Najnovšie grafické karty GeForce RTX 2080 Ti spoločnosti NVIDIA by mali na pozícii absolútneho výkonnostného lídra nahradiť existujúce grafické karty GeForce GTX 1080 Ti. Či sa im to ale naozaj podarilo, o tom sa môžete presvedčiť práve teraz. Dnes si totiž predstavíme a otestujeme grafickú kartu Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G, teda zástupcu tých najnovších a najvýkonnejších Turingov s podporou ray tracing.
Grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU102 spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 352-bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 11 GB. Ide o grafickú kartu s podporou ray tracing a svojím výkonom potom Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G patrí do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde zaberá úplne tie najvyššie priečky výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 350/1 650 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí zase 1 750 MHz, čo u pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 105 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080Ti.
Grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G meria na dĺžku 287 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený celkom šiestimi kompozitnými tepelnými trubicami (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Grafické pamäte sú spoločne s modulmi napájacej kaskády chladené pomocou chladiaceho plátu (heatsink plate), ktorý dolieha na rebrovanie hlavného pasívu, a všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G tvoria tri protibežné ventilátory WINDFORCE 3X s priemerom 80 mm s 3D aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Na dosiahnutie nižšej hlučnosti a dlhšej životnosti sú ventilátory uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Funkcia 3D Active Fan potom pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty všetky ventilátory zastaví a zníži tak jej hlučnosť na minimum (semi-pasívne chladenie).
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G skóre 98,6 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 69 °C pri otáčkach ventilátorov 1 800 ot./min a priemernej frekvencii 1 860 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkach ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G sa stará 13 + 3-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pin konektorov. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 300 W (max. 366 W) a na jej prevádzku sa odporúča zdroj s výkonom minimálne 650 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port), jedného konektora HDMI 2.0 a po novom tiež jedného USB-C (VirtualLink) určeného na pripojenie headsetu virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, pomocou ktorého môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. Používateľské rozhranie aplikácie môže byť využité používateľmi menej skúsenými, tak aj „profesionálmi“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovať v jednoduchom používateľskom rozhraní, v ktorom si môžete vybrať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov:
Alebo si môžete vybrať o niečo profesionálnejšie rozhranie, v ktorom potom možno používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju Gigabyte Graphics Engine si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pomocou Gigabyte Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.).
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Rodina | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Základné hodiny Turbo hodiny Skutočné hodiny | Rozhranie TDP |
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G | TU102 TU102-300A-K1-A1 Turing | 754 mm2 18 600 miliónov 12 nm FinFET | 4352 272 88 | GDDR6 8,192 GB 352b/14000 | 1 350 MHz 1 650 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 300 W |
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO | TU104 TU104-400A-A1 Turing | 545 mm2 13 600 miliónov 12 nm FinFET | 2944 184 64 | GDDR6 8,192 GB 256b/14000 | 1 515 MHz 1 860 MHz 1 908 MHz | PCIe 3.0 x16 260 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12 000 miliónov 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11,264 GB 352b/11 104 | 1 519 MHz 1 633 MHz 1 843 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm2 7 200 miliónov 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8,192 GB 256b/10008 | 1 658 MHz 1 797 MHz 1 906 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7 200 miliónov 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8,192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gaming Asus Strix GTX 1070 O8G | GP104 GP104-200-A1 pascal | 314 mm2 7 200 miliónov 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8,192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire Nitro + RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5. GEN | 484 mm2 12 500 miliónov 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8,192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 632 MHz 1 515 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Sapphire Nitro + RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5. GEN | 484 mm2 12 500 miliónov 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8,192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na herný výkon MSI GeForce RTX 2080 a ich konkurentov, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1% Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýzu plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „1% Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, do úvahy je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Keď už teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Far Cry 5 akčné počítačové RPG odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je úplne prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov. Vďaka podpore výpočtu s presnosťou FP16 táto hra veľmi dobre sedí tiež novým kartám RTX.
Assassin´s Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin´s Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin´s Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J.R.R. Tolkiena odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa u takto výkonných grafických kariet príliš v láske nemajú, a preto by som odporúčil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete sa tak občasným zásekom v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa počas démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Aktuálne vyšlo pokračovanie – Shadow of the Tomb Raider.
Rise of the Tomb Raider patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčný RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete vidieť, výkon grafickej karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je naozaj ultimátny. Ak sa budeme baviť o medzigeneračnom náraste, potom výkonnostný rozdiel medzi skorším lídrom GeForce GTX 1080 Ti a dnes testovanou GeForce RTX 2080 Ti je veľmi slušných 35 %.
Samozrejme tento výkonnostný rozdiel je platný pre počítačové hry, ktoré sú vykresľované pomocou starej dobrej rasterizácie. U novších hier, ktoré budú využívať real-time ray tracing, bude tento rozdiel zrejme oveľa vyšší, ale to si budeme musieť ešte chvíľku počkať, kým sa nejaká taká hra na trhu objaví.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G síce na prvý pohľad nevyzerajú nijako úžasne, ale keď si uvedomíte, o ako výkonný grafický čip sa musí systém chladenia tejto grafickej karty postarať, vlastne ani tak zlé nie sú.
Grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G si počas testu držala teplotu 69 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 800 ot./min, ktoré generovali hlučnosť tesne nad hranicou 40 dBA, a túto kartu vo svojom PC teda určite budete počuť. Spotreba (príkon) Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je potom samozrejme vysoká, a vy tak budete musieť počítať s tým, že na prevádzkovanie tejto grafickej karty budete potrebovať zdroj s výkonom minimálne 650 W.
Pri nových grafických kartách GeForce RTX máte novú možnosť na pretaktovanie využiť buď OC Scanner, ktorý grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami ručne. Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ako som OC Scanner ale spustil, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage, Power Limit a Temp. Limit. Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafickej pamäte úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala hodnota +800 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 15 600 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamäti o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 171 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G podarilo získať v priemere nejakých 9 % ďalšieho výkonu. Na spotrebe celej testovacej zostavy s grafickou kartou Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G na palube sa toto pretaktovanie prejavilo celkom výraznými 60 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti pri takto pretaktovanej grafickej karte Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G v počítačovej hre Crysis 3.
Takže čo o grafickej karte Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G povedať na záver? Predovšetkým, grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G či všeobecne GeForce RTX 2080 Ti ponúka naozaj ultimátny výkon, ktorý ju automaticky radí do pozície dnešného výkonnostného lídra grafických kariet bez rozdielu váh. Svojho predchodcu, teda grafickú kartu GeForce GTX 1080 Ti, porazila v rozlíšení 4K UHD celkom pohodovým rozdielom výkonu nejakých 35 %. V nižších rozlíšeniach to síce bolo o niečo menej, ale tam je na vine skôr procesor, ktorý jednoducho nestíha takto výkonnú grafickú kartu „kŕmiť“ dátami.
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G síce nie sú bohvieaké, avšak ak berieme do úvahy, aký výkon musí systém chladenia tejto grafickej karty uchladiť, nie je to zas až tak zlé. Grafická karta Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je prvý GeForce RTX 2080 Ti v našich testoch, a tak ešte len uvidíme, ako to bude s prevádzkovými vlastnosťami v prípade ostatných GeForce RTX 2080 Ti.
Výkon Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G je teda vynikajúci, prevádzkové vlastnosti obstojné, ale čo obstarávacia cena? Tu musím povedať, že práve obstarávacia cena GeForce RTX 2080 Ti to všetko jednoducho zabíja! Cena viac ako tisíc eur je jednoducho za grafickú kartu príliš vysoká, a to aj napriek jej peknému výkonu. Obstarávacia cena GeForce RTX 2080 Ti by mala s nejakou toleranciou kopírovať cenu svojho predchodcu, v našom prípade teda cenovku GeForce GTX 1080 Ti, a to teda bohužiaľ nekopíruje ani náhodou. Zo zlej ceny však môžeme len ťažko viniť spoločnosť Gigabyte a uvidíme, kam nám ceny časom poskočia.
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G
Grafické kartyGigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G z novej generácie grafických kariet Turing spoločnosti NVIDIA ponúka ultimátny herný výkon tým najnáročnejším hráčom počítačových hier. Disponuje tiež podporou real-time ray tracingu, ktorú si však budeme môcť vychutnať až niekedy v budúcnosti. Všetko však zabíja zbytočne vysoká obstarávacia cena.
Klady
Zápory
Nová a snáď aj revolučná generácia kariet Turing spoločnosti NVIDIA je tu, a my sa tak môžeme pozrieť, čo všetko nám vlastne môžu nové grafické karty GeForce RTX s podporou ray tracingu ponúknuť. Ako prvá sa do testov na Alza.sk dostala grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO a myslím, že nedopadla vôbec zle, skôr naopak. Ako sa jej darí v porovnaní s NVIDIA GeForce GTX 1080 a GTX 1080 Ti? A čo pomer ceny a výkonu? Posúďte sami.
Grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU104 spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 8 GB. Ide o grafickú kartu s podporou ray tracingu a svojím výkonom MSI RTX 2080 Gaming X TRIO spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde zaberá najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 515/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 150 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080.
Grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO meria na dĺžku úctyhodných 327 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará masívny pasív skladaný z hliníkových rebier, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený celkom siedmimi tepelnými trubicami (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Grafickej pamäte sú chladené za pomoci chladiaceho plátu (heatsink plate), moduly napájacej kaskády doliehajú na rebrovanie hlavného pasívu. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO tvoria tri ventilátory TRI-FROZR, z nich ten prvý je priemeru 80 mm, zvyšné dva majú priemer 95 mm. Ventilátory sú typu TORX, tentoraz vo verzii 3.0, a môžu sa pýšiť aerodynamicky upravenými lopatkami, ktoré vytvárajú až o 22 % vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Na dosiahnutie nižšej hlučnosti a dlhšej životnosti sú ventilátory uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Samozrejmosťou je podpora technológia ZeroFrozr, ktorá v prípade nízkych teplôt grafickej karty všetky ventilátory úplne vypne a zamedzí zbytočnej hlučnosti grafickej karty. Čo sa týka Zero Frozr, tak novinkou je, že ventilátory sú teraz rozdelené do dvoch zón a ich otáčky sú riadené asynchrónne. Do prvej zóny spadá 80 mm ventilátor, ktorý je spínaný pri dosiahnutí teploty 60 °C, do druhej zóny potom spadajú zvyšné dva 95mm ventilátory, ktoré sú zopnuté pri dosiahnutí 56 °C.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO na skóre 98,7 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 70 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 390 ot./min. a frekvencii 1 905 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO sa stará 12 + 3-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 260 W (max. 285 W) a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 650 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port), jedného konektora HDMI 2.0 a po novom aj pomocou USB-C (VirtualLink) určeného na pripojenie headsetu virtuálnej reality.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO | TU104 TU104-400A-A1 Turing | 545 mm2 13,600 million 12 nm FinFET | 2944 184 64 | GDDR6 8.192 GB 256b/14000 | 1 515 MHz 1 860 MHz 1 908 MHz | PCIe 3.0 x16 260 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 519 MHz 1 633 MHz 1 843 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 658 MHz 1 797 MHz 1 906 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 632 MHz 1 515 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na herný výkon MSI GeForce RTX 2080 a ich konkurentov, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov. Vďaka podpore výpočtu s presnosťou FP16 potom táto hra veľmi dobre sedí tiež novým kartám RTX.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete sa tak občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hru hráte v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Aktuáne vyšlo pokračovanie – Shadow of the Tomb Raider.
Rise of the Tomb Raider spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Ako môžete vidieť, počítačová hra Crysis 3 grafickej karte GeForce RTX príliš nesvedčí. Na vine môžu byť nevyladené ovládače pre novú architektúru, najmä pre nové pamäte GDDR6.
Herné testy grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karta darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Takže, aký výkon má nakoniec grafická karta MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO? Ako môžete vidieť, výkon tejto grafickej karty je veľmi podobný GeForce GTX 1080 Ti. V niektorých hrách, ako v prípade Wolfenstein: The New Colossus, má RTX 2080 veľmi navrch, v iných hrách už to tak slávne nie je, čo je zase napríklad Crysis 3.
Myslím, že výkon MSI GeForce RTX 2080 je teda veľmi dobrý a je veľká škoda, že sme si dnes nemohli otestovať aj nejakú hru s podporou ray tracingu. Na preverenie výkonu v hre, ktorá by podporovala tento dokonalejší spôsob renderingu, si tak budeme musieť nejakú dobu ešte počkať.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO sú veľmi dobré, čo pri pohľade na masívny chladič TRIA nie je zas až tak veľké prekvapenie. Pri hernej záťaži v 3DMark Time Spy Stress Test si táto karta držala maximálnu teplotu 70 °C pri pomerne nízkych otáčkach ventilátorov okolo 1 400 ot./min., ktoré generovali hlučnosť na hranici 36 dBA.
Spotreba celej testovacej zostavy s grafickou kartou MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO na palube sa pohybovala okolo hranice 350 W, teda niekde medzi spotrebou GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1080 Ti. Spotreba, teda myslím, nebude v prípade grafickej karty MSI RTX 2080 Gaming X TRIO žiadnym problémom.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte teraz možnosť na pretaktovanie využiť buď OC Scanner, ktorý grafickú kartu přetaktuje „automaticky“, alebo si môžete parametre pretaktovania nastaviť ručne. Pretaktovanie grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO som vykonával ručne pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+9 % Power Limit) a teploty (88 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu MSI GeForce RTX 2080 a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +70 MHz pre čip a +800 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 1 980 MHz, v prípade grafických pamätí 15 600 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 70 MHz, pamäťou na efektívnych 15 600 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 109 %/88 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätia sa mi z grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO podarilo získať v priemere nejakých 6 % ďalšieho výkonu, čo nie je veľa. Na spotrebe celej testovacej zostavy s grafickou kartou MSI RTX 2080 Gaming X TRIO na palube sa toto pretaktovanie prejavilo 16 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO v počítačovej hre Crysis 3.
Výkon grafickej karty MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO teda poznáme a rovnako tak sú nám známe aj jej prevádzkové vlastnosti. Čo teda povedať na samotný záver recenzie?
Predovšetkým, nové grafické karty GeForce RTX 2080 spoločnosti NVIDIA sa myslím podarili. V rasterizácii, teda v doterajšom spôsobe renderingu obrazu, ponúkajú tieto grafické karty výkon, ktorý je vyšší alebo veľmi podobný skorším top modelom GeForce GTX 1080 Ti. Potiaľ je teda všetko v poriadku a tak by to aj s novou generáciou grafických kariet malo vždy byť.
