Assassin’s Creed Odyssey sa odohráva v období Peloponézskej vojny medzi Spartou a Aténami a ponúka pravdepodobne ten vôbec najlepší príbeh z celej Assassin’s Creed série. Aby ste si tento zaujímavý diel vychutnali aj vy bez väčších problémov s výkonom, podrobne sme ho pre vás testovali v našom už tradičnom rozbore. Vedeli ste napríklad, že niektoré herné detaily môžu výrazne ovplyvniť kvalitu obrazu a pritom výkon nijako výrazne nezmení? To isté navyše platí aj obrátene – niektoré detaily majú minimálny vplyv na kvalitu obrazu, ale znateľný dopad na výkon. V našom teste vplyvu nastavenie detailov na výkon Assassin’s Creed Odyssey odhalíme všetko, čo len chcete vedieť!
Séria Assassin’s Creed je vydávaná spoločnosťou Ubisoft. Nové diely až na výnimky vychádzajú každým rokom a napodiv vždy ide o hru so zaujímavým námetom a dobrou hrateľnosťou. Tieto aspekty sme už zhodnotili v našej recenzii. V analýze sa pozrieme na technickú stránku hry. Tá v niektorých dielach Assassin’s Creed trochu pokrivkávala. Predchádzajúci diel Assassin´s Creed: Origins sa však podaril a okrem relatívne vysokej náročnosti na výkon procesora ponúkal adekvátny výkon vzhľadom na grafickú stránku.
Assassin’s Creed Odyssey je poháňaný zhodným engine ako Assassin´s Creed Origins. Ide o AnvilNext 2.0. Jeho najvyššou prednosťou je schopnosť renderovať rozsiahle vonkajšie lokácie. Herný svet Assassin’s Creed Odyssey je až nečakane obrovský a jeho celkové preskúmanie zaberie desiatky hodín. Pritom sa na mape nenachádzajú „hluché“ miesta a prostredie hry je veľmi rozličné. Otázkou je, či si to hra nekompenzuje v podobe vyšších HW nárokov.
Po nainštalovaní (Assassin’s Creed Odyssey bez DLC vyžaduje približne 50 GB miesta na disku) sme hru skúšali na grafickej karte GeForce GTX 1080 Ti v UHD rozlíšení a maximálnych možných detailoch. Grafika vyzerala celkom dobre, ako už je u série Assassin’s Creed (až na výnimky) zvykom. Avšak výkon bol tragický (väčšinu času pod 40 fps). Je teda jasné, že aj na hi-end GTX 1080 Ti budete musieť siahnuť na nižšie nastavenie detailov.
Test jednotlivých detailov prebehol na mainstreamovej GeForce GTX 1060. Na tejto karte si hru plynule na Ultra detaily nezahráte ani v obyčajnom Full HD rozlíšení. Avšak už vopred môžeme prezradiť, že stačí len ľahko očesať detaily (bez výrazného vplyvu na kvalitu obrazu) a výkon je potom viac než dostatočný. Plynulé hranie Assassin’s Creed Odyssey na tejto súčasnej kráľovnej mainstreamu grafických kariet nie je žiadny problém. Podobne je na tom aj konkurenčný AMD Radeon RX 580.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (len 64-bit) | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (len 64-bit) |
Procesor | AMD FX 6300 3,8 GHz, Ryzen 3 – 1200, Intel Core i5 2400 3,1 GHz | AMD FX-8350 4,0 GHz, Ryzen 5 – 1400, Intel Core i7-3770 |
Grafická karta | AMD Radeon R9 285 alebo NVIDIA GeForce GTX 660 | NVIDIA GeForce GTX 970 alebo AMD R9 290x |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 46 GB | 46 GB |
Testovacia zostava poskytuje dostatočný výkon procesora a kapacitu pamäte na detekciu nárokov a požiadaviek Assassin’s Creed Odyssey. Systém a testované hry sú nainštalované na rýchly SSD disk v slote M.2. Tým je zaručené, že zvyšok PC nebude obmedzovať výkon hry. Pokiaľ by hra mala neprimerané nároky na nejakú časť zostavy (výkon procesora, pamäť...), určite vás na to upozorníme.
Grafické karty využité pri testovaní sú mainstreamové modely od AMD a NVIDIA v podobnej výkonovej hladine. Ide o GeForce GTX 1060 a Radeon RX 580. Tieto dve karty sú využité pri testovaní vplyvu jednotlivých detailov na výkon a obraz. Aj na nich môžeme overiť prípadné rozdiely v nastavení detailov alebo kvalite obrazu pri rovnakom nastavení detailov.
