• Autor: Ondřej Zeman
Na túto chvíľu čakali fanúšikovia Age of Empires II skutočne dlho. Nakoniec sa ale predsa len dočkali pokračovania, ktoré na prvý pohľad vo všetkom nadväzuje na odkaz druhého dielu tejto série. Na čo sa zameriavajú ťaženia Age of Empires IV, akým spôsobom sa s nimi vývojári vysporiadali, čo nové hra prináša a oveľa viac nájdete v našej recenzii.
zdroj: Relic Entertainment
Dejiny ľudstva boli formované rôzne, veľký vplyv na chod sveta však vždy mala vojna. V Age of Empires IV sa pozrieme do éry, kedy sa po bojových poliach preháňali rytieri v žiarivej zbroji, ktorých dobrodružstvá tu máme možnosť absolvovať rovno v štyroch ťaženiach, ktoré istým spôsobom určovali históriu. Hneď prvá kampaň je zameraná na Normanov, presnejšie povedané na príbeh Viliama Dobyvateľa a jeho pokrvnej línie. Priestor je jeho rodu daný medzi rokmi 1066 – 1217, takže je vám umožnené vzhliadnuť nielen prvú zásadnú bitku tohto legendami opradeného vodcu, ale aj následné boje jeho detí o udržanie anglickej koruny a expanziu ich vplyvu mimo ostrovnej ríše.
Druhé ťaženie, ktoré tu máme, je zamerané na opačnú stranu barikády. Hlavná úloha totiž nie je daná nikomu inému ako Francúzsku, ktorému sa v storočnej vojne pri boji s Anglickom veľmi nedarilo. Sledovať môžeme tentoraz udalosti medzi rokmi 1351 – 1450, čo je v podstate druhá a tretia etapa tohto dlhotrvajúceho konfliktu. Veľká časť tejto kampane cieli na Janu z Arku, ktorá v podstate pomohla zvrátiť priebeh tohto stretu v prospech Francúzov, čo je počas misií znázornené veľmi pekne. Osudmi Panny Orleánskej exkurzia do histórie v Age of Empires IV nekončí. Ďalším príbehom, ktorý máte možnosť absolvovať, je kampaň, v rámci ktorej sa medzi rokmi 1213 – 1273 pustíte do budovania Mongolského impéria, ktorého dejiny boli formované krvou porazených nepriateľov.
Doteraz prezentovaní už mali šancu sa ukázať v Age of Empires II. Posledná kampaň Age of Empires IV však cieli na zásadného hráča, ktorý v minulosti príliš priestoru nedostal. Rusi tu majú svoje vlastné veľkolepé ťaženie, počas ktorého staviate základy a bojujete bitky, vďaka ktorým ich ríša stojí dodnes. Každá z kampaní tu má podľa môjho názoru svoje čaro, neraz pred vás navyše v rámci jednotlivých misií stavia rôznorodé úlohy umožňujúce vám vybrať si svoju cestu, čo je niečo, za čo treba autorov pochváliť. Dúfam, že časom dôjde k pridaniu viacerých scenárov, pretože už tieto sú bezpochyby silnou stránkou tejto výbornej RTS. Osobne som si každé z rozprávaní skutočne užil, a aby toho nebolo málo, po každom z nich som navyše dostal slušnú porciu informácií obsiahnutých v dokumentárnych videách.
Age of Empires nebolo nikdy hrou zameranou na diplomaciu. Hlavným dôvodom, prečo jej debatovanie nikdy nešlo, bola skutočnosť, že nešlo o najkomplexnejší prvok, kvôli čomu s ním nebolo možné vyriešiť mnoho problémov, hoci bolo možné s ďalšími panovníkmi uzatvárať dohody. Age of Empires IV sa po tejto stránke príliš nelíši od ostatných zástupcov tejto kultovej značky. Na reči tu nikoho príliš neužije, takže všetky rozpory budete riešiť za pomoci riadne nabrúseného meča. Vojna je v podstate jedným z hlavných prvkov tohto diela, v ktorom absolvujete desiatky rôzne rozsiahlych bitiek. Ak sa však spoliehate na to, že pôjde o šarvátky menšieho rozsahu, možno vás sklamem. Stretnutia armád sú teraz oveľa väčšie ako kedykoľvek predtým. Samotný formát sa však príliš nezmenil.