Bohužiaľ, pri pohľade na obstarávacie ceny GeForce RTX 2080 už to s nimi až tak dobre nevyzerá. Ceny sú jednoducho vysoké, a ak by sme si spočítali ich výhodnosť či lepšie spočítali pomer ceny a výkonu, dopadlo by to s nimi asi neslávne.
Grafické karty GeForce GTX 1080 Ti sa teda dnes zdajú byť oveľa výhodnejšou voľbou než GeForce RTX 2080. Ale je to naozaj tak? Aby totiž naše výpočty výhodnosti boli presné, potrebovali by sme do nich ešte doplniť jednu neznámu. Tou veľkou neznámou je výkon nových grafických kariet v ray tracingu a tiež to, ako rýchlo a v akom množstve sa počítačové hry s podporou ray tracingu na našom trhu objavia. Dovtedy by som bol v rozsudkoch radšej obozretnejší.
Pokiaľ hovoríme o dnes testovanej MSI GeForce RTX 2080 Gaming X TRIO musím povedať, že sa mi veľmi páčila. Táto grafická karta ponúka dostatočný výkon pre všetkých náročnejších hráčov počítačových hier, a to pri veľmi dobrých vlastnostiach. Prípadní kupci si však musia dať dobrý pozor na jej rozmery, pretože táto karta sa nezmestí do úplne každej počítačovej skrine. Mám chuť grafickej karte MSI RTX 2080 Gaming X TRIO udeliť ocenenie „zlatého Alzáka“, ale ešte tak dnes neurobím a počkám si na to, ako sa budú v testoch správať ostatné grafickej karty GeForce RTX 2080.
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO
Grafické kartyMSI RTX 2080 Gaming X TRIO z novej generácie grafických kariet Turing spoločnosti NVIDIA ponúka vynikajúci herný výkon všetkým náročným hráčom počítačových hier. Po technickej stránke potom ponúka skvelý systém chladenia TRI-FROZR, ktorý jej prepožičiava tiež vynikajúce prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.
Životný cyklus grafických kariet postavených na jadre NVIDIA Pascal je na konci. Teraz nastáva doba kraľovania grafického jadra NVIDIA Turing, ktoré si maže na chlieb nielen konkurenčné AMD, ale aj obľúbené grafiky z vlastnej stajne. Zabudnite na GeForce GTX 1080 a 1080 Ti, pretože práve nastupuje GeForce RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Aký výkon karty NVIDIA GeForce RTX ponúknu? Čo ich cena? A kedy odštartuje predaj?
Na samotnom začiatku hernej výstavy Gamescom 2018 prebehla tlačová konferencia spoločnosti NVIDIA GeForce Gaming Celebration. Jej sprievodcom bol samotný CEO spoločnosti Jensen Huang. Povedzme si na rovinu, že akcia bola veľmi odborná a pre laikov chvíľami ťažkopádna. Výnimkou však bola posledná časť, ktorá sa venovala práve novým herným grafickým kartám NVIDIA GeForce RTX 2070, 2080 alebo RTX 2080 Ti.
Kľúčová časť prezentácie sa točila okolo technológie s názvom ray tracing, ktorá sa tak stáva hlavným ťahákom nového grafického jadra NVIDIA Turing. Opakovane bolo zdôraznené, že sa tejto technológii venuje NVIDIA už 10 rokov, ale až teraz dochádza ku skokovému nárastu výkonu. Ray tracing sa stará o reálne nasvietenie celej scény. Ukážky napríklad v hrách Shadow of the Tomb Raider alebo Metro: Exodus boli pomerne zaujímavé a naozaj je vidieť úplne iná práca so svetlom, čo prináša rad doposiaľ nevidených detailov.
Celkovo tak grafická architektúra NVIDIA Turing spája technológiu ray tracing s umelou inteligenciou a programovateľným tieňovaním. Ďalšia úroveň herných zážitkov je konečne tu. A aký nový hardvér budete mať k dispozícii?
Veľkým prekvapením tlačovej konferencie bolo do poslednej chvíle utajené predstavenie GeForce RTX 2070. Zásadnou správou je, že zatiaľ patrí k najlacnejším grafickým kartám s podporou ray tracing. Základnú cenu NVIDIA nastavila na 499 dolárov (oficiálnu cenu v eurách neskôr upresníme). A aký má najdostupnejší zástupca architektúry NVIDIA Turing výkon?
Papierovo ide o pomerne výrazný nárast vo všetkých kľúčových parametroch oproti „konkurenčnej“ GTX 1070. RTX 2070 obsahuje dokonca 2 304 CUDA (1070 len 1 920 CUDA jadier) so základnou pracovnou frekvenciou 1 410 MHz. K vylepšeniu došlo u zatiaľ najlacnejšieho zástupcu architektúry NVIDIA Turing aj na strane grafickej pamäte, ktorá povýšila na GDDR6 s kapacitou 8 GB a rýchlosťou 14 000 MHz. Celkový výkon odhadujeme niekde na úrovni populárnej GTX 1080, ale bude nutné počkať na výstupy z recenzií. Na napájanie RTX 2070 vám postačí zdroj s výkonom 550 W s voľným 8-pinovým konektorom.
