Procesor, ktorý nebude brzdiť vašu výkonnú grafickú kartu, a naopak z neho vytiahne aj tú poslednú kvapku šťavy, je základom každého poriadneho herného počítača. Aby ale taký procesor šliapal, ako má, potrebuje rýchle a hlavne správne odladené operačné pamäte. V dnešnej recenzii sa pozrieme na pamäťový kit od G. SKILL s kapacitou 64 GB s rýchlosťou 4 000 MHz, ktorý sa ponúka za veľmi príjemnú obstarávaciu cenu. Aký je ich reálny vplyv v hernom prostredí naprieč tromi rozlíšeniami oproti defaultnému nastaveniu? To všetko sa dočítate v nasledujúcej recenzii a testoch.
XMP alebo manuálny OC
Pri AMD Ryzen záleží na frekvencii a časovaní viac než kde inde. Slušný XMP profil s decentne utiahnutým časovaním je úplné minimum, pokiaľ má ale procesor podávať maximálny výkon a naplno kŕmiť grafickú kartu, je potrebné ísť ďalej a pohrať sa so sekundárnym, terciárnym a vedľajším nastavením pamäte.
V nasledujúcej tabuľke si porovnáme vhodné pamäťové DDR4 kity od G.SKILL:
Model | 3600 CL16 | 3600 CL18 | 3600 CL18 | 4000 CL16 | 4000 CL18 |
---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 2× 16 GB | 2× 32 GB | 2× 32 GB | 2× 16 GB | 2× 32 GB |
XMP frekvencia | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 4 000 MHz | 4 000 MHz |
XMP časovanie | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 | CL18-22-22-42 | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 |
Napätie | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,4 V | 1,4 V |
Cena | 227,69 € | 299,80 € | 303,49 € | 311,09 € | 341,39 € |
*Ceny platné k 20. 1. 2021
Cieľom dnešných testov bolo zistiť, ako si testovaný kit G. SKILL 64 GB KIT DDR4 SDRAM 4 000 MHz CL18 Trident Z RGB poradí v prípade, kedy je potrebné vymáčknuť z výkonného procesora AMD Ryzen 9 5950X aj tú poslednú kvapku sily. A aby dostal procesor čo preto, všetky herné testy boli vykonávané s NVIDIA RTX 3090.
Zásadná vec na výbere RAM je to, aké pamäťové čipy moduly obsahujú. V prípade dnešného kitu to boli Hynix MJR, čo nie sú úplne najflexibilnejšie čipy pod slnkom. Hynix sú ale podstatne lacnejšie ako Samsungy, a preto tiež, bez srandy, dostanete u spoločnosti Hynix dvojnásobnú kapacitu za takmer totožnú cenu. Rozdiel je v tom, že Samsungy idú podstatne lepšie laborovať, a tam, kde hra tzv. sedí na procesore a je brzdená grafická karta, to môže byť celkom poznať.
Dnešné testy prebiehali s Ryzenom 9 5950X, aktuálne najvýkonnejším procesorom na trhu, a tak je potrebné mať na pamäti, že so slabším modelom môžu byť rozdiely výrazne väčšie.
Z minulých recenzií už máte prehľad, ako 3D testy prebiehajú. Existujúca situácia ohľadom CPU bottleneck v hernom prostredí s výkonnou GPU (grafickou kartou) typu RTX 3090 a rozlíšením poznáte. Rovnako tak viete, že v čím vyššom rozlíšení hráte, tým menej snímok vaša grafická karta stihne pripraviť a tým menej ich musí procesor spracovať, hoci to nie je jeho jediná práca.
Pre úplnosť zopakujem metodiku merania hier. Každá testovacia scéna je v hre starostlivo vybraná tak, aby bola sama o sebe náročná na procesor. V PUBG je to lokácia Los Leones a Cyberpunk 2077, ako inak než centrum Night City. Poväčšine sú mestá práve tými scénami, ktoré sú tzv. najviac CPU bound z celej hry. CS:GO je kapitola sama o sebe, pretože čím viac FPS, tým lepšie, a real-time stratégie ako Starcraft II sú pre CPU vždy záhul. Testovacie scény v hrách sú merané pomocou softvéru NVIDIA FrameView, ktorý loguje frametimes, teda medzičasy medzi vykreslením jednotlivých snímok. Súčasne sú nahrávané logy z MSI Afterburn, ktoré obsahujú informácie o frekvenciách, vyťažení GPU a CPU, teplotách a ďalšie. Logy z NVIDIA FrameView sa následne synchronizujú podľa frame rate s logami z MSI Afterburner a sú pripravené ku snímkovej analýze.