Počiatočné spektrum armádnych jednotiek je zložené z kontaktnej pechoty, lukostrelcov a jazdy. Ako to už v posledných rokoch v prípade stratégií býva, každý z bojovníkov je od začiatku cvičený za účelom likvidácie iných špecialistov. Ťažkú jazdu budete preto využívať primárne proti strelcom a vojnovej technike, pretože pri zrážke s kopijníkmi vám veľmi platná nebude. Ide totiž o profesionálov zameraných práve na účinné eliminovanie jazdy snažiacich sa cez nich dostať k podporným postavám krčiacim sa za nimi. Za podporu je možné považovať strelcov, v neskorších etapách ich však nahradíte dobývacími strojmi všetkého druhu, ktoré disponujú ako istou mierou odolnosti, tak aj slušným plošným poškodením. Ich hlavným problémom ale je fakt, že nie sú príliš rýchle, takže dostať ich k cieľu nie je práve jednoduché.
To, že majú všetky jednotky štatistiky, nie je v stratégiách žiadnou novinkou. Age of Empires IV však popri unikátnych atribútoch pre každého bojovníka prichádza aj s jedinečnými schopnosťami. Tie je možné v priebehu boja aktivovať, čo je možné považovať za razantnú inováciu, ku ktorej sa tvorcovia tradičných RTS hier príliš neodhodlávajú. Ako veľký milovník lukov vám tu budem prezentovať ako jeden príklad za všetky anglických lukostrelcov. Títo špecialisti si pod seba majú možnosť dať ohnisko uzdravujúce ich rany, to však nie je to najlepšie, čo môžu v boji ponúknuť. Okrem tejto zručnosti môžu do poľa postaviť aj koly proti jazde, alebo sa dočasne vyhecovať k rýchlejšej streľbe, vďaka čomu dokážu behom chvíle nepriateľom spôsobiť nemalé straty.
Ako už načrtol nadpis, v Age of Empires IV sa nebojuje iba na súši, hoci by to možno nebolo úplne zlé. Popri bitkách, v ktorých sa stretávajú pešiaci, jazdy a vojnová technika, sú tu aj strety na mori. Tie boli odnepamäti jednou z najväčších slabín tejto RTS série. Aj keď to hovorím nerád, v tomto ohľade sa žiadna veľká revolúcia nekoná. Námorné šarvátky sú kvôli nedoladenému ovládaniu lodí opäť katastrofou a tým pádom niečím, čo ako hráč budete chcieť absolvovať čo najmenej. Toporná kontrola korábov však vo výsledku nie je jediným problémom tohto prvku. Ďalším nedostatkom je fakt, že škála plavidiel nie je oproti konceptu, s ktorým pracoval napríklad Age of Empires II alebo Age of Empires III nijako rozsiahla, čo opäť vyvoláva otázku, prečo tu vlastne tento aspekt je.
Škála národov, ktoré mali možnosť ukázať svoju silu, nie je v sérii Age of Empires vôbec malá. Age of Empires IV štartuje s trošku menším spektrom, než sme zvyknutí. Tvorcovia totiž chceli každého z veľkých hráčov skutočne detailne spracovať, a tak tu namiesto rozsiahlej palety máme iba osem výrazných frakcií, ktoré sa krvou zapísali do histórie. Prítomné je Anglicko, Čína, Francúzsko, Rusko, Svätá ríša rímska, Mongolsko, Abbásovci a Dillínsky sultanát. Čo národ, to v podstate unikát, pretože každá frakcia má špecificky nahovorených služobníkov, jedinečný vzhľad štruktúr, technológie, benefity a množstvo ďalších prvkov, ktorými sa od svojich konkurentov líšia. Nehovorím, že mi tu nechýbajú niektorí zo zavedených hráčov, musím však uznať, že tento formát sa mi možno páči viac ako množstvo takmer totožných národov.
