Na Slovensku je nosenie cyklistickej prilby povinné do 18 rokov. Jej používanie by však malo byť samozrejmosťou pre cyklistov všetkých vekových kategórií. Bez prilby totiž môže mať fatálne následky aj nehoda v nízkej rýchlosti.
Hmotnosť prilby je jedným z veľmi dôležitých faktorov. Predsa len, jazdenie môže trvať aj niekoľko hodín denne. Platí pritom, že najľahšie sú cestné prilby, pretože obsahujú najmenej materiálu. Hmotnosť takisto klesá s rastúcou cenou prilby. Drahšie modely totiž využívajú veľmi ľahké materiály typu kevlar či karbón.
Správne odvetranie prilby oceníte najmä v horúcich letných mesiacoch. Dobre odvetraná prilba má dostatok ventilačných otvorov a otvory v zadnej časti nadväzujú na tie vpredu. Výsledkom je, že vzduch po nasatí prúdi okolo hlavy v presne tvarovaných kanáloch a teplý vychádza von zadnou stranou. Kvalitné prilby majú tiež integrované sieťky proti vniknutiu hmyzu.
Bezpečnosť prilby zaisťujú príslušné certifikáty. Na Slovensku ide najmä o normu STN EN 1078. Okrem nej sa pri zahraničných modeloch vyskytujú tiež certifikácie CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS.
Takmer všetky v súčasnosti predávané prilby majú výstelky na suchý zips. Niektoré dokonca so špeciálnym antibakteriálnym povrchom. Dôležité je však prať je iba v ruke, v práčke by sa poškodili.
Prilby na horský bicykel majú v porovnaní s cestnými prilbami väčšinou lepšie chránené tylo a bočné strany hlavy, čo sa prejavuje o niekoľko desiatok gramov vyššou hmotnosťou. Takmer vždy sú tiež opatrené štítkom proti slnku.
Prilby na jazdu na cestách, spevnených cestách a v meste. Na jazdu v teréne sa nehodia z dôvodu horšej ochrany bokov a zadnej strany voči vystupujúcim ostrým predmetom, ako sú kamene a pod. Hlavným benefitom cestných prilieb je minimálna hmotnosť a veľké ventilačné otvory, ktoré zaisťujú veľmi dobré odvetranie.
Prilby na mestské bicykle, ktoré sa ale podľa vyhotovenia hodia aj na horské alebo cestné bicykle, čo je uvedené vždy v konkrétnom popisku prilby. Podľa konštrukcie pre ne teda platí to isté, čo pre cestné, respektíve MTB prilby.
Prilby na jazdu v skateparkoch. Pokrývajú takmer celú hlavu. Obsahujú len relatívne málo ventilačných otvorov, pretože je pri nich preferovaná maximálna ochrana pred dokonalým odvetrávaním. Okrem jazdy na BMX bicykloch sa používajú aj pri jazde na skateboardoch a in-line korčuliach.
Správne nasadená prilba je približne vo vodorovnej polohe, pevne sedí na svojom mieste a zasahuje približne do polovice čela. Treba tiež dostatočne utiahnuť remienok pod bradou, s miestom maximálne na dva prsty, aby sa vám prilba nezošmykla pri páde.
Väčšina cyklistických prilieb je vybavená kolieskom na nastavenie presnej veľkosti (s výnimkou BMX heliem). Niektoré detské helmy potom nemajú koliesko, ale veľkosť sa pri nich nastavuje pomocou elastických pásikov. Na základe možného nastavenia veľkostí sa potom prilby radia do jednotlivých veľkostných tried.
Správny obvod hlavy a veľkosť helmy zistíte tak, že hlavu obopnete krajčírskym metrom v najširšom mieste. Teda v oblasti spánkov, cca 25 mm nad obočím a tesne (cca 15 mm) nad ušami. Ak ste sa pri meraní dostali na rozhranie dvoch veľkostí, je lepšie zvoliť väčšiu helmu, aby vás netlačila.
Pri výbere prilby je vhodné si uvedomiť, že tmavá farba priťahuje slnečné žiarenie. Preto nie je príliš vhodné vyberať si kompletne čiernu helmu na horúce letné dni.
Takmer všetky prilby sa v súčasnosti vyrábajú vstrekovaním EPS (expandovaného polystyrénu) do plastovej škrupiny, čo je technológia s označením in-mold. S cieľom ďalšieho spevnenia a zníženia hmotnosti sa niekedy používa kombinácia dvoch rôzne hustých pien, prípadne vystuženie kevlarom či karbónom.
Je vedecky dokázané, že najväčšie nebezpečenstvo pre mozog nepredstavuje samotný náraz pri páde, ale skôr s ním vzniknutej rotačnej sily. Pre minimalizáciu rotačných síl vznikol systém MIPS, ktorý využíva klznú vložku medzi dvoma vrstvami škrupiny. Pri páde sa potom obe časti škrupiny môžu posunúť proti sebe, a minimalizovať tak pôsobenie rotačných síl na mozog.
Slovník pojmov