Ďalej v teste Assassin’s Creed Odyssey využívame aj herný hi-endový model, grafickú kartu s čipom GeForce GTX 1080 Ti. Táto grafická karta slúži k referenčnému porovnaniu s ďalšími titulmi pri testovaní UHD (3 840 × 2 160) rozlíšenia a tiež k celkovému hodnoteniu optimalizácie. Vďaka dostatočnej veľkosti videopamäte môžeme detegovať aj nároky počítačovej hry na pamäť. Pri všetkých grafických kartách je obmedzená ich funkcia dynamického riadenia frekvencie na úplné minimum.
Assassin’s Creed Odyssey má nastavenie grafiky rozdelené do sekcií Zobrazenie a Grafika. V menu zobrazenia môžete nastaviť rozlíšenie obrazu, obnovovaciu frekvenciu a iné veci súvisiace s nastavením obrazového výstupu (vrátane podpory HDR a FreeSync 2 HDR). Nastavenie grafických detailov v Assassin’s Creed Odyssey vás príliš nepoteší. Mnoho detailov vyžaduje reštart hry pri zmene. To je v dnešnej dobe trochu otravné a zbytočné. Väčšina hier vie detaily meniť za chodu. V prípade nutnosti reštartu je zmena nielen zbytočne dlhá (hra sa musí znovu načítať). Aj v tomto smere vám náš rozbor výrazne pomôže skrátiť čas s laborovaním jednotlivých detailov.
Najskôr sa pozrieme na vplyv rozlíšenia, kedy vyskúšame všetky grafické karty. Môžete si tak medzi sebou porovnať ako ich výkon, tak i škálovanie pri znižovaní rozlíšenia. Tým sa overí aj prípadný CPU limit hry, a teda aj citlivosť hry na slabšie procesory. Potom si prejdeme jednotlivé detaily, kde vyskúšame všetky úrovne, a v porovnávacích obrázkoch vám ukážeme rozdiel medzi maximálnym a minimálnym nastavením jednotlivých detailov.
Na testovanie vplyvu rozlíšenia sme využili všetky grafické karty a testovali sme ich v rovnakej scéne. Tá pochádza priamo z hry, a nie integrovaného benchmarku výkonu, zabudovaného v Assassin’s Creed Odyssey.
V teste máme proti sebe podobne výkonné grafické karty AMD Radeon RX 580 a NVIDIA GeForce GTX 1060. V Assassin’s Creed Odyssey ponúkajú obe karty podobný výkon. Iba Radeon RX 580 je v nižších rozlíšeniach viac limitovaný enginom hry (vyťaženie GPU viac kolíše). V nižších rozlíšeniach je GeForce GTX 1060 o niečo výkonnejší, ale s vyšším rozlíšením naopak mierne vedie Radeon RX 580.
Assassin’s Creed Odyssey sme netestovali na maximálne možné detaily, pretože ako uvidíte ďalej, ultra nastavenie je extrémne náročné. Obraz sa pritom nijako zásadne nelíši. Ako referenčné nastavenie detailov na zvyšok rozboru teda poslúžil profil Najvyšší. S týmto nastavením bežal Assassin’s Creed Odyssey medzi 50 až 60 fps podľa scény ako na Radeone RX 580, tak na GeForce 1060. Na vyššie rozlíšenie 2 560 × 1 440 už ale ani jedna z mainstreamových kariet nemá nároky a budete musieť ďalej znížiť detaily.
Hi-endová grafická karta GeForce GTX 1080 Ti je na tom výrazne odlišne. Pokiaľ budete hrať na Najvyššie detaily, Assassin’s Creed Odyssey vám pobeží plynule aj v UHD rozlíšení. Ak by ste chceli hrať na Ultra detaily, tak fps sa len málokedy prehupne cez 40. V nižších rozlíšeniach potom samozrejme problém s Ultra detailmi nie je, ale aj tak bude zaujímavé sledovať, prečo sú Ultra detaily tak náročné.