Model | GeForce RTX 2070 | GeForce GTX 1070 |
---|---|---|
Architektúra | Turing | Pascal |
Boost frekvencia jadra | 1 620 MHz | 1 683 MHz |
Pamäť | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 |
Rýchlosť pamäte | 14 Gbps | 8 Gbps |
Cena | od 640 €* | od 390 € |
*Cena GeForce RTX 2070 bude ešte upresnená
Dostávame sa konečne k očakávanej grafickej karte NVIDIA GeForce RTX 2080, ktorá nahrádza obľúbenú GeForce GTX 1080. Vďaka použitému jadru 12 Nm Turing TU104 a jeho výkonu úplne zabudnete na dva roky starý NVIDIA Pascal. Aj keď zatiaľ nie sú k dispozícii nezávislé recenzie, možno počítať s nárastom výkonu vo výške približne 30 % oproti GTX 1080. Samozrejme v hrách s podporou ray tracing to bude naprieč modelmi využívajúcimi architektúru NVIDIA Turing ešte viac.
NVIDIA GeForce RTX 2080 má k dispozícii mimoriadnu výpočtovú silu sústredenú v 2 944 CUDA jadrách (o 15 % viac ako GTX 1080). O výrazný nárast výkonu sa postará aj použitá grafická pamäť, ktorá má úplne prvýkrát u kariet NVIDIA Turing štandard GDDR6 s maximálnou rýchlosťou 14 000 MHz a kapacitou 8 GB. TDP karty je pre referenčnú kartu 215 W, ale väčšina výrobcov bude posúvať energetickú náročnosť až na 250 W výmenou za vyššiu pracovnú frekvenciu. Na napájanie je potrebná minimálne kombinácia 6 a 8-pinového kábla zo zdroja. U niektorých variantov sa pravdepodobne stretnete aj s požiadavkou na dva 8-pinové konektory. Tiež je potrebné prekontrolovať dispozície vašej počítačovej skrine, pretože niektoré varianty majú nadštandardnú dĺžku až okolo 320 mm.
Kráľom revolučnej architektúry NVIDIA Turing sa stáva GeForce RTX 2080 Ti. Jadro TU102 je tvorené celkom 4 352 CUDA jadrami, ktoré sa postarajú o výrazný nárast výkonu oproti GeForce GTX 1080 Ti. Opäť nie sú k dispozícii presné údaje, ale počítajme s rozdielom približne 30 % v prospech RTX 2080 Ti. Medzigeneračný rozdiel je mimoriadny.
Rovnako, ako u RTX 2080, sú použité najmodernejšie pamäte typu GDDR6 s referenčnou rýchlosťou 14 000 MHz. Základná pracovná frekvencia Turing jadra je 1 350 MHz, v Boost režime sa posúva až na 1 545 MHz. Výrobcovia určite v závislosti na použitom chladení pôjdu na ešte vyššie hodnoty. S tým tiež súvisí potrebné napájanie pre GeForce RTX 2080 Ti v podobe dvoch 8-pinových konektorov.
Pozrime sa na prehľadné porovnanie generácie NVIDIA Turing (RTX 2070, 2080 a 2080 Ti) so staršou architektúrou Pascal (GTX 1080 a 1080 Ti). Už z parametrov je zrejmá výkonnostná prevaha nových grafických kariet. Citeľný je však tiež nárast spotreby, ktorý v spojení s výkonnými procesormi (Intel Core i9 alebo AMD Threadripper 2) donúti rad používateľov k nákupu nového napájacieho zdroja.
Model | RTX 2070 | RTX 2080 | RTX 2080 Ti | GTX 1080 | GTX 1080 Ti |
Jadro | Turing (bez spresnenia) | Turing 104-400A | Turing 102-300A | GP104 (Pascal) | GP102 (Pascal) |
Výrobný proces | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 16 nm | 16 nm |
Počet CUDA jadier | 2 304 | 2 944 | 4 352 | 2 560 | 3 584 |
Frekvencia jadra | 1 410 MHz | 1 515 MHz | 1 350 MHz | 1 607 MHz | 1 480 MHz |
Boost frekvencia jadra | 1 620 MHz | 1 710 MHz | 1 545 MHz | 1 733 MHz | 1 582 MHz |
Typ pamäte | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 | GDDR5X | GDDR5X |
Rýchlosť pamäte | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 10 000 MHz | 11 000 MHz |
Kapacita pamäte | 8 GB | 8 GB | 11 GB | 8 GB | 11 GB |
Šírka pamäťovej zbernice | 256bit | 256bit | 352bit | 256bit | 352bit |
Dátová priepustnosť | 448 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s | 320 GB/s | 484 GB/s |
Tepelný výkon (TDP) | 185 W | 225 W | 260 W | 180 W | 250 W |
Typ napájania | 8 pin | 6 pin + 8 pin | 8 pin + 8 pin | 8pin | 6 pin + 8 pin |
Požiadavka na zdroj | 550 W | 650 W | 650 W | 500 W | 600 W |
Cena | od 640 €* | od 880 € | od 1 265 € | od 525 € | od 740 € |
*Cena RTX 2070 bude upresnená
Najočakávanejšia prínos NVIDIA Turing v kocke
Počas tlačovej konferencie NVIDIA ukázala zoznam 16 hier, ktoré budú podporovať ray tracing, prípadne DLSS. Pri druhej z menovaných technológií sa ešte zastavme. Ide o nový spôsob vyhladzovania hrán, ktorý oproti starším metódam nespôsobuje pokles FPS. Nové GeForce RTX 2080, RTX 2080 Ti a RTX 2070 totiž majú pre tieto výpočty dedikované Tensor Cores využívajúce pre spracovanie obrazu neurónovej siete. A ako DLSS vlastne funguje?
