• Autor: Jiří Fait
Prerábky sú stále v kurze, čo dokazuje aj dnešný pán na holenie – Nier Replicant Ver.1.22474487139... V tomto prípade ide hlavne o pokus o predstavenie klasiky novej generácii hráčov, ktorí majú v povedomí skôr kúsok Nier: Automata, ktorý sa stal celkom neočakávaným hitom v roku 2017. Prečo starší „brat“ taký dojem neurobil kedysi a predovšetkým či sa mu to podarilo teraz, vám napovie naša recenzia.
zdroj: Square Enix
Nier Replicant ver.1.22474487139... (hra) | Nier (IP)
Akčné RPG Nier Replicant ver.1.22474487139... je remake titulu Nier Replicant z roku 2010 a súčasť série Nier. Titul vyvíja štúdio Toylogic a Square Enix, ktoré ho zároveň vydáva. Hra vychádza 23. 4. 2021 na PC, PS4 a Xbox One bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage
Články: Recenzia | Špeciál: Všetko, čo vieme
Nier Replicant (pre uľahčenie usekneme číslo verzie) kedysi vyšiel pod názvom Nier Gestalt pod taktovkou dnes už neexistujúceho štúdia Cavia Games. Bol to v podstate posledný výkrik tejto spoločnosti a zúfalý pokus zároveň zaujať nevšedným mixom gameplay prvkov a tiež predať čo najviac kópií. To sa však nepodarilo, hra predajne sklamala (aj keď sa jej v hodnotení nedarilo vôbec zle) a Cavia Games boli absorbované do materskej spoločnosti.
Hlavná tvár projektu, kreatívny riaditeľ Yoko Taro (človek, ktorý neustále nosí onú obrie vytlemenú masku na hlave) si medzitým vyskúšal tvorbu na iných projektoch a v roku 2017 sa nakoniec konal jeho triumfálny návrat, keď spoločne s vývojármi z Platinum Games vypustili do sveta akčné RPG Nier Automata – hra sa (pozitívne) zapísala do mnohých sŕdc a v podstate sa stala automatickým kultom. V oboch prípadoch bol Yoko Taro na pozícii riaditeľa projektu, tak prečo sa v roku 2010 nepodarilo to, čo sa podarilo s Automatou o 7 rokov neskôr? Nebol na podobnú hru svet pripravený, alebo za to azda mohli sexy androidi v krátkych minisukniach a priliehavých oblečkoch?
Odpoveď bude asi niekde uprostred – je celkom dosť možné, že mix herných prvkov, ktorými oplýval pôvodný Nier, jednoducho nie každému sadol a väčšina recenzií sa zhodla na nie-tak-úplne podarenom vizuále a súbojovom systéme. Samozrejme, úspech Nier Automata (a možno tiež samotný Taro) zrejme nakopli ľudí zo Square Enix, ktorí sa rozhodli dať Replicantu ďalšiu šancu. A dobre, že tak urobili.
Aj keď hneď na začiatku budem musieť nadšenie pribrzdiť, pretože aj v remastrovanej podobe je Nier Replicant stále trochu zvláštny a v niektorých momentoch veľmi zdĺhavý projekt, ktorý ako by sa snažil vyskúšať všetko naraz a nie vždy sa mu to darilo. Na druhej strane, ide aj o nezabudnuteľný zážitok, ktorý si okamžite získal miesto v srdci a remaster navyše vyzdvihuje jeho podivnú veľkosť snáď v každom ohľade.
Ak ste sa do hry pustili v očakávaní cyberpunkového spracovania okoreneného cestnými androidmi, nič také tu nenájdete. Teda až na tú druhú časť. Nier Replicant sa odohráva vo svete, kde šlo všetko do čerta, a to ešte niekoľko tisíc rokov predtým, než sa konali udalosti z Nier Automata. Tu sledujete príbeh súrodencov, ktorí sa snažia prežiť v postapokalyptickom svete, ktorý je ako strašný, tak aj na pohľad dychberúci. Ako starší brat sa budete hlavne snažiť nájsť liek pre chorú sestru, v čom vám neskôr pomôže hovoriaca magická kniha Weiss, do spodnej bielizne odetá Kain (nepriateľov a vás nevynímajúc v zápale boja počastuje vskutku lahodnými výrazmi), ktorá ma neskôr prinútila prepnúť si japonský dabing na anglický, aby som si jej slovník viac „vychutnal“. A v neposlednom rade je tu tiež roztomilý chlapec Emill s neroztomilými a temnými schopnosťami. Jednoducho partička na pohľadanie a vďaka za ňu, pretože práve parádne napísané postavy robia z dobrého príbehu príbeh vynikajúci.
Nier Replicant sa občas hrá ako taká „temná“ Zelda, občas ako Dark Souls v otvorenejšom svete, potom ako bullet-hell frenetická akcia a čo je toto? Skákačka, puzzle posúvanie debien a izometrická adventúra? Aha, Yoko Taro, to dáva zmysel – predtým mu tento mix príliš nevyšiel, ale v Nier Automata fungoval, tak prečo ho meniť? A je dobre, že sa v tomto smere Replicant drží originálu. Nikdy totiž neviete, s čím na vás hra príde nabudúce a v dnešnej dobe je každý závan originality vítaným prvkom. Aj keď vlastne už tak originálny nie je (predsa len je to remaster), ale viete, ako to myslím.
