lišty v hornej sekcii okna. V jej ľavej časti nájdete farebne zvýraznené tlačidlo „Nová správa“, ktoré pochopiteľne vytvorí nový email.
Pretože sú základné funkcie internetovej aplikácie v porovnaní s desktopovou buď totožné, alebo zjednodušené, prejdeme rovno k návodu, ako stiahnuť a používať Microsoft Outlook pre Windows.
Program Outlook je súčasťou kancelárskeho balíka Microsoft Office. V súčasnej dobe ho môžete získať jednorazovým nákupom Office 2019 alebo v rámci predplatného Office 365. Po zakúpení jedného z týchto balíkov dostanete na svojom Alza účte aktivačný kód, ktorý je potrebné použiť na stránke pre uplatnenie nákupu. Aktivačný kód musíte nadviazať na svoj účet Microsoft zadaním prihlasovacieho mena a hesla.
Ak chcete začať program Microsoft Outlook používať, budete doň musieť pridať svoju adresu. Najprv je potrebné Outlook spustiť – rozkliknúť ikonu na ploche alebo ju vyhľadať v počítači (zadaním „outl...“ do vyhľadávania ponuky Štart). Potom sa vám otvorí okno s prihlásením – doň zadajte svoju emailovú adresu a nezabudnite kliknúť na „Upresňujúce možnosti“ a zakliknúť pole „Umožniť mi ručne nastaviť účet“. Až potom kliknite na „Pripojiť“.
Môže sa stať, že prihlásenie k účtu Microsoft zlyhá. V okne zobrazenom po kliknutí na „Pripojiť“ (v prípade zapnutého ručného nastavenia) je potrebné zakliknúť typ účtu. V predvolenom stave je zvolený účet „Office 365“. Ak ste konto vytvorili rovnakým spôsobom, ako je popísaný v návode vyššie, musíte zvoliť „Outlook.com“. V tomto okne môžete tiež relatívne ľahko pridať Gmail alebo akýkoľvek iné emailové konto.
Potom zadajte heslo a pokračujte podľa pokynov. Ak sa vám zobrazí možnosť zabezpečiť Outlook pomocou Windows Hello, môžete túto možnosť prijať, alebo ju odmietnuť kliknutím na „Zrušiť“. Ešte pred tým, než sa dostanete do svojej emailovej schránky, vám Outlook ponúkne pridanie ďalšieho účtu. To môžete urobiť teraz, ale aj neskôr – táto voľba bude vždy dostupná v nastaveniach programu.
Ak ste si práve založili novú schránku v Microsofte, nájdete v nej len automaticky generovaný uvítací email od tímu Outlooku. Ak ste pridali emailovú adresu, ktorú už nejaký čas používate, naskytne sa vám pohľad na všetku doteraz prijatú poštu. Prostredie Outlooku je prehľadné a po krátkom skúmaní sa v ňom ľahko zorientuje každý. Aby sme vám proces poznávania uľahčili, pripravili sme pre vás návod, v ktorom sa najskôr zoznámime s prostredím, a následne si povieme, ako organizovať a posielať poštu.
Ak sa pozriete na obrázok vyššie, všimnete si, že sme pre vás jednotlivé časti prostredia Outlooku farebne vyznačili. Znamenajú nasledujúce:
Outlook by pochopiteľne nebol veľmi praktický, keby neumožňoval odosielanie emailov. Ak chcete napísať novú správu, kliknite na tlačidlo „Nový email“ v ľavom hornom rohu. Otvorí sa vám úplne nové okno. Najskôr v ňom nezabudnite vyplniť adresu a predmet a potom pokračujte vyplnením obsahu. Na formátovanie textu, vkladanie príloh a ďalšie úkony môžete využiť karty na hornej lište a ich ponuky. Väčšinou si bohato vystačíte s kartou „Správa“, na ktorej sú zhromaždené najdôležitejšie nástroje – základné formátovanie, pripojenie prílohy alebo nastavenie dôležitosti.
Kvôli niektorým funkciám ale budete musieť zamieriť do ďalších kariet. Napríklad, ak by ste chceli do svojho emailu pridať nadpisy a podnadpisy, poslúži vám karta „Formátovanie textu“. Alebo keby ste chceli vložiť obrázok priamo do textu (nie ako prílohu, ako je zobrazené na obrázku), museli by ste použiť kartu „Vložiť“, a potom voľbu „Obrázky“. Ak máte skúsenosti s aplikáciami, ako je MS Word či PowerPoint, určite sa rýchlo zorientujete. V prípade, že sa vám nezobrazuje plnohodnotný pás kariet, musíte ho aktivovať šípkou v jeho pravom dolnom rohu.
Hotový email odošlete pomocou tlačidla „Poslať“. My sme ho nechali doručiť na testovaciu adresu, z ktorej bol odoslaný, aby sme ho mohli použiť na ďalšie ukážky, pochopiteľne ale dorazí do emailovej schránky, ktorú ste vložili do kolónky „Komu“.
Ak chcete poslať odpoveď, kliknite na email, na ktorý chcete odpovedať, a potom zvoľte jednu zo šípok v jeho pravom hornom rohu (odpovedať, odpovedať všetkým, preposlať). Do prijatého emailu sa tým vloží časť určená na text odpovede. V tomto režime úprav sa sprístupní karta „Správa“, keby ste ale potrebovali využiť niektorú z funkcií, ktorá sa na nej nenachádza, stačí kliknúť na „Otvoriť v novom okne“, čím sa vám sprístupní rovnaké prostredie ako pri písaní novej správy.
Síce pokročilou, zároveň ale užitočnou funkciou MS Outlook, je automatické triedenie pošty na základe vopred zvolených kritérií. Chodí vám napríklad veľké množstvo emailov z jednej adresy, takže zapĺňajú značné množstvo vašej schránky, zároveň ale nejde o nevyžiadanú poštu (napríklad faktúry z Alza.sk)? Takéto emaily môžete automaticky presúvať do ľubovoľnej zložky, kde ich budete mať prehľadne uschované. Funguje to tak, že si nastavíte pravidlo, podľa ktorého budú špecificky vybrané emaily automaticky presúvané.
My si tento postup ukážeme na emailoch zaslaných sebe, Microsoft Outlook ale ponúka celý rad kritérií, pomocou ktorých je možné triedenie nastaviť. Môže to byť len doména (@outlook.com), konkrétna adresa alebo napríklad výraz spomínaný v predmete (napríklad „Newsletter“). Nasledujúci krátky návod vám princíp zložiek a pravidiel ukáže a vysvetlí:
Ak ste nikde neurobili chybu, budúci email, ktorý bude spĺňať zadané kritériá, sa automaticky presunie do vybranej zložky. To znamená, že sa v doručenej pošte vôbec nezobrazí. Pravidlo môžete špecifikovať väčším počtom kritérií rôzneho typu, čo umožňuje presnejšiu identifikáciu správ.
Microsoft Outlook sa pri základnom používaní príliš nelíši od webových emailových schránok, ponúka ale široké možnosti na editáciu emailov, pokročilé funkcie filtrovania pošty alebo dobre integrovaný kalendár. Hoci tieto funkcie ocenia najmä nároční používatelia, rýchlo sa s nimi naučia aj úplní začiatočníci.