V zásade ide o výpočet celej grafickej scény v nižšom rozlíšení a následné upscalovaný do vysokého rozlíšenia. Na to je celkovo potrebné nižší grafický výkon, kvalita samozrejme nemôže byť 100 %. Avšak vzhľadom na výslednú vysokú snímkovú frekvenciu by toto „oklamanie“ malo spoznať len citlivé oko znalca. Je však tiež nutné podotknúť, že pri aktivovaní DLSS dôjde u kariet GeForce RTX, ktoré ako jediné technológiu podporujú, k miernemu navýšeniu spotreby.
Pre úplnosť ešte dodajme, že pri aktivácii technológie ray tracing sa negatívnemu vplyvu na FPS nevyhneme. Podľa prvých náznakov je prepad snímkovej frekvencie dokonca obrovský. Kolegovia z PCgamesHardware.de vyskúšali ray tracing v kombinácii s GeForce RTX 2080 TI u Shadow of the Tomb Raider a hru rozhýbali len s 30 až 60 FPS. A to v rozlíšení Full HD. Dúfajme, že NVIDIA v spolupráci s vývojármi ešte zapracuje na optimalizácii.
Zyskúšali ray tracing v kombinácii s GeForce RTX 2080 TI u Shadow of the Tomb Raider a hru rozhýbali len s 30 až 60 FPS. A to v rozlíšení Full HD. Dúfajme, že NVIDIA v spolupráci s vývojármi ešte zapracuje na optimalizácii.
Hra | Real-Time Ray Tracing | Deep Learning Super Sampling (DLSS) |
---|---|---|
Ark: Survival Evolved | ✕ | ✓ |
Assetto Corsa Competizione | ✓ | ✕ |
Atomic Heart | ✓ | ✓ |
Battlefield V | ✓ | ✕ |
Control | ✓ | ✕ |
Darksiders III | ✕ | ✓ |
Dauntless | ✕ | ✓ |
Deliver Us The Moon: Fortuna | ✕ | ✓ |
Enlisted | ✓ | ✕ |
Fear The Wolves | ✕ | ✓ |
Final Fantasy XV | ✕ | ✓ |
Fractured Lands | ✕ | ✓ |
Hellblade: Senuas Sacrifice | ✕ | ✓ |
Hitman 2 | ✕ | ✓ |
Islands of Nyne | ✕ | ✓ |
Justice | ✓ | ✓ |
JX3 | ✓ | ✓ |
Kinetik | ✕ | ✓ |
MechWarrior 5: Mercenaries | ✓ | ✓ |
Metro Exodus | ✓ | ✕ |
Outpost Zero | ✕ | ✓ |
Overkills The Walking Dead | ✕ | ✓ |
PlayerUnknown's Battlegrounds | ✕ | ✓ |
Project DH | ✓ | ✕ |
Remnant: From the Ashes | ✕ | ✓ |
Scum | ✕ | ✓ |
Serious Sam 4: Planet Badass | ✕ | ✓ |
Shadow of the Tomb Raider | ✓ | ✕ |
Stormdivers | ✕ | ✓ |
The Forge Arena | ✕ | ✓ |
We Happy Few | ✕ | ✓ |
Zdroj tabuľky: AnandTech.com, tabuľka aktualizovaná k 17. 9. 2018
V aktuálnej generácii herných konzol PlayStation 4 aj Xbox One sa nachádzajú upravené grafické čipy spoločnosti AMD. Hardvérová špecifikácia pripravovaných herných konzol pochopiteľne v túto chvíľu nepoznáme, ale s najväčšou pravdepodobnosťou zostanú obaja výrobcovia u lacnejších AMD. Práve cena hernej konzoly ako takej je limitom pre použitie napríklad upravených grafických kariet NVIDIA GeForce RTX 2070, 2080 alebo RTX 2080 Ti. Aj z toho dôvodu je technológia ray tracing pre herné konzoly nedostupná. Istú nádej možno vkladať do cloudového Xboxu, ktorý bude poháňaný priamo z dátových centier Microsoftu. To je miesto, kde si v súčasnosti vieme predstaviť nasadenie moderných grafických kariet v širokom meradle.