Už samotná odlišnosť národov určitým spôsobom v Age of Empires IV formuje podobu toho, ako za danú frakciu budete hrať. Svätú ríšu rímsku by som označil za veľmi defenzívne orientovanú frakciu, alebo minimálne ja som pri hraní pociťoval, že namiesto ofenzívy vsádza na silu svojho obranného systému a na vieru. Možno vás to prekvapí, ale v tejto hre totiž nájdete aj partie, pre ktoré je boh veľmi dôležitý. Práve Nemci z kostolov a vecí okolo nich veľmi ťažia, takže ste schopní časť ekonomiky postaviť iba na tom, že do chrámov božích nosíte relikvie a tie generujú suroviny, o čom si môžu Angličania či Rusi nechať iba snívať.
Nie všetci tu ale vsádzajú na vieru. Pre Mongolov je naopak úplne zásadná ofenzíva a stabilný tlak na nepriateľa. Je to totiž národ, ktorý je výrazne postavený na agresii, ktorá tu síce bola odjakživa, ale v prípade tejto partie je ešte o niečo intenzívnejšia vďaka ich agilnej jazde a získavaniu surovín zo zničených budov. Za seba musím povedať, že sa mi skutočne veľmi páčil formát Číny. Tá je už od začiatku silným ekonomickým hráčom vďaka stabilnému príjmu zlata z daní produkovaných všetkými jej výrobnými budovami, o výber ktorých sa starajú svedomití výbercovia schopní nakopnúť tempo výroby a predovšetkým znížiť náklady. Zaujímavý je tiež koncept dynastií, formujúcich do istej miery výslednú podobu smeru, ktorým sa bude vaša civilizácia uberať.
Unikátne sú jednotlivé národy aj v smere jednotiek. Každý z nich má zopár špecialistov, ktorí v podstate nahrádzajú obyčajných vojakov bez unikátnych schopností. Pri všetkých zoskupeniach však ide o bojovníkov, ktorí im pomohli zapísať sa do histórie. Dillísky sultanát napríklad do boja vrhá monumentálne vojnové slony, ktoré má ako vo vyložene kontaktnom variante, tak v strelcom osadenej forme schopné bojovať aj proti mužom páliacim z hradieb, na ktorých obyčajný slon svojimi klami jednoducho nedočiahne. Čína síce nedisponuje obrami s chobotmi, avšak namiesto nich má vo svojej zbrojnici palácové stráže a nenápadne vyzerajúci vozíček, ktorý je v skutočnosti smrtiacou zbraňou nabitou šípmi kosiacimi všetko, na čo ju pri rozostavovaní zameriate.
Terén minimálne podľa môjho názoru v Age of Empires nikdy nehral extrémne dôležitú úlohu. Áno, pár prvkov orientovaných na využitie okolia v tejto sérii bolo, avšak nikdy nešlo o žiadne zásadné faktory. V Age of Empires IV sa vývojári rozhodli, že z kopcov, lesov a iných taktických bodov urobia skutočne hlavné miesta, ktoré bude musieť hráč využívať. Vo hvozdoch tak možno teraz organizovať prepadnutia, pahorky slúžia ako výborné pozície pre strelcov a brody sa stanú smrtiacimi hrdlami fľaše, v ktorých sa dá zadržať nejedna armáda. Som fascinovaný tým, ako veľmi sa tvorcom podarilo odladiť tento aspekt, ide o reálny posun dopredu.
Ďalšou veľkou inováciou, s ktorou Age of Empires IV prichádza, sú hradby. Séria Age of Empires už síce formát obrany mala, jej spracovanie však nikdy nebolo príliš dôkladné. Teraz môžu kamenné múry zložiť k zemi iba dobývacie stroje a aby toho nebolo málo, obrancovia na nich majú bonusy znižujúce im poškodenie, takže pri útoku proti hradom budete veľa krvácať. Znížiť straty je možné pomocou obliehacích strojov, na budovanie ktorých už nepotrebujete dielňu, ale stačia iba pešiaci, pre ktorých je konštrukcia baranidiel, obliehacích veží a radu iných strojov po naučení pár technológií relatívne jednoduchá prácička. Samotné útoky proti mestám majú vďaka týmto novinkám oveľa väčšiu hodnotu ako predtým.
