Ešte pred pár rokmi platilo, že na operačnej pamäti RAM nezáleží. Postupom času sa však na trh dostávali čím ďalej silnejšie grafické karty a o chvíľu budeme mať na stole rad NVIDIA GeForce RTX, ktorý bude nielen bezkonkurenčne výkonný (a drahý), ale navyše bude klásť vysoké nároky na ďalšie komponenty. Iste viete, že grafickú kartu „kŕmi“ procesor, ale aj ten potrebuje oporu vo forme operačných pamätí RAM. V dnešnom teste sa pozrieme na to, aký výkonnostný prínos majú pamäte ADATA XPG SPECTRIX D80 s frekvenciou 3 200 MHz s časovaním CL16 na XMP profile, a to v kombinácii s GTX 1080 Ti. Oplatí sa priplatiť si za kvalitu?
D41 3 000 MHz CL16 wolframová | D41 3 000 MHz CL16 červená | D41 3 200 MHz CL16 wolframová | D80 3 200 MHz CL16 červená | D41 3 200 MHz CL16 červená | D41 3 600 MHz CL17 červená | D80 3 600 MHz CL17 červená | D41 3 600 MHz CL17 červená | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Kit | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB |
Frek. pamätí XMP | 3 000 MHz | 3 000 MHz | 3 200 MHz | 3 200 MHz | 3 200 MHz | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 3 600 MHz |
Časovanie | CL16 | CL16 | CL16 | CL16 | CL16 | CL17 | CL17 | CL17 |
Napätie | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V |
Hybridné chladenie | ✕ | ✕ | ✕ | ✓ | ✕ | ✕ | ✓ | ✕ |
Cena | 174,90 € | 174,90 € | 190,90 € | 211,90 € | 190,90 € | 209,90 € | 232,90 € | 209,90 € |
*Ceny k 15. 9. 2018
Výber operačných pamätí RAM má z môjho pohľadu dve roviny. Buď sa venujete overclockingu a naháňate body v benchmarkoch a vyznáte sa v terciárnom timingu a hodnotách ako RTL a IOL, alebo ste bežným používateľom, hráčom, či používate svoje PC na prácu.
Ak sa zaujímate o competitívny overclocking, idete nielen po tzv. B-DIE moduloch, čo sú špecifické pamäťové čipy na RAM, ale navyše si strážite aj ich kusové a inžinierske vyhotovenie. Odtiaľ sa do mainstreamu a medzi väčšinu používateľov dostal pojem B-DIE ako niečo zásadné a dôležité a okrem toho, že pamäťové kity s vysokou frekvenciou sa lepšie vyrábajú sa Samsung čipy v revízii B (odtiaľ pojem B-DIE), výrobcovia zistili, že ide o termín, ktorý predáva.
A druhá rovina? Výber pamäťového kitu je okrem frekvencie a časovania aj o dizajne, a teda o tom, čo ladí k zvyšku vašej zostavy. Dizajn úzko súvisí aj s chladením. Modely D80 majú na rozdiel od D41 „hybridné“ chladenie, kde medzi klasickým HeatSinkom leží ďalší, ktorý sa prelína do malej komory s trochou dielektrickej kvapaliny. Keďže patrím do tej prvej skupiny overclockerov, ktorí strávili stovky hodín ladením nielen časovania, ale aj pátraním po optimálnej teplote B-DIE čipov, môžem pokojne povedať, že z môjho pohľadu je hybridné chladenie u týchto modulov skôr dizajnovým prvkom.
Môj názor je taký, že to, čo by vás malo u každého pamäťového kitu zaujímať na prvom mieste, je rozdiel medzi defaultnou frekvenciou (stav, keď zapojíte RAM do dosky a nič nerobíte), ktorá je u Intel Coffee Lake 2 666 MHz, a XMP profilom 3 200 MHz. Než sa ale pozrieme, ako obstojí ADATA XPG SPECTRIX D80 v herných testoch, povedzme si, prečo vôbec význam operačných pamätí v poslednej dobe narastá.