Priamo na svojom oficiálnom blogu NVIDIA konečne uviedla porovnanie novej grafickej karty GeForce RTX 2080 s dva roky starým modelom GTX 1080 postaveným na jadre Pascal. Nasledujúci obrázok veľmi dobre vypovedá o výkone v 4K rozlíšení, 60 Hz a zapnutom HDR. Vo všetkých uvedených hrách sa snímacia frekvencia pohybuje nad potrebnými 60 FPS pre ideálnu plynulosť.
Druhý obrázok veľmi dobre vypovedá o náraste výkonu pri zapnutej technológii DLSS, kedy je grafická scéna počítaná v nižšom rozlíšení a následne ich pomocou k tomu prispôsobených algoritmov prevedená do vyššieho rozlíšenia. V takom prípade sa u GeForce RTX 2080 dostanete v niektorých hrách až na o 100 % vyšší výkon ako u GTX 1080. U ďalších testovaných hier sa nárast FPS bez DLSS pohybuje okolo 50 %. To nie je vôbec zlý medzigeneračný posun.
Znateľný posun vo výkone GeForce RTX 2080 (a samozrejme pre RTX 2080 Ti) bude však nutné potvrdiť aj v nezávislých recenziách. NVIDIA v nich bude musieť obhájiť pomerne výrazné zvýšenie ceny – napríklad GTX 1080 Ti stála pri oznámení 699 dolárov. Novinka v podobe RTX 2080 Ti sa potom cenou vyšvihne až na 999 dolárov. Tak citeľné zdraženie by bolo možné ťažko odôvodniť, keby bol nárast výkonu nízky. U GeForce RTX 2080 a RTX 2070 došlo k prvotnému zdraženiu približne o 100 dolárov, čo síce nie je zanedbateľná suma, ale ide o prijateľnú daň za prísun nových technológií.
Už sme spomenuli, že očakávame nárast výkonu minimálne o 30 % oproti pôvodnej generácii. Presvedčiť sa budeme môcť snáď už čoskoro, pretože predaje GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti štartujú 20. septembra. Prvé recenzie teda určite dorazia tesne pred týmto termínom. S GeForce RTX to bude trošku zložitejšie a jej presné uvedenie na trh nie je známe. Očakávame však, že sa tak stane v priebehu októbra.
Neodolali sme ao názor na novej grafickej karty NVIDIA GeForce RTX poprosili nášho recenzenta grafických kariet, Pavla Šantrůčka.
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.
Príchod nových grafických kariet s čipom NVIDIA Turing je stanovený na 20. septembra. Už teraz sa snažíme zabezpečiť dostatočný počet grafických kariet GeForce RTX 2080 a 2080 Ti. Očakáva sa, že minimálne zo začiatku bude na trhu málo kariet vo voľnom predaji.
Hneď v samotnom začiatku musíme zatiaľ sklamať čakateľov na nové herné grafické karty. Zatiaľ NVIDIA nič oficiálne nepotvrdila, ale už sa pomerne výrazne rysuje NVIDIA RTX 2080. Nezvyčajné označenie RTX by malo odkazovať na nejakú formu akcelerácie alebo optimalizácie pre výpočty pomocou metódy Ray Tracing (údajne by mal byť výkon pre túto metódu až 25× lepší ako na Pascal). Teraz sa však bližšie pozrime na nové NVIDIA Quatro.
NVIDIA oznámila prvé tri grafiky Quadro RTX, ktoré budú čipy Turing používať: modely Quadro RTX 5000, RTX 6000 a RTX 8000. Ceny týchto profesionálne zameraných grafík sa budú pohybovať v rozmedzí 2 300 – 10 000 amerických dolárov. Čo nám nové GPU Quadro vypovedajú všeobecne o architektúre Turing? Má mať 384-bitovú pamäťovú zbernicu doplnenú o pamäte typu GDDR6 s frekvenciou až 16 GHz. Ďalšou novinkou je VR Link, tu natívny USB-C konektor. Tiež je možné, že NVIDIA už prestane používať zastaraný SLI konektor a na prepojenie viac GPU použije moderný NVLINK.
Áno, je to tak. NVIDIA už postupne tlmí výrobné linky, ktoré predchádzajúce dva roky chŕlili tie najvýkonnejšie grafické čipy na trhu. Samozrejme máme na mysli veľmi úspešné NVIDIA GeForce GTX 1080, 1070 a 1060, ktoré v najsilnejšom segmente doplnila v marci 2017 GeForce GTX 1080 Ti, doteraz jedna z najlepších herných kariet na trhu, a neskôr toho istého roku o niečo slabšia, avšak oveľa výhodnejšia GeForce GTX 1070 Ti.