V najnižšom testovanom rozlíšení 1 366 × 768 GeForce GTX 1080 Ti ukazuje hranicu limitu procesora. V tejto súvislosti sa zdá všetko v poriadku. Intel Core i7-8700K je dostatočne výkonný procesor. Assassin’s Creed Odyssey je v skutočnosti veľmi náročná hra na výkon CPU a dokáže dobre využiť viacvláknové procesory. So starším štvorjadrovým procesorom (napr. Core i5) by bol výkon výraznejšie limitovaný.
Assassin’s Creed Odyssey využíva iba post-processing vyhladzovanie hrán. V hre je možné nastaviť len úroveň vyhladzovania, bez detailnejšieho popisu. Vo všetkých prípadoch ide o TAA, len sa líši jeho kvalita. Ako jednotlivé úrovne ovplyvnia výkon, ukazuje nasledujúci graf.
Pri pohľade na výkon Assassin’s Creed Odyssey asi každého prekvapí, že vyhladený obraz na úrovni Nižšej dáva vyšší výkon ako deaktivované vyhladzovania hrán. Stredné nastavenie potom ponúka výkon približne zhodný s deaktivovaným anti-aliasingom. Vyššie nastavenie potom výkon len mierne zníži. Rozdiel medzi Nižším a Vyšším nastavením je ale celkom znateľný, a tak možno v prípade nedostatku výkonu len odporučiť zníženie vyhladzovania hrán na úroveň Nižšiu.
Vplyv na obraz môžete vidieť na nasledujúcom obrázku. Veľkým prekvapením je minimálny rozdiel medzi Nižšou a Vyššou úrovňou vyhladzovania. Najhoršie vyzerá obraz bez vyhladzovania, a tak anti-aliasing určite nikdy nevypínajte. Rozdiely sú viac znateľné skôr v pohybe. Nižšia úroveň pôsobí akoby viac rozmazane, ale rozdiel je sotva badateľný. Podobne sa správalo aj TAA v skôr testovanej F1 2018, ale tam bol TAA Checkerboard s jasne viditeľnými artefaktami. V Assassin’s Creed Odyssey sa nižšej úrovne anti-aliasingu obávať nemusíte.
Assassin’s Creed Odyssey umožňuje nastaviť úroveň detailov pomocou preddefinovaných profilov. To ponúka pohodlné a rýchle prenastavenie všetkých detailov, napríklad kvôli nedostatku výkonu. Nevýhodou je, že aj kvalita nejakého detailu môže mať výrazný vplyv na obraz, ale výkon sa nezvýši adekvátne (často sa takto chová nastavenie geometrie a LOD).
Celkové detaily je možné nastaviť v úrovniach: Ultra, Najvyššia, Vyššia, Stredná, Nižšia. Vplyv jednotlivých nastavení môžete vidieť na nasledujúcom grafe.
Z grafu je viditeľný veľký pokles výkonu pri nastavení Ultra úrovne. Medzi ostatnými úrovňami už tak výrazné skoky nie sú. Assassin’s Creed Odyssey dobre škáluje výkon so znižujúcimi sa detailmi. Nevýhodou je fakt, že akékoľvek nastavenie vyžaduje otravný reštart hry. Aj tak môže byť toto nastavenie dobrým pomocníkom.
Na nasledujúcich obrázkoch si môžete porovnať jednotlivé úrovne detailov Assassin’s Creed Odyssey proti Ultra nastaveniu. Vpravo je vždy nastavenie Ultra a vľavo ostatné úrovne detailov. Posuvníkom si potom môžete porovnať jednotlivé časti obrazu. U najnižšej úrovne je značný pokles kvality textúr, a tak sa tomuto nastaveniu pokiaľ možno vyhnite alebo si pri tomto nastavení aspoň zvýšte kvalitu textúr, hra inak vyzerá otrasne. Zvyšné úrovne sú celkom použiteľné a možno nebude nutné až toľko zasahovať do jednotlivých detailov.
Kvalita tieňov vo väčšine hier výrazne ovplyvňuje výkon. V Assassin’s Creed Odyssey je rozdiel medzi maximálnou a minimálnou kvalitou tiež znateľných 52 fps vs. 59 fps. Tiene v Assassin’s Creed Odyssey nemožno úplne deaktivovať, zmení sa len ich kvalita a filtrovanie. Rozumné nastavenie je na strednej kvalite, kedy je výkon takmer zhodný s minimálnym nastavením, ale tiene sú o niečo ostrejšie.