Vplyv operačných pamätí na výkon počítača v hrách je poznať najmä tam, kde ide o tzv. CPU bound scénu. Ide o moment, herný úsek, niekedy dokonca celú hru, kde má procesor viac práce než grafická karta a jej vyťaženie nie je stopercentné. Najčastejšie ide teda o 1080p gaming, ktorý je stále v obľube, v kombinácii so silnou grafickou kartou. Prečo?
Práve vo chvíli, keď procesor nestíha spracovávať fotografie z grafickej pipeline, ktoré grafická karta vytvorila, pomôžu procesoru silné operačné pamäte. Nemusí to ale trvať dlho a môže sa stať, že výkon grafických kariet bude tak silný, že sa problém nebude týkať len 1080p, ale aj v 2 560 × 1 440 nebudú procesory stíhať. Otázka je ešte aktuálnejšia, pretože za rohom máme NVIDIA GeForce RTX, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou (aj keď asi s vypnutým Ray Tracing) budú vyžadovať výkonné pamäte aj vo vyššom rozlíšení, ako je 2 560 × 1 440.
Zmyslom nasledujúceho testovania bolo zmerať rozdiel medzi defaultom, teda frekvenciou, ktorú si nastaví automaticky základná doska, a XMP profilom, ktorý v prípade ADATA XPG SPECTRIX D80 činí 3 200 MHz. Default je v prípade Intel Coffee Lake 2 666 MHz, budeme teda pátrať po zmysle navýšenia operačnej frekvencie RAM o 534 MHz. Frekvenciami 2 666 MHz disponujú taktiež lacnejšie a pomalšie pamäťové kity. Oplatí sa teda priplatiť si za drahšie pamäte RAM, prípadne hrať sa s nastavením? Testy pamäťového kitu ADATA SPECTRIX D80 3 200 MHz CL16 napovedia.
V rámci zachovania objektivity a presných výsledkov je nutné dodržať špecifické postupy pri meraní. Pri porovnávaní výkonu viacerých operačných pamätí, či v našom prípade rôznych nastaveniach aj profilov XMP, musíme v hrách nastaviť podmienky a prostredie pre každú platformu tak, aby to jednoducho bolo fér. Takže nech už meriame na Intel, alebo AMD platforme najrýchlejšie dostupné operačné pamäte u nás na e-shope, ako sú G.SKILL Trident Z 4 600 MHz CL19, alebo využijeme lacnejšiu voľbu, ako je ADATA XPG SPECTRIX D80 3 200 MHz, musíme mať okrem procesora a základnej dosky po hardvérovej stránke nastavené rovnaké podmienky. Teda rovnakú grafickú kartu, najlepšie rovnaký SSD disk a pokiaľ možno aj rovnaký (spoľahlivý) napájací zdroj. Po softvérovej stránke je dôležité mať rovnaký operačný systém vrátane aktualizácií, najlepšie čisto nainštalovaný OS po formáte disku, rovnakú verziu ovládačov grafickej karty a okrem niekoľkých ďalších vecí je predovšetkým najdôležitejšie postup merania v hre.
Hry meriame pomocou nástroja Fraps a OCAT a logov tzv. Frametimes, v ktorých je zaznamenávané, ako dlho trvalo grafickej karte vykresliť jednu snímku za druhou. Pomocou nástroja MSI Afterburner zaznamenávame niekoľko ďalších hodnôt, ako je vyťaženie grafickej karty, vyťaženie procesora, teploty, frekvencie a ďalšie dôležité dáta. Logy z oboch programov sa vo finále synchronizujú a sú pripravené na snímkovú analýzu. Najdôležitejšou časťou celého procesu je identický spôsob merania priamo v hre. Je dôležité zvoliť správnu scénu, ktorá bude konzistentná a u ktorej opakovane nameriame totožný výsledok. Ak by sme merali scény s veľkou variabilitou, k ničomu by sme sa nikdy nedopracovali. Z tohto dôvodu je napr. ťažké merať v multiplayeri, ak hra neponúka funkciu replay. Keď máme scénu, ktorú budeme merať, vybranú, musíme zistiť, ako dlho presne scéna trvá, aby sme vždy dodržali rovnaký časový úsek. Vo väčšine hier je potreba scénu pred finálnym meraním niekoľkokrát opakovať, pretože pri prvom priebehu scény sa kompilujú shadery, načítavajú sa textúry a podobne. Z týchto dôvodov meriame väčšinou až druhý či tretí priebeh.