Aby to nebolo úplne jednoduché, tak to vyzerá, že NVIDIA v rámci ohromného kryptomenového boomu (Ethereum, Bitcoin) mala trochu veľké oči a teraz má plné sklady už vyrobených čipov. Trošku teda visí vo vzduchu umelé oneskorenie novej generácie (pravdepodobne NVIDIA Turing), čo by nebola úplne dobrá správa. Uvidíme v najbližších týždňoch, aký zaujme NVIDIA finálny postoj.
Musíme podotknúť, že s informáciami o príchode NVIDIA Turing sa stále pohybujeme na tenkom ľade. Napríklad vlani v decembri boli informácie také, že už čoskoro príde na trh generácia grafických kariet nazvaná NVIDIA Ampere. O pol roka neskôr je všetko inak.
Najprv sa skutočne zdalo, že sa dozvieme bližšie informácie na veľtrhu CES 2018 začiatkom januára. NVIDIA však nič ani nenaznačila. Druhá šanca bola na GPU Technology Conference, ktorá sa konala v Silicon Valley 26. až 29. marca 2018. Došlo však iba na predstavenie vlajkového grafického akcelerátora pre oblasť strojového učenia – NVIDIA Tesla V100 s 32 GB pamäťou, založeného na grafickom čipe NVIDIA Volta GV100. Ďalšou novinkou je kompletný systém pre riešenie strojového učenia – Server NVIDIA DGX-2. Ide o nástupcu prvého konceptu NVIDIA v tejto oblasti (DGX-1). DGX-2 koncentruje v jedinom serveri výkon šestnástich najnovších akcelerátorov Tesla V100 32 GB. Profesionáli skáču blahom, hráčom však zostali oči pre plač.
Dva roky od uvedenia generácie NVIDIA Pascal je už skutočne na čase. Z rôznych útržkov a hlavne z minulých rokov možno usúdiť, že NVIDIA na sklonku leta vydá nasledovníkov grafických kariet GTX 1080 a GTX 1070. Teda cenovo a hlavne výkonovo silné modely. Až s časovým odstupom sa dostane na cenový mainstream v podobe nasledovníka GTX 1060 a GTX 1050. Momentálne možno predpovedať, že NVIDIA použije názvy GeForce GTX 1180, 1170, 1160 a 1150. Samozrejme sa môžeme okrem grafických kariet pre PC tešiť aj na varianty pre herné notebooky.
Najočakávanejší prínos NVIDIA Turing v kocke
Posledné dni sa nesú v znamení rôznych únikov, ale nakoniec sa objavila oficiálna informácia, že v pondelok 20. augusta prebehne akcia nazvaná GeForce Gaming Celebration. Tú organizuje priamo NVIDIA pre užšiu skupinu novinárov a možno s vysokou pravdepodobnosťou očakávať živú ukážku nových grafických kariet. Len deň pred začiatkom herného veľtrhu Gamescom 2018 v Kolíne sa tak hráči konečne dočkajú presnejších informácií o pripravovaných grafikách. Prvé reálne výkonnostné testy však očakávame až o pár dní neskôr.
Na príchod nových grafických kariet s čipom NVIDIA Turing sa úprimne tešíme. Snáď to nebude NVIDIA príliš naťahovať a dočkáme sa ešte počas letných prázdnin. Sledujte naše stránky a rozhodne vám neunikne žiadna novinka v tejto oblasti.
NVIDIA oficiálne predstavila 20. 8. 2018 nové grafické karty založené na architektúre NVIDIA Turing. Aktuálne sú potvrdené modely GeForce RTX 2070, GeForce RTX 2080 a GeForce RTX 2080 Ti.
Prvé grafické karty NVIDIA Turing sa dostanú do predaja už v septembri. NVIDIA GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti budú naskladnené 20. septembra 2018. Dátum vydania NVIDIA GeForce RTX 2070 bude ešte upresnený.
Výkon grafických kariet NVIDIA Turing bude približne o 30 – 40 % vyšší oproti radu NVIDIA Pascal. Aktuálne však môžeme vychádzať len z oficiálnych údajov spoločnosti NVIDIA. Skutočný výkon NVIDIA Turing potvrdia až prvé nezávislé testy.
Pôvodné špekulácie hovorili o tom, že NVIDIA svoje nové grafické karty pomenuje NVIDIA 1180, resp. NVIDIA 1180 Ti. Teraz už vieme, že NVIDIA sa rozhodla pre označenie NVIDIA GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti.
Nejasné bolo nielen číselné označenie jednotlivých modelov grafických kariet, ale tiež názov použitej architektúry. Špekulovalo sa o architektúrach NVIDIA Volta a tiež NVIDIA Ampere. Je však možné, že sa uvedeného označenia v budúcnosti predsa len dočkáme.
Viac informácií o grafických kartách GeForce 20. série nájdete na webových stránkach spoločnosti NVIDIA.
Hlavnou prednosťou grafických kariet GeForce RTX je technológia ray tracing. V úvode článku sú k dispozícii ukážky z hier Shadow of the Tomb Raider a Metro: Exodus. Ray tracing bude ale podporovať aj očakávaná pecka Battlefield 5.
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.