Vytvoriť úspešné pokračovanie všetkými milovanej značky je mimoriadne náročné, čo ukázalo Age of Empires III, na ktorý s láskou spomína iba určité percento fanúšikov tejto série. Nie je preto príliš udivujúce, že sa Microsoft rozhodol s Age of Empires IV vrátiť ku konceptu Age of Empires II s niekoľkými zásadnými inováciami. Ponúknuté sú vám tu prepracované a predovšetkým rozsiahle ťaženia, pestrá škála jednotiek, osem unikátnych frakcií a impozantné bitky, počas ktorých treba pracovať s terénom. Opomenúť nemožno ani výrazné vylepšenia systému hradieb, ktoré sú spracované konečne tak, aby ich bolo možné reálne využívať pri obrane miest a nielen na okrasu.
Jedným z hlavných problémov celku sa bohužiaľ opäť stali námorné bitky pôsobiace ako niečo, čo je tu navyše. Niektorým hráčom sa bude možno zdať, že hra neobsahuje dostatočné množstvo noviniek, otázkou však je, akým smerom mohli vývojári komplet reálne posunúť. Osobne si myslím, že možností v tomto ohľade príliš veľa nebolo, takže je prípadná kritika teoreticky úplne zbytočná. Age of Empires IV je tak podľa môjho názoru hrou, ktorá vďaka svojim kvalitám uspokojí túžby každého milovníka súčasných RTS nebažiaceho po stretoch na vode, a to je v podstate niečo, na čo fanúšikovia čakali.
• zdroje: vlastné
Záverečné hodnotenie
Real-time stratégiu Age of Empires IV vyvíja štúdio Relic Entertainment a vydáva spoločnosť Xbox Game Studios. Titul vychádza 28. 10. 2021 na PC.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč k recenzii poskytla česká pobočka Xbox.
Age of Empires IV je plnohodnotným nástupcom Age of Empires II. Hra prináša množstvo zaujímavých noviniek, avšak v mnohom zostáva verná svojmu kultovému predchodcovi, takže si k nej nájdu cestu ako nováčikovia, tak aj herní veteráni túžiaci po návrate starého Age. Za seba rozhodne odporúčam Age of Empires IV všetkým, ktorí majú radi majstrovsky odladené stratégie.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-6300U | AMD Ryzen 5 2400G | Intel i5, 3.6 GHz 6-core | AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | Intel HD 520 | AMD Radeon RX Vega 11 | Nvidia GeForce 970 | AMD Radeon RX 570, 4GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (20. 9. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 15. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Po uzretí prvých záberov z Age of Empires IV som z nich nebol popravde veľmi nadšený, pretože jednoducho ako fanúšik starších dielov tejto série som očakával niečo iné. Akonáhle som si však pozrel trailer znova, došlo mi, že sa na toto dielo musím pozerať ako na samostatný projekt, bez ohľadu na to, ako sa volá. Názov totiž často evokuje nadmerné očakávania, ktoré sa nakoniec premenia na sklamanie. V momente, kedy som sa na Age of Empires IV pozrel touto perspektívou, predo mnou zrazu stálo krátke video, v ktorom som zbadal zaujímavo vyzerajúcu stratégiu, kombinujúcu to najlepšie z niekoľkých kultových RTS značiek, ktoré v minulej dekáde prakticky písali históriu tohto žánru.
Na vypustenom traileri k Age of Empires IV máme možnosť vidieť hru kombinujúcu prvky série Age of Empires s aspektmi, ktoré ponúkala kultová značka Stronghold. Ponúknutá by nám tým pádom mohla byť tradičná RTS s novo upraveným konceptom hradieb, ktoré bude možné osadiť bojovníkmi, čo sa v minulosti nedalo. Mesto v aktuálnych záberoch vyzerá tiež živšie a hlavne pestrejšie ako kedykoľvek predtým, či však bude takto vyzerať aj metropola v normálnom zápase, je otázkou. Toto dielo sa má odohrávať opäť v stredoveku, vďaka čomu sa podľa všetkého budeme môcť stretnúť s radom národov, ktoré tejto historickej ére dominovali. V aktuálnych záberoch možno vidieť stret krvilačných Mongolov a Angličanov, ktorí v ňom vystupujú v úlohe obrancov stojacich proti nekonečnej horde stepných bojovníkov.