Nachádzame sa v trochu paradoxnej dobe, a to na prelome, keď výkon grafických kariet začína byť tak veľký, že aj tie najlepšie procesory (aj po pretaktovaní) pomaly prestávajú stíhať silné grafické karty vo Full HD rozlíšení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hranie s plnými detailmi nie je dostačujúci. Platí, že čím väčšie rozlíšenie, tým sú menšie nároky na procesor. Stručne povedané, v neďalekej budúcnosti si so silnou grafickou kartou v 4K rozlíšení na nejakú dobu vystačíme aj s lacným a menej výkonným procesorom. A keďže pri meraní výkonu procesorov v hernom prostredí v 3 840 × 2 160 už rozdiely nie sú, alebo sú úplne minimálne, budeme porovnávať iba 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde sa ešte sila procesorov zvládne prejaviť.
PUBG je dlho pretrvávajúcim hitom poslednej doby, ktorý sa od nuly dostal až na popredné miesta esport a do top priečok hrateľnosti na platforme STEAM. Hra pochádza z vývojárskeho štúdia Blue Hole a beží na čím ďalej tým viac používanom Unreal Engine 4. Hra je meraná pomocou funkcie REPLAY na mape Miramar v meste Los Leones, ktoré sa ako lokácia zdá byť najnáročnejšia na CPU. Ide o 60-sekundový priebeh zo západu na juh naprieč takmer celým mestom po jednej z hlavných ciest. Scéna bola meraná na prednastavení ULTRA, Frametimes boli zachytávané programom OCAT a ostatné dáta pomocou MSI Afterburner.
PUBG |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
PlayerUnknown's Battleground si najmä so silnou grafickou kartou, ako je GTX 1080 Ti, vo Full HD o nejaký ten CPU/RAM výkon požiada. Zaujímavé bude, ako veľmi budú poznať silné RAM pamäte v rovnakom scenári s nadchádzajúcou GeForce RTX 2080 Ti aj vo vyššom rozlíšení. Tipujem, že na hranie v QHD rozlíšení s vysokofrekvenčným monitorom rozdiel poznať celkom bude.
Counter Strike: Global Offensive je podľa Steamu stále jednou z najlegendárnejších a najhranejších hier. Vždy išlo a zrejme ešte dlho pôjde o základný kameň celého odvetvia esport. Vývojárom aj vydavateľom je Valve a hra beží na Direct X 11. Testovacia scéna sa odohráva na mape de_dust2 bez botov po dobu 60 sekúnd, ktoré sú merané nástrojom Fraps. Pre CS: GO účely sú metriky ako frametimes, gpuload (vyťaženie grafickej karty) zaznamenávané pomocou MSI Afterburner. Dátové logy z oboch súborov sú potom následne synchronizované na snímkovú analýzu. Hra je spúšťaná pomocou parametra -console, v ktorom je potom nastavený parameter fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Najzaujímavejšou a najdôležitejšou časťou celého merania je tretí graf, ktorý nám ukazuje frametimes. Na ňom môžete vidieť, ako v obidvoch rozlíšeniach 1080p aj 1440p dochádza s pamäťami na defaulte (bez nastavenia XMP profilu) ku skoku frametimes. Technicky ide o náhly rozdiel medzi vykreslením ďalšej snímky, ktorý trvá nezvyčajne dlhšie. V praxi sa potom taká situácia prejavuje ako viac alebo menej citeľný zášklb. Ide o poruchu plynulosti hry, ktorá môže znamenať smrť, či dokonca prehru celého zápasu. Tu teda jednoznačne ADATA XPG SPECTRIX D80 s časovaním CL16 na XMP profile stojí za to.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra a v poradí už desiaty diel v série Assassin's Creed. Hra sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. AC: O bol postavený na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaný v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 81 sekúnd nástrojom Fraps. Testovacia scéna prebieha v meste, kde je prostredie náročnejšie na procesor, a teda aj na operačné pamäte. Ako obstáli ADATA XPG SPECTRIX 3200 MHz CL16?
