4K monitory sa vyznačujú veľmi vysokým rozlíšením (3 840 × 2 160 alebo 4 096 × 2 160 pixelov). Vďaka tomu poskytujú veľmi detailný obraz a veľkú pracovnú, respektíve hernú plochu.
4K monitory využijete na bežnú kancelársku prácu (v MS Office – Word, Excel, PowerPoint a ďalšie), na hranie hier, na prácu s grafikou, fotografiami a videami, na reklamné a prezentačným účely a aj ako univerzálne monitory do domácnosti (vždy záleží na konkrétnych vlastnostiach daného monitora).
Do domácnosti a kancelárie
Na bežnú kancelársku prácu v programoch MS Office (Word, Excel a ďalšie) alebo ako univerzálny monitor do domácnosti využijete akýkoľvek zo 4K monitorov.
Na hranie hier
Ako herný monitor vyberajte model s odozvou do 4 ms a obnovovacou frekvenciou aspoň 60 Hz. Ten poskytne plynulý a ostrý obraz aj pri rýchlych scénach.
Na prácu s fotografiami a videami
Pre grafikov či editorov videa sa hodí monitor s aspoň 10-bitovou farebnou hĺbkou, ktorý dokáže reálne zobraziť veľké množstvo farieb.
Farebná hĺbka | 6-bitová | 8-bitová | 10-bitová | 15-bitová |
Počet farieb, ktoré monitor zvládne zobraziť | 262 144 | 16 777 216 | 1 073 741 824 | 35 184 372 088 832 |
Firemné účely
Kým veľkoformátové displeje využijete na reklamné a prezentačné účely, dotykové monitory sa hodia ako reklamný kiosky, pokladničné monitory alebo samoobslužné systémy.
Typ panelu má veľký vplyv na vlastnosti obrazu monitora. Najviac realistickú reprodukciu farieb a najširšie pozorovacie uhly (až 178° horizontálne aj vertikálne) majú monitory s IPS a S-IPS panelmi. Oproti monitorom s TN panelmi sú však drahšie a spravidla neposkytujú takú rýchlu odozvu. Monitory s PVA a MVA panelmi sú kvalitou obrazu aj cenou na pomedzí IPS/S-IPS a TN monitorov. Oproti TN obrazovkám vernejšie reprodukujú farby a v porovnaní s IPS a S-IPS monitormi sú lacnejšie.
Najviac sýte a reálne farby ponúka lesklý povrch obrazovky. Viac však odráža svetlo z okolia, a preto je horšie čitateľný, pokiaľ naň svieti slnko. Oproti tomu matný povrch obrazovky svetlo z okolia takmer neodráža. Jeho reprodukcia farieb však nie je taká sýta a reálna. Antireflexný povrch obrazovky predstavuje kompromis medzi lesklým a matným displejom. Na svetle je obrazovka lepšie čitateľná než na monitore s leklým povrchom a farby sú sýtejšie než v prípade matnej obrazovky.
Na pripojenie monitora je dôležité, aby mal aspoň jeden rovnaký obrazový konektor ako váš počítač. Ak to tak nie je, monitor k nemu nepripojíte.
Základným obrazovým konektorom je analógový D-SUB (VGA). Nájdete ho spravidla na starších počítačoch (na starších grafických kartách). Oproti ostatným konektorom poskytuje horšiu kvalitu obrazu. Na nových počítačoch, respektíve nových grafických kartách už nájdete digitálny DVI alebo HDMI konektor. V porovnaní s D-SUB (VGA) poskytnú stabilnejší obraz a živšie farby. V prípade drahších modelov sa v poslednej dobe presadzuje aj DisplayPort, ktorý dokáže prenášať nekomprimovaný obraz vo veľmi vysokej kvalite.
Udáva počet pixelov (obrazových bodov), ktoré monitor dokáže v horizontálnom a vertikálnom smere vykresliť. Vo všeobecnosti platí, že čím vyššie maximálne rozlíšenie monitor má, tým detailnejší obraz a väčšiu pracovnú, respektíve hernú plochu dokáže poskytnúť. 4K monitory majú maximálne rozlíšenie 3 840 × 2 160 alebo 4 096 × 2 160 pixelov.
Označuje dobu, počas ktorej monitor zvládne spracovať požiadavku na zmenu obrazu z počítača. Čím nižšia odozva je, tým ostrejší obraz monitor poskytuje pri rýchlych scénach. Doba odozvy je dôležitá najmä v prípade herných monitorov, pri ktorých by nemala byť viac ako 4 ms. Na hranie akčných a športových hier odporúčame monitory s odozvou skôr 1 – 2 ms.
Ide o schopnosť monitora vykresliť určitý počet snímok za jednu sekundu. Udáva sa v Hz. Čím vyššiu obnovovaciu frekvenciu monitor má, tým plynulejší obraz poskytuje. Monitory s vyššou obnovovacou frekvenciou tiež menej unavujú oči. Dostatočne plynulý obraz poskytnú monitory s obnovovacou frekvenciou 60 Hz.
Pozorovací uhol je maximálny uhol, z ktorého je ešte možné sledovať obraz na monitore bez toho, aby došlo k zmene farieb alebo kontrastu. Čím väčšie pozorovacie uhly, tým lepšie. Veľkosť pozorovacích uhlov je spojená s typom panelu monitora. Kým monitory s panelmi IPS a S-IPS majú pozorovacie uhly najväčšie (až 178 stupňov), PVA a MVA obrazovky sú na tom o niečo horšie. TN monitory majú pozorovacie uhly najmenšie.
Pivot je funkcia umožňujúca otočiť monitor do polohy orientovanej na výšku. Toto riešenie je vhodné na niektoré kancelárske práce a čítanie dlhších textov.
Farebná hĺbka udáva, koľko bitov je použitých na zobrazenie obrazového bodu, pixelu. Od toho sa odvíja počet farieb, ktoré monitor zvládne zobraziť. Farebná hĺbka je dôležitá najmä na prácu s grafikou, fotografiami alebo videami.
Low Blue Light, alebo tiež BlueLightFilter, je technológia, ktorá redukuje modré svetelné spektrum vyžarujúce z monitora. Tým znižuje namáhanie očí pri sledovaní monitora.
Technológia Flicker-free, alebo tiež Flicker Less, eliminuje blikanie LCD monitorov s LED podsvietením, ktoré pri dlhšom sledovaní namáha a unavuje vaše oči.
Slovník pojmov
Uhlopriečka
Označuje vzdialenosť medzi protiľahlým horným a spodným rohom monitora. Udáva sa v palcoch. Jeden palec je 2,54 cm. Čím väčší monitor zvolíte, tým bude plocha počítača prehľadnejšia.