Takmer akákoľvek diskusia o elektrických automobiloch sa skôr alebo neskôr stočí na problémy s nabíjaním. Ako dlho trvá? Kde sa vôbec taký elektromobil dá nabiť? A dá sa už za súčasnej situácie elektromobil bez väčších problémov používať na bežnú prevádzku? V našom videu sme trochu otestovali prax a teraz sa poďme pozrieť na širší obrázok.
Nikoho asi neprekvapí, že dostupnosť dobíjacích staníc je u nás znateľne horšia ako v priekopníckej Kalifornii alebo vodnou energiou oplývajúcom Nórsku. Napriek tomu u nás nové nabíjačky rastú ako huby po daždi a tam, kde predtým bývala elektromobilná púšť, už pomaly začína byť možné elektrické auto bežne používať.
Dnes asi najznámejšou sieťou nabíjačiek sú Supercharger spoločnosti Tesla, z ktorých jeden sme vyskúšali vo videu. Praktický život s elektromobilom na nich ale asi nezaložíte. Sú totiž zatiaľ len tri, okrem nami vyskúšaného vo Vestci tiež na diaľnici D1 pri Humpolci a v Košiciach. Príliš si teda neužijete ich bezkonkurenčnej rýchlosti – vďaka schopnosti nabíjať výkonom až 120 kW dobijú plne vybitú Teslu na približne 80 % kapacity (necelých 300 km dojazdu) za 1/2 hodiny. Ešte rýchlejšie nabíjačky s výkonom až 200 kW, ktoré plánuje Porsche a ďalšie nemecké automobilky, sú ešte len hudbou budúcnosti.
Na skutočný život vodiča elektromobilu je tak oveľa dôležitejšie síce menej atraktívna, ale o to rozšírenejšia sieť nabíjačiek známych pod označením CHAdeMO. Tie síce nabíjajú len výkonom 40 – 60 kW, takže plné nabitie Tesly zaberie 1,5 hodiny, zato ich už nájdete viacmenej v každom väčšom meste. Ich najväčšími prevádzkovateľmi sú spoločnosti ČEZ a PRE, ktoré tiež ponúkajú predplatené karty alebo čipy. Tie umožňujú využitie drvivej väčšiny dostupných nabíjačiek. Zvlášť v najväčších mestách, ako je Praha, Brno či Ostrava, je tak pomerne jednoduché nabíjať napríklad v nákupných centrách.
Cestovanie elektromobilom tak síce stále zahŕňa určitý diskomfort a možno aj istý prvok dobrodružstva, ale najmä pri moderných vozidlách s dojazdom vyše 300 km je možné pohybovať sa po celej Slovenskej republike bez toho, že by bolo nutné využiť domáceho nabíjania.
V horšej situácii ostávajú len majitelia starších elektromobilov, ktoré štandard CHAdeMO nepodporujú, alebo tí, ktorí sa nevybavili patričnou súpravou adaptérov. Zostávajú tak odkázaní na starší systém nabíjačiek Mennekes. Pri nich je dobíjanie Tesly Model S záležitosťou niekoľkých hodín a aj menšie elektromobily s nižšou kapacitou batérií si pri nich riadne počkajú. Používať ich ako „zastávky na cestách“ sa tak môže stať trochu nepohodlným.
Aj napriek stále hustnúcej sieti nabíjačiek sa však zatiaľ máloktorý majiteľ elektrického vozidla odváži spoľahnúť len na verejne dostupné zdroje nabíjania. Kým nedôjde k masívnemu rozšíreniu nabíjačiek s výkonom 200 kW alebo viac, bude pre väčšinu majiteľov elektrických áut primárnym zdrojom nabíjania ich vlastná garáž či parkovacie miesto u zamestnávateľa.
Vodiči, ktorí majú možnosť dobíjať priamo na parkovacom mieste, často hovoria o tom, že im elektromobil prekvapivo priniesol viac pohodlia v porovnaní so spaľovacím motorom, ktorý vyžaduje pravidelné návštevy benzíniek. Prinajmenšom pri elektrických autách s väčším dojazdom, ako sú napríklad všetky modely Tesla alebo nová generácia Nissanu Leaf, stačí kapacita batérie na absolútnu väčšinu bežných ciest. Nutnosť nabíjať mimo domova sa tak stáva skôr výnimočnou záležitosťou.
Na skutočne efektívne dobíjanie ponúka väčšina značiek elektrických áut nejakú formu domácej dobíjacej stanice, je však potrebné počítať s tým, že na rýchle obnovenie kapacity batérie je nevyhnutná patrične výkonná elektrická prípojka – obvykle sa odporúča prinajmenšom 32 A.
Kým ešte pred niekoľkými rokmi malo prevádzkovanie elektrického automobilu punc priekopníctva a extravagancie, dnes sa čoraz viac približuje „normálnosti“. Infraštruktúra je stále ďaleko od úrovne, kedy bude prevádzkovanie elektromobilu rovnako jednoduché ako jazdiť benzínovým autom, ale je to skôr otázka pohodlia – aj na súčasných úrovniach je sieť nabíjačiek dostačujúca na to, aby bolo možné s trochou plánovania dôjsť viacmenej odkiaľkoľvek kamkoľvek.
A s hustnúcej sieťou nabíjacích staníc, rastúcim dojazdom elektromobilov aj skracujúcimi sa časmi dobíjania možno očakávať, že elektrické autá sa budú svojou použiteľnosťou ďalej približovať tým benzínovým či naftovým.