Assassin's Creed: Origins |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Assassin's Creed: Origins je jednou z posledných hier, ktoré sú svojim spracovaním naozaj náročné na procesor, a preto sú, obzvlášť aj so silným procesorom, ako je Intel Core i7-8700K, výkonné pamäte cítiť.
Fallout 4 je pokračovanie legendárnej postapokalyptickej RPG kultovky. Hra pochádza z dielne Bethesda Game Studios a beží na Creation Engine, ktorý je veľmi dobre známy z The Elder Scrolls V: Skyrim. Hoci ide o – mierne povedané – predpotopný engine, hra je stále veľmi obľúbená a často hraná po celom svete. Momentálne neexistuje moderná hra, u ktorej by bol tak poznať výkon CPU a DRAM ako práve u Falloutu 4. Hra je meraná Fraps po dobu 80 sekúnd v lokácii zvanej Boston Commons, ktorú som vybral práve na testovanie procesorov. Keďže je Fallout 76 takmer za rohom, hodí sa nám vedieť, či bude dobré mať v zálohe výkonné operačné pamäte.
Fallout 4 |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Fallout 4 je moja srdcovka. Ako z pohľadu gamera, tak z pohľadu porovnávania výkonu hardvéru. U tejto hry sú najviac viditeľné operačné pamäte, ich výkon a rovnako tak výsledná frekvencia na jadro procesora. Asi u žiadnej inej hry nie je výkon operačných pamätí poznať tak dobre ako práve v prípade Falloutu 4. Úprimne som už plánoval, že Fallout 4 vypustím z testovacej metodiky, ale šanca, že novo ohlásený Fallout 76 pobeží na nejakom forknutom engine Falloutu 4, nie sú až tak mizivé, preto sa nám môžu výsledky aj do budúcnosti hodiť.
Rise of the Tomb Raider je najnovším dielom legendárnej hernej adventúry s Larou Croft. Hra vzišla z rúk Crystal Dynamics a beží na engine Horizon. Hra patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plne podporuje DirectX 12. Herná scéna na meranie procesora je opäť odlišná od scény na meranie grafických kariet. Lokácia Geothermal Valley je veľmi náročná na procesor, a ak niekde v tejto hre bude procesor limitovať grafickú kartu, bude to práve tu. Úsek na meranie frametimes je dlhý 100 sekúnd a hra je nastavená na Ultra detaily so SMAA vyhladzovaním v oboch rozlíšeniach.
Rise of the Tomb Raider |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Rise of the Tomb Raider už tiež nie je najnovšou hrou, ale z testovaných hier a z toho, čo je k dispozícii, slúži na CPU a RAM testom suverénne najlepšie. O pár dní tu budeme mať Shadow of The Tomb Raider a ja dúfam, že mi nový diel s Larou poskytne rovnako dobré testovacie zázemie pre nadchádzajúce procesory a pamäťové kity.
Ashes of the Singularity: Escalation je obľúbená real-time stratégia od štúdia Stardock, bežiaca na Nitrous Engine. Zároveň ide o jednu z prvých hier natívne podporujúcich DirectX 12. Hra je súčasťou programu Gaming Evolved od AMD. Ide o jednu z najnáročnejších hier na procesor, a preto som ju do našej CPU testovacej metodiky zaradil ako prvú. Meriam dve rozlíšenia, a to 1 920 × 1 080 a 2 560 × 1 440, kde je stále možnosť prejavenia CPU bottleneck. Frametimes sú merané zabudovaným benchmarkom počas 180 sekúnd. Použité nastavenie bolo na Extreme preset v oboch rozlíšeniach.
Ashes of Singularity: Escalation |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
JetStream skúma výkon vo webovom prostredí, a to v testoch založených na JavaScripte. Benchmark je kombináciou mnohých menších testov, ktoré simulujú ako syntetický výkon, tak reálne prostredie, s ktorým sa bežne stretnete. Výsledné skóre geometrickým priemerom všetkých subtestov. Rozdiel opäť minimálna.