Toto nastavenie ovplyvňuje kvalitu zobrazovania všetkých objektov. S nižším nastavením sa vzdialenejšie objekty skôr zjednodušia a niektoré drobné dekorácie sa ani nezobrazia. Výraznejší vplyv na výkon môžete očakávať skôr na slabších procesoroch. Grafická karta nehrá až takú veľkú rolu a rozdiel vo výkone bol iba 56 fps vs. 59 fps.
Detaily textúr výrazne ovplyvnia kvalitu obrazu, pokiaľ ich nastavíte na Nižšie. V tomto prípade hra vyzerá otrasne. Túto voľbu si nechajte iba na karty s nižším množstvom pamäte (2 a 3 GB). Na 4 GB a viac by nemal byť problém ani s kvalitou Vyššou. Pri tomto nastavení si Assassin’s Creed Odyssey povie o približne 4,7 GB videopamäte.
Detail má vplyv na zobrazovanie vzdialenejšej krajiny. Rozdiely v obraze sú zanedbateľné, ale to isté platí aj o výkone. Tento detail je teda jedným z tých takmer zbytočných. Voľby sú tu len dve – Nižšia a Vyššia. Rozdiel vo výkone je len o 1 fps.
Drobnosťami sa v Assassin’s Creed Odyssey nazývajú všetky menšie vegetácie (tráva a drobné rastliny). Vplyv na kvalitu obrazu je viditeľný okamžite. Na minimálne nastavenie úplne drobná vegetácia zmizne. Výkon sa zvýši zo 62 fps na 70 fps. Tento detail je teda ťažká voľba, pretože veľký vplyv na obraz je vykompenzovaný slušným boostom výkonu.
Detail ovplyvňuje kvalitu volumetrických efektov simulujúcich priechod slnečných lúčov hmlou. Nejaké zásadné rozdiely v kvalite obrazu neboli zaznamenané. Výkon sa mierne zvýšil – 56 fps vs. 58 fps. Znížením kvality môžete v špecifických prípadoch pár percent výkonu naviac získať.
Týmto nastavením ovplyvníte zobrazovanie vody v Assassin’s Creed Odyssey. Pri najvyššom nastavení sa pekne detailne vlní a pôsobí opticky takmer ako v reáli. Na najnižšie nastavenia sa naopak zjednodušia rôzne drobné efekty a jej priehľadnosť. Ani na minimum nevyzerá nijak otrasne, takže zníženie detailu môžeme odporučiť. Ovplyvní ale výkon len v scénach, kde sa vyskytuje (viď obrázok). V takom prípade môžete očakávať rozdiel vo výkone 55 fps vs. 61 fps.
Aj toto nastavenie súvisí s vodou, ale tentoraz ide o vodnú hladinu. Ide o efekt Screen space reflections. Ten umožňuje reálne odrazy okolia na nejakej lesklej ploche. V Assassin’s Creed Odyssey je využívaný na vodných plochách. Vplyv na obraz môžete posúdiť sami podľa nasledujúceho obrázku. Rozdiel vo výkone je zanedbateľných 58 fps vs. 60 fps.
Assassin’s Creed Odyssey sa môže pýšiť asi najlepším zobrazovaním mrakov na oblohe, tie sú generované pomocou volumetrických efektov, a tak sú vždy unikátne a na maximálne detaily sú dosť realistické. Ide ale o nečakaného žrúta výkonu. Rozdiel medzi maximálnym a minimálnym nastavením je 73 fps vs. 40 fps! Dobrým kompromisom je nastavenie kvality na Najvyššiu. Obraz je takmer zhodný, ale výkon 58 fps. Naopak na minimum už mraky veľmi dobre nevyzerajú.
Ďalší tak trochu zbytočný detail má ovplyvňovať kvalitu postáv, ale v obraze nič zásadne odlišné ani po dlhšom skúmaní nepostrehnete. Vplyv na výkon síce mierne merateľný je, ale nejde o nič zásadné. Detaily postavy pokojne znížte, ak chcete nejaké percento výkonu ušetriť.
Efekt „zatienenia okolím“ obsahuje každá dnešná hra pod anglickým názvom Ambient Occlusion. V Assassin’s Creed Odyssey má len mierny vplyv na výkon – 59 fps vs. 63 fps. V kvalite obrazu je tento efekt však veľmi znateľný, takže ho odporučíme úplne vypnúť, až keď vyčerpáte ďalšie možnosti.