Ak budem pracovať s videom ako takým, možno z neho dedukovať, že každá herná frakcia, ktorá bude v Age of Empires IV dostupná, dostane prístup k osobitej škále jednotiek. Mongoli majú napríklad ľahkú jazdu s lukmi, zatiaľ čo Anglicko dostalo k dispozícii ťažkú kavalériu a peších lukostrelcov vybavených dlhým variantom obľúbenej ďalekonosnej zbrane. Celkovo nemá bojovníkov jednotlivých zoskupení odlišovať len výstroj a štatistiky. Obdarení budú tiež osobitým vizuálnym spracovaním.
Grafická stránka celku je trošku farebnejšia, než v prípade série Age of Empires obvyklé, nemožno však povedať, že by hra vyzerala zle, to rozhodne nie. Komplet pôsobí v chode veľmi pekne, hoci má podľa môjho názoru možno príliš blízko hravo ladenému The Settlers, od ktorého sa iste odlíši dynamickejšími a hlavne rozsiahlejšími strety, v ktorých sa stretnú desiatky a možno aj stovky jednotiek. Dátum vydania aktuálne nebolo stanovené, teoreticky by mohol doraziť v priebehu budúceho roka, isté však v tomto ohľade nie je nič. Snáď sa o Age of Empires IV čoskoro dozvieme viac.
• Zdroje: YouTube (Xbox, Windows)
• Preview: 22. 8. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Na Gamescome predstavený trailer toho neukazuje veľa, prakticky z neho máte možnosť vyčítať len spektrum historických období, v ktorých by sa mali dejové kampane Age of Empires 4 teoreticky odohrávať. So štvrtým zástupcom ikonickej značky s vysokou pravdepodobnosťou zavítame do antického Grécka, starovekého Ríma, križiakmi dobývaného Jeruzalema a kolonizátormi podrobeného mesta domorodých obyvateľov Južnej Ameriky. Okrem toho sa zúčastníme Americkej revolúcie, a zrejme tiež vojny Bošín, v ktorej proti sebe bojovali Japonci podporovaní zahraničnými spojencami, ktorí technologicky zaostalej krajine dodali nové zbrane a technológie, čo značne narušilo pôvodnú rovnováhu síl.
Vývoja nového dielu Age of Empires by sa malo ujať kanadské štúdio Relic Entertainment majúce na konte množstvo výrazných strategických diel. Jeho vývojári stáli napríklad za legendárnou RTS Warhammer 40 000: Dawn of War, Company of Heroes či nestarnúcim Homeworldom. Ten nedávno dostal plnohodnotného pokračovateľa v podobe Homeworld: Deserts of Kharak. Dátum vydania Age of Empires 4 zatiaľ nie je známy. Osobne dúfam, že bude oznámený najneskôr do konca budúceho roka.
Aby som bol úprimný, som veľmi rád, že sa slávnej značky ujali práve vývojári z Relic Entertainment. Majú totiž obrovské množstvo skúseností, ktoré sa im hádam podarí do Age of Empires 4 plne preniesť. Ak všetko dobre dopadne, možno nám na disku za rok či dva pristane titul, ktorý sa bude podobne ako Age of Empires 2 hrať ešte veľa rokov.
Zatiaľ si budete musieť na PC vystačiť s definitívnou edíciou prvého Age of Empires, ktorú vývojári z Forgotten Empires obohatili o moderné rozhranie, väčšie spektrum máp, výrazne lepší vizuál, 4K rozlíšenie, značne vylepšené herné mechanizmy, hru pre viacerých hráčov na Xbox Live, nahraný zvuk a čerstvo pôsobiacu hrateľnosť. Tá by mala celok zaradiť medzi súčasných strategických velikánov, rovnako ako sa to v minulosti stalo v prípade Age of Empires 2 HD. Či sa to skutočne podarí, ukážu až nasledujúce mesiace, pretože k nám definitívna edícia Age of Empires dorazí až 19. októbra. Ak si ju budete chcieť náhodou pred vydaním finálnej verzie otestovať, tvorcovia otvorili stavidlá náboru do bety, ktorá onedlho začne.
Okrem definitívnej edície prvého Age of Empires by sme sa mali v nasledujúcich rokoch dočkať tiež dodatočného obsahu do Age of Empires 2 HD a pravdepodobne aj Age of Empires 3. To dostane podobne ako prvý a druhý diel čerstvo vyzerajúcu grafiku, nové mechanizmy a do dnešnej doby lepšie zapadajúcu hratelnost.