PUBG je pretrvávajúcim hitom poslednej doby, ktorý sa od nuly dostal až na popredné miesta eSportu a do top priečok hrateľnosti na platforme Steam. Hra pochádza z vývojárskeho štúdia Blue Hole a beží na čoraz viac používanom Unreal Engine 4. Hra je meraná pomocou funkcie REPLAY na mape Miramar v meste Los Leones, ktoré sa ako lokácia zdá byť najnáročnejšia na CPU. Ide o 60-sekundový priebeh zo západu na juh naprieč takmer celým mestom Los Leones po jednej z hlavných ciest.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
Ruku na srdce, PUBG nie je príliš podarená hra. Ide tak o krízový scenár toho, s čím by ste sa mohli stretnúť a kde budete aj v 1440p rozlíšení potrebovať nejaký ten výkon navyše. Okrem priemerných FPS si ale dopomôžete aj k plynulejšiemu priemeru frametimes a váš herný zážitok bude o poznanie plynulejší. Pokiaľ však nepotrebujete nutne 64 GB RAM, oplatí sa siahnuť po kite so Samsung čipmi, ktoré idú o poznanie lepšie ladiť.
Counter Strike: Global Offensive je podľa Steamu stále jednou z najlegendárnejších a najhranejších hier. Vždy išlo, a zrejme ešte dlho pôjde, o základný kameň celého odvetvia eSportu. Vývojárom aj vydavateľom je Valve a hra beží na DirectX 11. Testovacia scéna sa odohráva na mape de_dust2 bez botov po dobu 60 sekúnd, ktoré sú merané nástrojom FRAPS. Pre CS:GO účely sú metriky ako frametimes, GPU load (vyťaženie grafickej karty) zaznamenávané pomocou MSI Afterburner. Dátové logy z oboch súborov sú potom následne synchronizované ku snímkovej analýze. Hra je spúšťaná pomocou parametra -console, v ktorom je potom nastavený parameter fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
CSku síce sedia veľmi silné IPC a vysoké frekvencie, ale z výkonu RAM, čo do počtu FPS, už toľko neťaží. Avšak výkonnejšie a lepšie odladené pamäte znižujú microstuttering a vedú k plynulejšiemu priebehu frametimes čiže ku kvalite FPS.
Starcraft II je opäť jedna z najhranejších RTS eSportoviek. Meraná je veľmi náročná custom scéna na najnižšie grafické rozlíšenie, ktoré predstavuje začiatok súboja 4v4. V prvých sekundách tu klesá FPS na veľmi nízke hodnoty a celá scéna má 30 sekúnd. Táto legendárna hra pochádza z dielne Blizzard Entertainment a je hojne hraná ako medzi občasnými hráčmi, tak medzi najtvrdšími profesionálmi.
Starcraft II |
Custom scéna v Starcraft II krásne s naladenými pamäťami škáluje. Pokiaľ je táto eSportovka vaša šálka kávy, rozhodne výber a ručné odladenie operačných pamätí neberte na ľahkú váhu.
Kingdom Come: Deliverance je akčná adventúra zasadená do stredoveku na území terajšieho Česka. Testovacia scéna má 30 sekúnd a tvorí ju priebeh tryskom na koni od východnej k západnej bráne naprieč Ratajami. Ide o veľmi intenzívnu scénu na procesor. Hru vyvinulo Warhorse Studio na čele s Danom Vávrom a beží na populárnom CryEngine.
Kingdom Come: Deliverance |
Klus na koni a v podstate akýkoľvek rýchly pohyb v hre znamená väčšiu záťaž na procesor a SSD disky, pretože dochádza ku streamovaniu textúr. Rýchly priebeh mestom, ktoré je pre procesor vždy tou najnáročnejšou lokáciou, je tak ideálnou kombináciou na poriadne otestovanie výkonu procesora.
Far Cry 5 je akčná počítačová RPG odohrávajúca sa v postapokalyptickom svete 17 rokov po udalostiach okolo bývalého fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná vo februári 2019 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frametimes bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 64 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testy je uvedené na priložených snímkach.
Far Cry: New Dawn |
Far Cry je už taká benchmarkovacia klasika, čo sa výkonu CPU týka. Snáď každý diel sedel ako pribitý na procesore a ako môžete vidieť, v 1080p a 1440p sú rozdiely celkom poznať. Onedlho vyjde šiesty diel, takže budeme môcť konečne trochu obmeniť testovacie scény a kompozíciu testovaných hier.