Posledný detail aktivuje alebo deaktivuje efekt hĺbky ostrosti. Tá sa vyskytuje iba v animáciách alebo pod vodnou hladinou, kde má aj najvyšší vplyv na výkon – 62 fps vs. 66 fps.
Pretože testujeme Assassin’s Creed Odyssey na grafickej karte od AMD i NVIDIA, môžeme pre zaujímavosť vyskúšať, či sa nejako nelíšia možnosti nastavenia hry. Samozrejmosťou je potom aj porovnanie kvality obrazu. Tá sa vplyvom prídavných efektov môže meniť, ale niekedy sa dá naraziť aj na odlišné zobrazovanie efektov, ktoré by mali byť na oboch grafických kartách rovnaké. Nestáva sa to často, ale ak na niečo také narazíme, budete na to upozornení.
Assassin’s Creed Odyssey má pre AMD i NVIDIA zhodné nastavenie detailov a nevyužíva ani špeciálne NVIDIA GameWorks efekty. Tie Ubisoft rád skôr využíval a vo veľa hrách od Ubi boli majitelia AMD grafik znevýhodnení (nemožnosť zapnúť nejaký GW efekt). V Assassin’s Creed Odyssey je všetko v poriadku a Maximálnu možnú kvalitu obrazu si teda užijete na grafických kartách GeForce i Radeon. Pozrime sa aspoň, ako je na tom kvalita obrazu.
Pri testovaní nebol zaznamenaný rozdiel medzi AMD alebo NVIDIA Render. Všetky efekty sú zobrazované zhodne a rozdiely v obraze sa teda nekonajú. Ani AF filtrácia textúr sa zásadne nelíšila. Porovnávací obrázok má síce odlišnú farebnosť, ale tá je spôsobená tým, že hra po každom načítaní mierne zmení počasie. Assassin’s Creed Odyssey ponúka zhodný zážitok na grafickej karte AMD Radeon aj NVIDIA GeForce.
Najnovší diel Assassin Creed Odyssey neponúka žiadnu revolúciu v oblasti technického spracovania. Pokiaľ ste hrali predchádzajúci Assassin’s Creed Origins, zistíte, že grafická stránka aj náročnosť je takmer zhodná. Hra beží na rovnakom engine a najväčšou zmenou je tak prostredie hry, ktoré ponúka viac odlišné vegetácie (ktorá je všeobecne na render náročnejšia). Volumetrické mračná na oblohe sa vyskytovali v predchádzajúcom diele, ale tu boli ešte vylepšené. Na maximálnu kvalitu však ponúka neadekvátny pokles výkonu. Takže tento efekt je trochu diskutabilný.
Celkovo je optimalizácia hry skôr priemerná. Ubisoft vďaka dobrým enginom všeobecne vie pri svojich hrách zobrazovať rozľahlé detailné krajiny s prijateľnými nárokmi. Ani Assassin’s Creed Odyssey nie je výnimkou, ale musíte sa vyhnúť zbytočne náročným maximálnym detailom (Ultra). Hlavne spomínané volumetrické mračná si ukroja šialenú porciu výkonu. Pokiaľ tento detail ponecháte na nejakom nižšom nastavení, možno Assassin’s Creed Odyssey vyhlásiť za slušne optimalizovanú hru vzhľadom na detailnú grafickú stránku.
Majitelia slabších grafických kariet tiež môžu znížením grafických detailov získať plynulú hru aj na kartách typu GeForce 1050 alebo Radeon RX 560. Horšie na tom môžu byť PC so slabšími procesormi. V tomto prípade hlavne tými s menej jadrami (alebo vláknami). Aj 12-vláknový Core i7 bol miestami vyťažený vyše 50 % (v nižšom rozlíšení na GeForce GTX 1080 Ti). Na slabších procesoroch môže limit nastať aj na výrazne slabších grafických kartách. Dobrou správou sú prijateľné nároky na pamäť. Aj PC s 8 GB RAM by nemalo mať s hrou problém, pokiaľ je osadená grafická karta s dostatkom videopamäte.
Assassin’s Creed Odyssey ponúka zaujímavé herné prostredie spracované vo vysokých detailoch. Rozloha hernej plochy je taktiež dychberúca, a tak by hra nemala chýbať vo vašej zbierke. Assassin’s Creed séria sa síce výrazne zmenila a porovnávať najnovšie diely s tými pôvodnými snáď ani nemožno, ide však o veľmi rozsiahlu hru, ktorá vás zabaví na desiatky hodín.