Nier Replicant mi taktiež ponúkol mix vizuálnych a emotívnych podnetov, ktoré na mňa útočili zo všetkých strán – našiel som tu krásne prostredie v zničenom svete, ktorý sa ma snažil na každom kroku zabiť. Medzitým som hĺbal nad ľudskou krutosťou, pričom som zároveň doručoval listy od už mŕtveho námorníka, na ktorého dlhé roky čakala jeho žena, ktorá však o jeho stave nič nevedela, medzitým značne zostarla a teraz je jednou nohou v hrobe. A to je Nier Replicant, priatelia – plníte pitomý nájdi-prines úlohu, pritom však meditujete nad zmyslom života.
Väčšinu času strávite pobehovaním po rozsiahlych oblastiach a temných dungeonoch, bojom s éterickými monštrami (Shades) a plnením questov, a aj keď sa bude Nier Replicant v tomto smere zdať občas archaicky (po veľmi dlhú dobu žiadny fast travel, absencia ukazovateľov na mape pri vedľajších úlohách ), hra na vás dýchne takou atmosférou, že to vlastne ani nezaznamenáte. Oproti pôvodnej hre je súbojový systém značne upravený. Je rýchlejší, dynamickejší a v podstate presnou kópiou toho z Nier Automata. Rovnakou premenou prešla tiež mágia, ktorú vysielate cez knihu Weiss. Kombinácia kúziel a útokov pôsobí skvele, a ak sa vám dostanú kombá do ruky, neraz budete mať pocit, že sa z vás stal majster.
Pôvodná hra na PS3 zápasila s 30 snímkami za sekundu, a aj keď sa v tomto ohľade remaster posunul o niečo vyššie, predsa len nejde o moderný štandard. V hre nenájdete žiadne „šupátka“ na upravenie FPS (Nier Replicant je „zamknutý“ na 60 FPS), ale môžete si zmeniť kvalitu textúr, tieňov odrazov a LOD. Napriek tomu si však hovorím, že týchto možností tu mohlo byť viac.
Občas som narazil na zvláštne technické nedostatky, ktorými bol hlavne drastický prepad snímok za sekundu, keď sa mi náhodou vypol ovládač a titul sa prepol na klávesnicu a myš. Ta (myš) ďalej spôsobovala ďalšie nepríjemnosti – kurzor sa mi znenazdania objavoval uprostred obrazovky, počas cutscén a pri vytváraní screenshotov a nahrávaní videa. Pripomenulo mi to situáciu s prvým vydaním Dark Souls na PC, kde vaša myš otravovala podobne, čo, ani v tomto prípade, príliš nepridalo na celkovom vtiahnutí do deja.
Nier Replicant je síce remaster, zároveň je ale hlboko oddaný svojmu predchodcovi. Nesnaží sa za každú cenu všetko prepísať, zmeniť a prerobiť a tým aj v podstate zmazať originálnej rukopis. Replicant sa tejto situácii vyhol snáď v každom ohľade. Grafika je omnoho pohľadnejšia (aj keď, ako už bolo povedané, nie úplne špičková) a v podstate na rovnakej úrovni, ako Nier Automata a povedal by som že si zároveň zachováva estetickú podstatu originálu. Všetko je ostrejšie, nepriatelia hrozivejší, ale stále je to akoby Nier z roku 2010, ľan jednoducho vyšperkovanejší.
Oproti pôvodnej hre je tu aj rad nového materiálu. Pribudli nové questy, ktoré ale nijako zásadne neovplyvňujú originálne vyznenie príbehu, ale rozhodne ho príhodne rozširujú. Dodávajú hre komplexnosť a kontext a lepšie nadväzujú na Nier Automatu, čo si ale budete musieť prežiť sami. Je to v podstate ako Game of The Year edícia, ktorá hru zásadne nemení, ale pridáva niekoľko vecí navyše.
Áno, Nier je stále ten istý Nier (v dobrom aj v zlom) – občas je repetitívny, niekedy zdĺhavý a závislý na niekoľkých dohraniach, čo je snáď už taká vodotlač tejto série, ale zároveň ide o emočne a akčne dobre spracovaný titul. Bude sa konštantne zahrávať s vaším vnútrom, hádzať na vás iné žánre, spomaľovať váš postup na prvý pohľad zdĺhavými questami, a pritom bude pôsobiť revolučne. Nemožno dopodrobna vysvetliť, prečo to teraz funguje a predtým to nešlo, ale je to tak. Aj keď to možno bude čiastočne tým soundtrackom... tou nadprirodzenú hudbou, ktorú dopĺňa ľúbivý vokál plný hernej svahilštiny, ktorý si ma získal už v Nier Automata. Áno, to musí byť ono!
Čo tým chcem povedať: nemám tušenie, ako dobre (alebo zle) ostatní hráči tento remaster prijmú. Je to stále nedokonalý kúsok, ktorý občas trpí zastaranými hernými mechanikami, ale mne sa jednoducho trafil do noty. Nier Replicant je zvláštny, náladový, niekedy otravný, často zbesilo akčný a zároveň podmanivý kúsok, ktorý vo mne zanechal stopu ešte na niekoľko rokov dopredu. Ak vás aspoň trochu podobný žáner zaujíma, ale vás recenzia tak úplne nepresvedčila: napriek tomu dajte hre šancu. Sami uvidíte, že popísať štýl, akým sa vám Replicant vryje pod kožu, jednoducho dosť dobre nejde.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu. Kópiu hry poskytol český distribútor Cenega.
Nier Replicant mixuje ako žánre, tak aj pocity, ktoré vo vás hra zanechá. Pehy na kráse tomuto remasteru však väčšinou vlastne pristanú, a ak vo vás nevyvolá potrebu meditovať nad zmyslom života, zrejme sa niekde v priebehu hrania stala chyba. Tak či onak, investované prostriedky do Nier Replicant Ver.1.22474487139... ľutovať nebudete.
Klady
Zápory
Jiří Fait
Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.