Cyberpunk 2077 je akčná RPG adventúra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete dystopickej metropole Night City v Kalifornii, v ktorej musíte plniť svoje žoldácke úlohy. Hra bola postavená na hernom engine RED Engine 4 vývojármi zo štúdia CD Project Red a vydaná v decembri 2020 spoločnosťou CD Project. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané nástrojom FrameView v centre mesta rýchlym prejazdom na motocykli po dobu 20 sekúnd.
Cyberpunk 2077 |
Ručné odladenie tu oproti defaultu prinieslo 7 % výkonu naviac, čo už rozhodne nie je málo, a vzhľadom na súčasné náročnosti hry na hardvér sa každá snímka navyše hodí.
Nasledujúca pätica testov ukazuje rozdiely medzi defaultom a maximálne precíznym odladením pamätí. Najdôležitejšou hodnotou sú výsledky latencií, ktoré je potrebné pri Ryzenoch 3000 dostať na hodnoty cca 65 ns na maximálny výkon celého PC.
AIDA64 |
Ako môžete vidieť, každý z testov reaguje na dôkladné manuálne odladenie viac ako výborne a rozdiely nie sú zanedbateľné.
Pozorní čitatelia sa iste pozastavili nad tým, prečo je 4 000 MHz kit testovaný na 3 600 MHz. Nuž, pri nových Ryzen procesoroch radu 5000 sa hardvérová IOD (input/output die) časť nijako oproti predchádzajúcej generácii nezmenila, ale vplyvom úpravy AGESA, SMU a BIOSu zo strán výrobcov dosiek je teraz možné rozbehnúť operačné pamäte v pomere MCLK:FCLK:UCLK jedna ku jednej na výrazne vyšších taktoch. Môj Ryzen 9 5950X síce zvládal aj 4 133 MHz, ale nikdy čo do hlbokej stability.
Stabilita IOD a celkové pretakty operačných pamätí majú celý rad úrovní. Tie sa môžu prejavovať od klasických BSOD cez citeľnú, ale aj veľmi nepatrnú stratu výkonu a lagy systému až po veľmi nepatrné výpadky zvuku. Na 4 133 MHz síce v pohode pamäťový kit bežal na rýchle benchmarky, ale so stabilitou na dlhodobú prevádzku som bol spokojný až na 3 600 MHz s časovaním CL16. Išlo ale predovšetkým o limit pamäťového radiča procesora, ani nie tak limit zo strany operačných pamätí.
Všeobecne vzaté, 64 GB rýchle operačné pamäte za necelých 350 EUR neznejú vôbec zle, ale takmer rovnakú službu čo do výkonu zaistí o pár desiatok eur lacnejší 3 600MHz CL18 kit. Keď 64 GB RAM nepotrebujete, hráte primárne hry a vystačíte si s 32 GB RAM, ponúka sa G. SKILL 32GB KIT DDR4 SDRAM 4000 MHz CL16 Trident Z RGB s pamäťovými čipmi od Samsungu v revízii B-DIE, ktoré idú perfektne ladiť a s ktorými možno dosiahnuť aj o 15 % lepších latencií než s dnes recenzovaným kitom s Hynix MJR čipmi.
Kity so Samsung B-DIE čipmi na druhej strane stoja takmer dvakrát toľko, čo do pomeru kapacita/cena.
G.SKILL 64 GB KIT DDR4 4 000 MHz CL18 Trident Z RGB
G.SKILL TRIDENT Z:Pamäťové kity G.SKILL 64 GB KIT DDR4 4 000 MHz CL18 Trident Z RGB sú skvelým doplnkom k najvýkonnejším procesorom AMD Ryzen 5000.
Klady
Zápory
Pamäťové DDR4 kity G.SKILL TRIDENT Z ponúkajú slušný výkon a vysokú kapacitu na najnovšie a najvýkonnejšie procesory AMD Ryzen 5000 za veľmi priaznivú cenu.
Michal Mikle
I'm an overclocker and enthusiast Bitcoiner. With computer hardware, any unused performance won't keep me calm. If there is the possibility of squeezing another drop of power from the hardware, I won't miss it. I love the adrenaline and pushing the limits, of the components and myself. This activity is rich with choices, but I mainly use liquid nitrogen and phase-change methods. I also set up a service to optimise Intel processors, delid.cz, building custom PC setups on demand and I enjoy security and privacy topics. Outside the digital world I'm interested in permaculture and other low time preference systems.