Benchmark Speedometer 2.0 skúma výkon vo webovom aplikačnom prostredí. Výsledok je opäť geometrickým priemerom. Rozdiel medzi defaultom a XMP profilom je úplne minimálny.
Klasika vo forme Cinebench R15 so zapojením všetkých pracovných vlákien. Ide o test od spoločnosti MAXON, ktorý simuluje pracovný výkon v Cinema 4D, kedy je pomocou procesora renderovaná náročná grafická scéna. Rozdiel vo výkone je samozrejme s časovaním XMP profilu minimálny.
Druhý test je porovnaním tzv. Singlethread výkonu, alebo ide o výsledok situácie, kedy do činnosti zapojíme iba jedno pracovné vlákno. Situácia je samozrejme rovnaká ako v prípade multivláknového variantu Cinebench R15.
Geekbench 4 opäť testuje reálne scenáre, s ktorými sa máte možnosť stretnúť pri práci so svojim počítačom. Variant so zapojením všetkých pracovných vlákien poukazuje na výkon pri „zapriahnutí“ celého procesora.
Keďže sú súčasťou testov Geekbench 4 aj časti senzitívne na efektivitu operačných pamätí, je tu poznať rozdiel medzi defaultom a ADATA XPG SPECTRIX 3 200 CL16 so zapnutým XMP profilom.
WinRAR je, na rozdiel od ostatných testov, veľmi senzitívny na pamäte, výkon krásne škáluje s dual/quad channel zapojením, a preto je tu poznať rozdiel medzi 2 666 MHz a XMP profilom ADATA XPG SPECTRIX D80, ktorý operuje na 3 200 MHz.
Motion Mark na rozdiel od ostatných testov využíva vo webovom prostredí grafický procesor, v našom prípade integrovaný grafický čip vnútri Intel i7-8700K. Test ukazuje, aký vplyv má XMP profil ADATA XPG SPECTRTIX 3 200 MHz na výkon IGP oproti defaultným 2 666 MHz.
Pamäťový DDR4 kit ADATA XPG SPECTRIX D80 s XMP profilom na 3 200 MHz a časovaním oceníte, najmä ak hráte hry vo Full HD rozlíšení so silnou grafickou kartou. Obzvlášť, ak sa venujete esportu a ide vám o čo najpresnejšie mierenie a rýchle reakcie, ktorým nebudú vadiť žiadne technické zádrhely, bude sa tento kit hodiť, pretože citeľne zlepšuje kvalitu frametimes, inými slovami hladkosť vašich FPS.
Čo sa týka dizajnu, z vrchnej časti vyzerá kombinácia kvapaliny a priehľadného plastu presvietená RGB LED diódami celkom zaujímavo. Ak ste nadšenci do farebného podsvietenia, je pravdepodobné, že vám tento pamäťový kit urobí parádu. O niečo menej po stránke dizajnu mi sadli bočné heatsinky, ktoré sú ale vidieť len minimálne (záleží od typu dosky). Jediným citeľným mínusom je snáď aktuálna cena, ktorá sa radí pri porovnaní RGB modulov s rovnakou frekvenciou a časovaním medzi najdrahšie.
ADATA XPG SPECTRIX D80 3 200 MHz
Operačné pamäteZa zaujímavý operačný kit DDR4, ktorého prínos je poznať aj so silným procesorom, ako je i7-8700K, v hernom prostredí, udeľujem ADATA XPG 3 200 MHz CL16 naše druhé najvyššie ocenenie, strieborného Alzáka.
Klady
Zápory
Michal Mikle
I'm an overclocker and enthusiast Bitcoiner. With computer hardware, any unused performance won't keep me calm. If there is the possibility of squeezing another drop of power from the hardware, I won't miss it. I love the adrenaline and pushing the limits, of the components and myself. This activity is rich with choices, but I mainly use liquid nitrogen and phase-change methods. I also set up a service to optimise Intel processors, delid.cz, building custom PC setups on demand and I enjoy security and privacy topics. Outside the digital world I'm interested in permaculture and other low time preference systems.
Líbí se vám článek? Ohodnoťte ho!
Děkujeme za váš názor.